اخبار اقتصادی شانگهای چین؛ هفته چهارم آذر ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد:

استان آنخویی در میان 10 منطقه برتر چین به لحاظ نوآوری

بر اساس آخرین گزارشی که در خصوص ظرفیت نوآوری منطقه ای چین در سال 2021 صورت گرفت، استان آنخویی به لحاظ نوآوری در رتبه هشتم در این کشور قرار گرفت.این استان سال گذشته نیز به لحاظ سطح نوآوری در جایگاه هشتم قرار گرفته بود. این استان بمدت 10 سال بصورت پیوسته در میان برترین مناطق چین به لحاظ نوآوری قرار گرفته است. این گزارش به بررسی 5 شاخص بشرح زیر می‌پردازد: خلق دانش، کسب دانش (knowledge acquisition)، نوآوری شرکتی، فضای نوآوری و عملکرد نوآوری.

بر اساس این گزارش 10 منطقه برتر چین به لحاظ نوآوری عبارتند از : گواندونگ، پکن، جیانگسو، شانگهای، ججیانگ، شاندونگ، هوبِی، آنخویی، سیچوان و شانسی. این گزارش همچنین نشان می دهد که جایگاه استان آنخویی از سال 2002 تا 2021 رشد قابل ملاحظه ای را تجربه نموده است و شاهد بیشترین رشد در منطقه شرق چین بوده است.بر اساس این گزارش چنانچه استان آنخویی اقداماتی نظیر تأسیس واحد نوآوری علمی- فناوری در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه، به روز رسانی صنایع سنتی و مدرن سازی زنجیره صنعتی را انجام دهد در آینده حتی قادر است از جایگاه بهتری نیز برخوردار شود.

طرح توسعه 5 ساله بندر نینگبو جوشن

دولت شهرداری نینگبو اخیرا طرح توسعه ای پنج ساله بندر نینگبو جوشن را منتشر نمود. بر اساس این طرح، قرار است این بندر به یک بندر در سطح جهانی تبدیل شود که تا سال 2025 نقش چشمگیرتری در استراتژی چرخش دوگانه چین، توسعه کمربند اقتصادی رودخانه یانگ تسه و توسعه یکپارچه منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه ایفا خواهد کرد.

انتظار می رود که تا آن زمان حجم کل کارگوی این بندر به 1.3 متریک تن برسد و حجم کانتینری آن نیز به 35 میلیون TEU برسد که در میان بنادر برتر دنیا خواهد بود. نینگبو همچنین تلاش می‌کند با مدل ترکیبی ریل- دریا حجم کانتینرهای وارد شده به این بندر را نیز افزایش دهد. علاوه بر این، دولت نینگبو به تلاش خود برای گسترش بندر نیز ادامه خواهد داد و با گسترش شبکه کشتیرانی، تعداد مسیرهای کشتیرانی بین المللی خود را تا سال 2025 به 265 مسیر برساند. همچنین تلاش می‌شود که ظرفیت خدمات کشتیرانی بندر نیز افزایش یابد و به یک هاب لجستیکی ملی برای کالاهای فله ای (bulk commodities) از قبیل نفت، گاز و مواد معدنی فلزی تبدیل شود.

برگزاری نمایشگاه علم و فناوری در مرکز استان آنخویی

نمایشگاه تحول دستاوردهای علمی و فناوری 14 دسامبر 2021 در شهر خفی مرکز استان آنخویی برگزار شد.در این رویداد با حضور برخی از مقامات رده بالای این شهر از Hefei IP Maker Space رونمایی شد. این نمایشگاه با هدف معرفی دستاوردهای علمی و فناوری، ادغام توسعه آنلاین و آفلاین بازار علم و فناوری، تحول در معاملات و همچنین تحول اپلیکیشنی در شهر خفی برگزار شد. Hefei IP Maker Space اولین موسسه خدماتی است که بر تولید مالکیت معنوی در شهر خفی متمرکز می‌باشد و در حین برگزاری این نمایشگاه رونمایی شد.

مصرف سرانه برق استان ججیانگ بیش از 500 میلیارد کیلو وات

در طول 11 ماه نخست سال 2021 مصرف برق استان ججیانگ با 15.4درصد افزایش سالانه، به 503.8 میلیارد کیلو وات رسید. این امر به این معناست که مصرف برق در این استان برای اولین بار در طول تاریخ از مرز 500 میلیارد کیلو وات عبور کرده است.استان ججیانگ پس از استان‌های شاندونگ، گواندونگ و جیانگ سو، چهارمین استانی است که مصرف سالانه برق آن از 500 میلیارد کیلووات عبور کرده است. در 9 ماه نخست امسال، مصرف برق استان ججیانگ حدود 417 میلیارد کیلووات بود که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته رشد 18.07 درصد را تجربه نمود. دلیل افزایش مصرف برق این استان تمرکز آن بر بخش تولید صادراتی نظیر خودرو، وسایل خانه و نساجی بوده است.نرخ رشد مصرف برق در سه ماه پایانی امسال، بدلیل سیاست های ملی در زمینه تولید برق و محدودیت در مصرف کربن کاهش یافت.

شهر خفی در میان 100 شهر پویای دنیا

اخیرا دانشگاه طراحی برنامه ریزی شهری چین گزارشی تحت عنوان “گزارش سال 2021 در خصوص شهرهای جهانی در چشم انداز ابتکار کمربند- راه” را منتشر نمود. بر اساس این گزارش، شهر خفی مرکز استان آنخویی با قرار گرفتن در رتبه 91 در میان 100 شهر پویای دنیا قرار گرفت.از زمان آغاز انتشار این گزارش در سال 2019، این اولین بار است که شهر خفی در میان 100 شهر برتر دنیا قرار می‌گیرد. شهر خفی در سرزمین اصلی چین در رتبه 17 قرار گرفت. این گزارش با تمرکز بر 15 شاخص به بررسی 513 شهر در سراسر جهان پرداخت تا بر اساس پویایی جهانی و سرزندگی این شهرها در زنجیره ارزش جهانی آنها را رتبه بندی نماید. شهرهای توکیو (ژاپن)، شانگهای و پکن در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند.شهر خفی قادر است با بهره گیری از فرهنگ، موقعیت جغرافیایی، حمل و نقل، محیط زیست، فناوری و نوآوری جایگاه خود را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا