اخبار اقتصادی تانزانیا؛ هفته چهارم آذر ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته چهارم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

یکپارچگی بازار سهام تانزانیا با بازارهای سهام اوگاندا و رواندا – (ایست آفریکن)

به منظور دستیابی به بازار واحد در تجارت، بورس دارالسلام (DSE)، بورس اوراق بهادار اوگاندا (USE) و رواندا (RSE) سیستم‌های معاملاتی خود را ادغام نموده و به پلت فرم فناوری اطلاعات (CMI) متصل خواهند شد. توسعه‌دهنده نرم‌افزار شرکت پاکستانی Infotech Private Ltd بوده و این پروژه بعنوان بخشی از پروژه‌ای است که توسط بانک جهانی (WB) تأمین مالی شده و در مارس 2011 تأیید شده است. هدف این پروژه ایجاد پایه‌ای برای ادغام بخش مالی در میان اعضای جامعه شرق آفریقا EAC می‌باشد. در این راستا سرمایه گذاران در سه کشور می‌توانند بدون مراجعه به کارگزاران سهام مختلف، سهام شرکت‌های فهرست شده در هر یک از کشورها را خریداری و بفروشند. از بین این سه کشور، تانزانیا با 6.5 میلیارد دلار با 27 شرکت بورسی، بزرگ‌ترین سرمایه بازار را دارد و پس از آن اوگاندا (5.1 میلیارد دلار؛ 17 شرکت بورسی) و رواندا (3.5 میلیارد دلار آمریکا؛ 10 شرکت بورسی) قرار دارند. مزیت بالقوه 54 شرکت فهرست شده در سه بورس این است که آنها می‌توانند سرمایه و سرمایه گذاران بیشتری را جذب کنند.

وام 3 میلیارد دلاری بانک توسعه عربی به تانزانیا – (تانزانیا اینوست)

بانک توسعه عربی (BADEA) متعهد شده است که وام‌های مقرون به صرفه و کمک مالی تانزانیا را که در مجموع 3 میلیارد دلار است را طی پنج سال آینده برای اجرای پروژه‌های مختلف توسعه‌ای در این کشور پرداخت نماید. این تعهد در قاهره، مصر، توسط مدیر عامل بانک، دکتر سیدی ولد طه، هنگام ملاقات و گفتگو با وزیر دارایی و برنامه ریزی تانزانیا صورت پذیرفت. از سوی دیگر وزیر دارایی تانزانیا ضمن قدردانی از بانک به دلیل تصمیم گیری برای ارائه این وام تأیید کرد که وام‌ها و کمک‌های بلاعوض به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی در انرژی، راه سازی و پروژه‌های کشاورزی مانند طرح‌های آبیاری و نگهداری دام بکار گرفته خواهند شد. وی تصریح کرد که این وجوه همچنین برای توسعه بخش خصوصی استفاده خواهد شد که در آن بخشی از وجوه به بانک‌ها برای ارائه وام‌های کم بهره به بخش‌های تولیدی و ارتقای اشتغال برای جوانان و زنان ارائه می‌شود. جمال قاسم علی وزیر دارایی و برنامه ریزی زنگبار نیز در این نشست حضور داشت. وی تاکید کرد که بخشی از این وام‌ها به مجمع الجزایر زنگبار اختصاص داشته و به میزان 450 میلیون دلار برای اجرای چندین پروژه استراتژیک استفاده خواهد شد.

انتخاب بانک استانبیک به عنوان بهترین بانک سال 2021 تانزانیا – (آل آفریکا)

Stanbic Bank تانزانیا برای دومین سال متوالی به عنوان “بانک سال در تانزانیا” توسط مجله The Banker شناخته شد. در پروسه بررسی بانک سال کشورها در این مجله، مؤسسات مالی را که استراتژی و رشد مستحکمی از خود نشان می‌دهند و در عین حال نیازهای بانکی روزانه مشتریان خود را برآورده می‌کنند، مورد تقدیر قرار می‌گیرند. کوین وینگفیلد، مدیر اجرایی بانک استانبیک تانزانیا، درباره این جایزه گفت: «ما مفتخریم که بار دیگر توسط مجله The Banker به عنوان بهترین بانک تانزانیا شناخته شویم. این شناخت گواهی بر تعهد و موفقیت ما در توانمندسازی رویاها و هدایت رشد تانزانیا است. ما از مشتریان خود برای اعتماد به ما و کمک به کسب این جایزه برای بانک استانبیک تشکر و قدردانی می‌کنیم. در حالی که اقتصاد جهانی در حال بهبودی از اثرات همه‌گیری کووید-19 است، بانک استانبیک تانزانیا در خط مقدم ارائه تلاش‌های امدادی کووید-19 و برنامه‌های احیای اقتصادی قرار داشته است. «مانند هر تجارت دیگری، ما تأثیرات کووید-19 را نه تنها بر تجارت خود، بلکه بر مشتریان خود نیز احساس کرده‌ایم. در نتیجه، نیاز به افزایش کارایی، تقویت روابط با مشتری و دسترسی به جریان‌های درآمد جدید مطرح شده است. وینگفیلد اضافه کرد: ما مجبور شده‌ایم راه‌های جدیدی برای خدمت به مشتریانمان پیدا کنیم، از جمله تقویت قابلیت‌های دیجیتالی و اتخاذ رویکردی شخصی‌تر برای برآوردن نیازهای منحصر به فرد مشتری. وینگفیلد در ادامه توضیح داد: در حال حاضر ما در حال تبدیل شدن به یک سازمان دیجیتالی، مبتنی بر پلتفرم و مبتنی بر خدمات به منظور افزایش ارتباط با مشتریان و گسترش جریان‌های درآمدی بانک هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا