دانش‌بنیان‌های صادراتی تقدیر شدند؛ ستاری: زیست‌بوم دانش‌بنیان و خلاق ایران دارای ظرفیتی بالا برای حضور در بازارهای صادراتی است

همزمان با روز ملی صادرات با حضور معاونان اول،اقتصادی و علمی و فناوری رئیس جمهوری از برترین صادرکنندگان کشور از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی تقدیر شد.

در این مراسم که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری، محسن رضائی معاون اقتصادی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، برترین‌های صادراتی تقدیر شدند.

ضرورت مقابله با تحریم‌های داخلی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که تحریم های داخلی مانعی بزرگ‌تر از تحریم های خارجی است، ادامه داد: هر مجوز جدید، مانعی بر سر راه تولید، صادرات و توسعه محصولات دانش‌بنیان است و در تلاش هستیم با تسهیل این مسیر، موانع و مشکلات فراروی صادرات محصولات دانش بنیان را کم کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ضرورت تغییر فرهنگ و باور عمومی جامعه نسبت به مفاهیمی چون خلاقیت، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق گفت: می باید جامعه به این باور برسد که ایجاد هر مانع جدید برای شرکت دانش‌بنیان و خلاق، سدی فراروی توسعه و پیشرفت کشور است. اگر بپذیریم که حرکت رو به جلوی کشور با حمایت از فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری سرعت می گیرد قطعا در مسیر مانع‌زدایی و حمایت از این کسب و کارها که متعلق به این کشور است گام های جدی بر می داریم. کافی است به چنین باوری برسیم.

ستاری به سازوکارهای حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تسهیل و افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بسترها و سازوکارهای حمایتی متنوعی را برای صادرات، بازارسازی بین‌المللی و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایران‌ساخت به سایر  کشورها تعریف کرده است. این حمایت‌ها طیف متنوعی از نیاز کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق از ثبت پتنت بین المللی تا حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین المللی را در بر می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به جایگاه برتر  زیست‌بوم نوآوری و فناوری ایران در منطقه و فرصت‌های صادراتی این زیست‌بوم گفت: این زیست بوم جدید به سرعت در حال توسعه و تسری به تمامی بخش‌های اقتصادی و صنعتی است؛ ستون و بنای این زیست بوم مبتنی بر نیروی انسانی دانش‌آموخته و خلاقی است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش، نوآوری‌هایشان را به محصول دانش‌بنیان و خلاق تبدیل می‌کنند. دولت تلاش کرده  است که نقشی نظارتی و تسهیل‌گر ایفا کند تا زمینه های لازم برای حضور و نقش آفرینی بخش خصوصی فراهم شود.

وی با تاکید بر این‌که در حوزه پژوهش‌های محصول‌محور، دولت صرفا باید در زیر ساخت ها سرمایه گذاری کند و سرمایه گذاری اصلی توسط بخش خصوصی انجام شود، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و خلاق توانسته اند با همین الگو، سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشند.

وی‌ با اشاره به ایجاد روندی جدید در حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق در دولت جدید گفت: امیدوارم با درس‌آموزی نسبت به گذشته و شناخت مسیر آینده،  تحول خوبی در صادرات محصولات ایران‌ساخت شاهد باشیم.

توجه به فروش محصولات دانش‌بنیان

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت توجه به فروش محصولات دانش‌بنیان و دارای ارزش افزوده بالاتر نسبت به محصولات خام گفت: باید به سمتی برویم که ترکیب کالاها و خدمات صادراتب و هم ترکیب کشورهای هدف تحول یابد. اگر می خواهیم به کشوری صادرات و تمرکز کنیم، باید واردات ما از آن کشور نیز در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به طراحی و پیاده سازی شاخص‌های دانش‌بنیانی در صادرات محصولات و ترغیب صادرکنندگان به افزایش این محصولات در سبد صادراتی گفت:  برخی از این شاخص های دانش بنیانی در صادرات اعمال شد و تا پایان سال جاری تمامی این شاخص‌ها در حمایت و جهت‌دهی به صادرات، اعمال می‌شود.

فاطمی امین با اشاره به اهمیت توجه به ترکیب تجاری در مبدا و مقصد و همچنین ترکیب کالاها گفت: قرار است فرق باشد میان کسی که یک میلیون دلار تجهیزات پزشکی صادر می کند با صادرکننده‌ای که یک میلیون دلار فولاد خام صادر کرده است. باید در صادرات و واردات به زنجیره ها توجه و زنجیره هایی را در کشورها پیدا کنیم و خود را در جای مناسب از این زنجیره قرار دهیم.

وزیر صنعت معدن  و تجارت با تاکید بر این‌که باید تعامل های صادراتی از شکل دولت با دولت به کسب و کار با کسب و کار تغییر یابد ادامه داد: باید این ارتباط در ساختن کسب و کارها باشد زیرا مستحکم‌ترین نوع ارتباط اقتصادی است.

وی راهبرد سوم ایجاد سکوهای تولید کالای ایرانی در کشورهای همسایه دانست و ابراز کرد: تا کی می توانیم محصولات خامی را صادر کنیم و آن کشور به بلوغی برسد و راه وارادتش را ببندد. ما یک ثروتی در کشور داریم که کسب و کارهایی داریم که به بلوغی رسیده اند که بازار ایران برای آنان کوچک است. ما باید در کشور مقصد پایگاهی ایجاد کنیم و قطعات را ارسال و در آن کشور تولید کنیم.

فاطمی امین با اشاره به تعامل و همکاری با دستگاههای نظارتی و اجرایی برای تسهیل صادرات گفت و ادامه داد: در هماهنگی با سایر بخش‌های دولت در پی ایجاد پنجره واحد هستیم تا مسیرها و دسترسی‌ها تسهیل شود. رابطه خوبی با وزارتخانه های مختلف داریم و تمرکزی که در وزارت صمت شکل گرفته، موانع صادرات را برطرف خواهد کرد.

satariihit1

تقدیر از شرکت های دانش‌بنیان

در این مراسم که همزمان با بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات برگزار شد، ۱۲ شرکت دانش‌بنیان موفق در عرصه صادرات محصولات ایران‌ساخت تقدیر شدند.

محصولات دانش‌بنیان ایران ساخت این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلفی چون داروهای نوترکیب، محصولات زیست فناوری، پلیمرها و فرآورده های پیشرفته نانویی، محصولات دانش بنیان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بود که ضمن تامین نیاز داخلی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز برای واردات، زمینه ساز ارزآوری و ثروت افزایی شدند.

همچنین شرکت های برتر در حوزه مواد غذایی، لوازم خانگی انرژی‌بر، صنایع تبدیلی، فرآورده‌های شوینده و بهداشتی مدال افتخار صادراتی را دریافت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا