اخبار اقتصادی سوئد؛ هفته اول دی ماه 1400

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

افزایش مداوم قیمت برق در سوئد

خبرگزاری DI می نویسد: قیمت برق در جنوب سوئد همچنان روند صعودی داشته و قیمت ها در روز دوشنبه 29 آذر تقریباً 350 درصد نسبت به قیمت های روز یکشنبه 28 آذر افزایش یافتند. کریستین هولتز، تحلیلگر شرکت مرلین و متیس می‌گوید: “دلیل افزایش قیمت برق، به دلیل تولید برق کمتر نیروگاههای بادی، هوای سرد و قیمت های بالاتر در کشورهای همسایه می‌باشد.”

بررسی اقداماتی برای کاهش افزایش قیمت انرژی

خشایار فرمانبر وزیر جدید انرژی و توسعه دیجیتال، مدیر کل  شبکه انرژی Svenska Kraftnät را دعوت تا در مورد راه‌های مقابله با افزایش قیمت انرژی صحبت کند. در این زمینه وزیر به SVT گفت که مجموعه ای از اقدامات به او ارائه شده و یکی از آنها می‌تواند در کوتاه مدت نتایجی را به همراه داشته باشد. “یک اقدام تجارت متقابل نام دارد. اگر یک شبکه برق بین جنوب و شمال سوئد وجود داشته باشد، با ظرفیت کامل از آن استفاده نمی‌شود، زیرا در صورت بروز بحران مقداری انرژی ذخیره می‌شود. با افزودن تولیدکنندگان بیشتر انرژی، از خرید انرژی از خارج یا به صورت محلی در جنوب، می‌توان فضای شبکه را آزاد و ظرفیت شبکه را با سرعت بسیار بهتری ایجاد کرد.» فرمانبر افزود که تجارت متقابل امکان انتقال انرژی از شمال به جنوب و کاهش قیمت ها را فراهم می‌کند. وزیر به توزیع کننده گفته که در حال بررسی پیشنهاد برای حذف مالیات بر انرژی است، اما خاطرنشان کرد که این امر خطر 7 میلیارد کرون معافیت مالیاتی را برای تولیدکنندگان انرژی به همراه دارد که لزوماً به مصرف کنندگان منتقل نمی‌شود.

افزایش شدید پول های تقلبی

بنابر اعلام رادیو سوئد موضوعات مربوط به اسکناس های تقلبی در سال جاری بیش از دو برابر شده است. در طول 11 ماه اول سال 2021، مرکز بررسی National forensisk Center، نعداد 2948 کاغذ اسکناس را تجزیه و تحلیل کرد که این رقم در دوره مشابه سال گذشته 1380 بود. افسر پلیس پاتریک ساندلوف در این زمینه اظهار داشت: «در یک اقدام ضربتی در ساندسوال، تقریباً 100 اسکناس جعلی پیدا کردیم. پلیس نه تنها اسکناس‌ها را در دست مجرمان می‌یابد، بلکه در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها نیز تعداد زیادی از آنها وجود دارد.

 تلاش های جدید برای حل کمبود نیروی کار ماهر

شمال سوئد در آستانه تبدیل شدن به یک نیروگاه صنعتی است و چندین اپراتور برجسته GreenTech مانند Northvolt  و H2 Green Steel در نزدیکی دایره قطب شمال قرار گرفته اند. با این حال، این منطقه کم جمعیت بوده و شرکت ها زنگ خطر کمبود نیروی کار ماهر را به صدا درآورده اند. برای حل این مشکل، دولت روز شنبه 27آذر  اعلام کرد که خدمات اشتغال عمومی این کشور را موظف کرده است تا اقداماتی را ارائه کند تا افراد بیشتری به دنبال کار در شمال باشند. اوا نوردمارک، وزیر اشتغال و برابری جنسیتی در یک بیانیه مطبوعاتی در این خصوص ابراز داشت: “این برای اطمینان از این است که خدمات اشتغال عمومی تلاش های خود را تقویت می‌کند و ابزارهای خود را تقویت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تقاضای زیاد برای نیروی کار ماهر، به ویژه در Norrbotten و Västerbotten، در نتیجه تغییر سبز با سرمایه گذاری‌های متعدد در صنعت برآورده می‌شود”.

 

افزایش ادامه دار قیمت مسکن

بر اساس شاخص های موجود، قیمت مسکن در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل همچنان افزایش یافته است. آپارتمان‌ها به طور متوسط 0.4 درصد نسبت به ماه قبل گران تر شدند در حالی که قیمت مسکن 0.3 درصد افزایش یافت. در سال گذشته آپارتمان‌ها 11 درصد افزایش قیمت داشتند در حالی که قیمت مسکن 13 درصد افزایش داشته است. اریک اولسون مشاور املاک در اظهارنظری می نویسد که آنها انتظار دارند تا زمانی که نگرانی در مورد افزایش نرخ بهره وجود نداشته باشد، قیمت مسکن در حدود سطوح فعلی تثبیت شود.

افزایش سفارشات بخش صنعت

طبق اعلام مرکز آمار سوئد، سفارشات بخش صنعت در حال افزایش است. کل سفارشات این بخش در اکتبر نسبت به سپتامبر 2021 افزایش 4.9 درصدی داشته است. در مقایسه با اکتبر 2020، کل سفارشات 6.8٪ افزایش یافته است. علیرغم افزایش در کل سفارش‌ها، اکثر زیربخش‌های صنعتی به صورت ماهانه شاهد رشد منفی بودند و صنعت تجهیزات حمل‌ونقل بین سپتامبر و اکتبر  شاهد کاهش 29.3 درصدی بود. در همین حال صنعت وسایل نقلیه موتوری افزایش چشمگیر 47.9 درصدی را تجربه کرد. بازار داخلی بین ماههای سپتامبر و اکتبر 3.1 درصد افزایش داشته در حالی که بازار صادرات حدود 5.4 درصد در ارقام تعدیل فصلی افزایش نشان می دهد.

 

نگرانی در مورد سرمایه گذاری سوئد در دارایی‌های واقعی در مقابل دارایی‌های مولد

بر اساس گزارش موسسه مک کینزی ، دارایی خالص در سطح جهان از سال 2000 سه برابر شده است. در سوئد نیز، ثروت خالص به سرعت افزایش یافته است، از 900 دلار به 3300 میلیارد دلار بین سال های 2000 تا 2020. در همین حال، این گزارش هشدار می دهد که بخش بزرگی از ثروت جهانی به جای دارایی‌های مولد، در دارایی‌های واقعی مانند املاک و مستغلات انجام شده است. به عنوان مثال، با نگاهی به سوئد، 77 درصد از دارایی‌های واقعی آن در املاک و مستغلات صورت گرفته است. این گزارش همچنین نشان می دهد که بسیاری از دارائی سوئدیها در بخش عمومی مانده و 20 درصد از ثروت سوئد متعلق به دولت است. تنها چین از ده کشوری که این گزارش بررسی کرده است، ارقام بالاتری دارد.

افزایش مصرف خانوارها

بر اساس اعلام مرکز آمار سوئد، مصرف خانوارها در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر 0.8 درصد افزایش یافته است. مصرف خانوارها در مقایسه با سپتامبر سال گذشته 5.5 درصد افزایش داشته است. بیشترین سهم در افزایش مصرف خانوارها مربوط به بخش تفریح و فرهنگ، کالا و خدمات بوده که نسبت به سپتامبر سال گذشته 10.7 درصد افزایش داشته است. طبق آمار سوئد، همه گیری کرونا تأثیر قابل توجهی بر مصرف خانوارها در مارس 2020 داشت.

بهبود شرایط مالی رستورانها

آمارهای منتشره توسط مرکز آمار سوئد نشان می دهد که فروش رستوران‌ها افزایش چشمگیری داشته است.  در سه ماهه سوم سال جاری، حجم فروش رستوران‌ها 24.6 درصد در مقایسه با سه ماهه سال گذشته افزایش یافته است. رستوران‌های هتلها با افزایش 70.8 درصدی فروش، بیشترین افزایش را در طول این دوره زمانی داشته‌اند. رستوران‌های نزدیک به جاده‌ها، مانند رستوران‌های بزرگراه‌ها، جایگاه دومین افزایش فروش را به خود اختصاص دادند و شاهد افزایش 45.5 درصدی در سه ماهه سوم 2021 نسبت به سه ماهه 2020 بودند.

میزان تولید ناخالص داخلی

شاخص تولید ناخالص داخلی نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی سوئد بر اساس شاخص تولید ناخالص داخلی در ماه اکتبر در مقایسه با سپتامبر 1.2 درصد افزایش یافته است. این ارقام حاکی از ادامه رشد قوی و مبتنی بر تولید ناخالص داخلی در هر دو بخش خدمات و تولید در آغاز سه ماهه چهارم سالجاری میلادی است. این شاخص همچنین نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی در اکتبر سال جاری 4.8 درصد بیشتر از اکتبر 2020 بوده است. بر اساس نشریه مرکز آمار سوئد، فعالیت‌های اقتصادی همچنان ادامه دارد و اقتصاد سوئد رشد خوبی در سه ماهه سوم سال 2021 نشان داده است. عامل اصلی رشد تولید ناخالص داخلی ناشی از افزایش مصرف خانوارها بود.

کمک های جدید دولت در زمان پاندمی

از آنجایی که دولت اقدامات جدیدی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعلام نموده، برخی اصلاحات جدید در کمک های مربوط به زمان همه گیری را نیز ارائه کرده است. جبران اولین کسر روز بیماری و همچنین نشان دادن یادداشت پزشک برای دریافت کمک هزینه قرنطینه و کمک هزینه گروه در معرض خطر مجدداً اعمال می‌شود. میکائیل دامبرگ وزیر دارایی، در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: “این سرمایه گذاری برای اطمینان از اینکه مردم هنگام بیماری در خانه می مانند مهم است”.  علاوه بر این دولت همچنین بودجه حمایتی گسترده ای را برای بخش های مرتبط با ورزش و فرهنگ ارائه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا