نشست آشنایی دانش‌آموختگان و کارآفرینان سوری با اکوسیستم نوآوری ایران

دبیرخانه اجرایی‌سازی سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مستقر در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در راستای اجرایی‌سازی اقدامات 8 و 9  این سند از سه ماه گذشته با مشارکت شبکه تکنولوژی و تجارت اقدام به اجرائی نمودن طرحی با عنوان “حمایت از توانمندسازی دانشجویان و دانش‌آموختگان سوریه‌ای” کرده است.

درهمین راستا در تاریخ 27 آذر 1400 نشستی صمیمی با حضور دانش‌آموختگان و کارآفرینان سوریه‌ای به منظور آشنایی ایشان با زیست‌بوم نوآوری ایران انجام شد. در این نشست که با حضور دکتر ستاری و چند تن از مدیران ارشد معاونت علمی و فناوری برگزار شد دانش‌آموختگان و کارآفرینان خارجی ضمن بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود، با وظایف بخش‌های گوناگون معاونت علمی و فناوری و نیز انواع حمایت‌های ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شدند.

4bb0e34b 9a46 4c74 9499 73ea3b904b65

در ابتدای اين نشست مهندس قلعه‌نوی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ضمن معرفی هریک از دفاتر این مجموعه گفت: این مرکز از 4 بخش تشکیل شده که دبیرخانه اجرایی سازی سند جامع روابط علمی بین‌المللی سعی دارد تا نسبت به توسعه دیپلماسی علم و فناوری در عرصه بین‌المللی اقدام نماید. لذا برگزاری رویدادهایی از این دست موجب شبکه‌سازی بهتر فعالان و بازیگران زیست بوم فناوری و نیز توسعه دیپلماسی علم خواهد شد. وی همچنین با برشمردن نقش کارگزاران صادراتی، نسبت به اهمیت و حمایت این کارگزاران در بقای شرکت‌ها در بازار صادراتی و تضمین حضور پایدار آنها تاکید کرد.

به گفته مهندس قلعه‌نوی، واسطه‌های صادراتی یاریگر فعالان این عرصه در بازار بین‌المللی هستند و دانش‌آموختگان سوری می‌توانند با شناختی که از ظرفیت‌های فناورانه ایران پیدا می‌کنند نسبت به ارائه راه‌حل‌های فناورانه خود در بازار سوریه در جهت حل و برآورده نمودن نیاز‌های عمومی ایفای نقش نمایند.

48d7b502 ea95 4fe7 a730 ed665c763a40

در ادامه این رویداد دکتر اسدی فرد، سرپرست مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ضمن تشریح وظایف مرکز تحت مدیریت خود گفت: تحول فرهنگی در خصوص تاسیس و توسعه کسب و کار و نیز تولید ثروت از طریق کارآفرینی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را در چندساله اخیر مثبت ارزیابی کرد که در 10 سال اخیر با حمایت معاونت علمی و فناوری صورت پذیرفته است.

دکتر اسدی‌فرد در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به فرآیند دانش‌بنیان شدن شرکت‌های متقاضی به برخی از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری مانند معاف از مالیات بودن شرکت‌های دانش‌بنیان، گذراندن دوران سربازی برای افراد کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان و اعطای تسهیلات به ایشان اشاره نمود.

satarisyria4

در پایان جلسه دکتر سورنا ستاری پس از شنیدن دغدغه‌های میهمانان گفت: مهاجرپذیری در ایران یک مفهوم جدید و نوین است به همین دلیل برخی قوانین کشورمان چندان همخوانی با حضور مهاجران ندارد؛ اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی سعی دارد برای این افراد اقامت‌های 3 تا 5 ساله تعریف کند که همین اقامت‌ها بسیاری از مشکلات شما را برای بهره‌مندی از امکانات رفاهی و اجتماعی کاهش می‌دهد.

ستاری افزود: کشور سوریه نیازمند تعریف و پیاده‌سازی زیست بومی مبتنی بر فرهنگ و آداب و سنن بومی خود است. این کار هم باید توسط جوانان و تحصیل کردگان این کشور اتفاق بیفتد. البته استارتاپ ها و شرکت های دانش‌بنیان ایرانی نیز در این مسیر می‌توانند به آنها کمک کنند و ایده‌های خود را برای بومی‌سازی در اختیار جوانان سوری قرار دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تعاملات دانشگاهی و دانشجویی ربطی به روابط میان کشورها و دولت‌ها ندارد، تصریح کرد: این روابط در صورت بروز مشکلات سیاسی میان کشورها نیز برقرار و پابرجا خواهد بود. به همین دلیل ما خواهان تداوم شکل‌گیری شبکه‌ای فرادولتی میان بخش خصوصی دو کشور هستیم.

neshast chekide scaled

این دیدار که با حمایت دبیرخانه اجرایی‌سازی سند جامع روابط علمی و بین‌المللی و شبکه تکنولوژی و تجارت برگزار گردید، نخستین نشست در خصوص شبکه‌سازی و آشنایی دانش‌آموختگان و کارآفرینان سوری با ظرفیت‌های زیست‌بوم نوآوری ایران بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا