رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در قزاقستان

علیرغم کاهش سرعت فعالیت سرمایه‌گذاری جهانی در بحبوحه همه‌گیری، طبق گزارش سالانه آنکتاد قزاقستان به یکی از پیشتازان رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تبدیل شده است.

معاون وزیر اقتصاد ملی قزاقستان با اعلام اینکه در سال های اخیر کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در اقتصاد جهان حادث شده است گفت قزاقستان نیز در سال گذشته با کاهش 30 درصدی (17 میلیارد دلار) مواجه بود اما کانال کلی سرمایه گذاری به منطقه مثبت بازگشته است. بر اساس نتایج شش ماهه سال 2021، 11.1 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی به اقتصاد جمهوری قزاقستان جذب شد که 30.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.  به طور کلی تا پایان سال برنامه ریزی شده است که حدود 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) جذب شود. انتظار می رود تا سال 2023 به سطح سرمایه گذاری قبل از همه گیری که  حدود 24 میلیارد دلار بود، برسد. همچنین تغییرات مثبتی در پویایی سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت وجود دارد.  حجم آنها در 10 ماه سال به حدود 10 تریلیون تنگه رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.5 درصد افزایش داشته است.  سرمایه گذاری در تولیدات صنعتی 1.8 برابر، ساخت و ساز – 2.2 برابر و کشاورزی – 1.4 برابر افزایش یافته است.

در مناطق نیز روند مثبتی در سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت وجود دارد. بهترین شاخص ها در Shymkent و Almaty و همچنین در مناطق Aktobe و Pavlodar مشاهده شده است. مناطق آتیراو و قزاقستان غربی به دلیل کاهش فعالیت اقتصادی در پروژه‌های بزرگ نفت و گاز و  محدودیت‌های قرنطینه در مراتب پایینتری هستند.  وزارت اقتصاد ملی همراه با آژانس های دولتی و بانک جهانی، سیاست سرمایه گذاری جدید جمهوری قزاقستان تا سال 2025 شامل اقدامات سیستمی‌با هدف جذب سرمایه گذاری‌های با کیفیت بالا و افزایش بهره وری نیروی کار برای تنوع صادراتی و توسعه آن را اجرا می‌کند.

امروزه انعقاد قراردادها کاملاً خودکار و به فرمت آنلاین منتقل شده است که روند ارسال و بررسی درخواست ها را بسیار تسهیل می‌کند.  به طوری که در سال جاری در پی نتایج 10 ماهه تعداد قراردادهای منعقده از 70 مورد گذشت که بالاترین رقم در 10 سال گذشته است. از نظر صنایع، بیشترین تعداد قراردادهای سرمایه گذاری از ابتدای سال تاکنون مربوط به نظام آموزشی (12 قرارداد)، مجتمع کشت و صنعت (11 قرارداد)، صنعت ساختمان (6 قرارداد) و برق (5 قرارداد) می‌باشد و انتظار می رود در سال آینده حدود 100 قرارداد سرمایه گذاری امضا شود.

نویسنده: دوسژان نورگلیف

5 دسامبر 2021

Казахстан в

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا