اخبار اقتصادی کوبا؛ هفته چهارم آذر ماه ۱۴۰۰

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

چهارمین اجلاس سران ایبرو-آمریکایی در مورد گردشگری قابل دسترس در کوبا افتتاح شد

وزیران و نمایندگان بخش جهانگردی از کشورهای ایبرو-آمریکایی در چارچوب چهارمین اجلاس ایبرو-آمریکایی در مورد گردشگری قابل دسترس در کوبا با یکدیگر دیدار نمودند. رویداد مزبور از 15 الی 17 دسامبر در محل هتل ناسیونال کوبا برگزار شد و در آن 30 نفر به نمایندگی از 14 کشور از پنج قاره شامل نمایندگان کشورهای آمریکای لاتین، کارائیب، اسپانیا و پرتغال سخنرانی نمودند. طی این نشست «بیانیه‌ هاوانا برای جهانگردی قابل دسترس و فراگیر در آمریکای لاتین» به امضاء شرکت کنندگان رسید.

هدف از این رویداد، ترویج همکاری‌ها در حوزه گردشگری است که به بازسازی و انطباق فضاهای توریستی برای ایجاد دسترسی بیشتر و فراگیرتر در آنها کمک می‌کند. دستور کار این اجلاس شامل تبادل تجربیات در کار با افراد دارای معلولیت است. جهانگردی قابل دسترس توجه ویژه به چشم‌انداز وسیعی از مسافران (از جمله 50 میلیون نفر در ایالات متحده و تعداد مشابه در اروپا) با محدودیت‌های فیزیکی متفاوت را در نظر می‌گیرد.

اتحادیه نفت کوبا استخراج نفت خام را افزایش می دهد

اتحادیه نفت کوبا «کوبا-پترولئو» (کوپت) پس از مقابله با کاهش تولید نفت خام طی دهه اخیر (کاهش 3 تا 7 درصدی در سال)، به برنامه تولیدی پیش بینی شده برای سال 2021 دست یافت و بیش از 4 درصد نسبت به سال گذشته نفت تولید خواهد کرد. آقای اوسوالدو لوپز، رئیس بخش اکتشاف کوپت گفت که حفاری چاه‌های جدید در منطقه غربی میدان «وارادرو» و کشف میدان جدیدی در شرق شهرداری «سانتا کروز دل نورته» (جایی که تا به حال سه چاه با تولید بالا حفاری شده‌اند) به دستیابی این نتیجه مثبت کمک کرده است. وی همچنین گفت: “بیشتر نفت تولید شده در تولید برق مصرف خواهد شد و اگرچه تمام نیازهای کشور را پوشش نمی دهد اما گامی دیگر به سوی حاکمیت در زمینه انرژی است”.

صنعت بیودارویی کوبا 14 محصول دارای اولویت برای تولید را معرفی نمود

گروه بازرگانی شرکت های بیوتکنولوژی و صنایع دارویی کوبا (بیوکوبافارما) بر 14 پروژه تحقیقاتی دارای اولویت در دستور کار خود تاکید نمود. پروژه‌های مزبور عمدتا با ایمونوتراپی سرطان، درمان بیماری‌های عصبی، مشکلات سیستم قلبی عروقی، خودایمنی، بیماری‌های دژنراتیو و ایمونوژن‌های جدید مرتبط هستند. پروژه‌های اولویت دار و معرفی شده بیوکوبافارما عبارتند از: داروی «Heberprot-P» (بیوکوبافارما در حال جستجوی فرمول های جدید برای درمان زخم پای دیابتی است. از طرف دیگر کارآزمایی بالینی جدید با استفاده از «هبرپروت پی» برای درمان نوروپاتی متقارن دو طرفه آماده می‌شود)، واکسن «Cimavax-EGF» که واکسنی علیه سرطان ریه است که در درمان بیماران مبتلا به آسیب های بدخیم آزمایش می‌شود. همچنین پروژه ای پیشنهادی دیگری برای یک کارآزمایی بالینی متمرکز بر درمان عواقب تنفسی ناشی از کرونا ارائه شد. داروی «CIGB 500» (محافظ قلب است که هدف از آن کاهش دامنه عوارض سکته قلبی می‌باشد). پروژه «SAVAX» برای ایمونوتراپی فعال (محصولی نوآورانه با اثر ضد رگ زایی که تشکیل رگ های خونی در بیمارهای مبتلا به سرطان را کاهش و در نتیجه رشد آن را مهار می‌کند)، ترکیب شیمیایی «JM-20» (برای استفاده در نورولوژی، یعنی در اختلالات مغزی از جمله بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر)، پروژه توسعه واکسن کونژوگه پنوموکوک برای محافظت از کودکان در برابر «استرپتوکوکوس پنومونیه» (عامل اصلی بیماری‌های عفونی باکتریایی و ذات الریه کودکان)، پپتید «CIGB-814» (برای د

دکمه بازگشت به بالا