ایران نخستین تولیدکننده رنگ‌های ساختمانی “فوق آب‌گریز” در آسیا شد

مرکز تحقیقات نانومهندسی دانشگاه تهران، به فناوری ساخت رنگ‌های ساختمانی فوق آب‌گریز دست یافت. با تلاش این مرکز، ایران به نخستین تولیدکننده رنگ‌های ساختمانی فوق آب‌گریز در قاره کهن تبدیل شد.

 

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ مرکز تحقیقات نانومهندسی دانشگاه تهران، به فناوری ساخت رنگ‌های ساختمانی فوق آب‌گریز دست یافت. با تلاش این مرکز، ایران به نخستین تولیدکننده رنگ‌های ساختمانی فوق آب‌گریز در قاره کهن تبدیل شد.

“فرشید چینی” عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: این رنگ‌ها، رنگ‌های نانو هستند به این صورت که ساختار زبری نانو بر روی آنها شکل می‌گیرد و تفاوتی که با رنگ‌های عادی دارند این است که این ساختار نانو وقتی بر روی سطح قرار می‌گیرد خاصیت خاصی را به این رنگ‌ها می‌دهد.

چینی گفت: پوشش‌های فوق آب‌گریز نزدیک به یک دهه قدمت دارد و شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی در این عرصه فعالیت می‌کنند و پوشش‌های فوق آب‌گریز می‌سازند که اینها دوام ندارند و خاصیت فوق آب‌گریزی به سطح می‌دهند و زبری نانو نیز دارند اما زبری آنها دوامی ندارد. پیچیدگی کار زمانی است که بخواهیم آنها را رنگ کنیم چراکه پوشش‌های فوق آب‌گریز به هیچ چیزی از جمله زیرلایه خود نمی‌چسبند و به طبع، گرد و خاک نیز بر روی آنها نمی‌نشیند و هر دوطرف آنها نچسب هستند.

عضو هیئت علمی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران ادامه داد: زمانی که بخواهیم آن را رنگ کنیم، باید به زیرلایه بچسبد یعنی به صورت هوشمند باید طوری باشد که از یک طرف به سطح بچسبد و از طرفی دیگر خاصیت فوق آب‌گریزی داشته باشد. دانش فنی این کار در دنیا در اختیار دو یا سه کشور است.

چینی با اشاره به تفاوت رنگی که در شرکت آنها تولید شده با رنگ‌های معمولی تصریح کرد: اگر در شهری مثل تهران آلودگی‌های صنعتی دارد ساختمان‌ها را رنگ کنید، از ماه دوم یا سوم شروع به کثیف شدن می‌کند و حداقل سالانه باید شست‌و‌شو شود که هزینه‌بر نیز است اما رنگ‌های جدید در بازه 5 تا 10 سال  مثل روز اول تمیز می‌مانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا