مشوقهای دولت کرواسی برای بازگشت نخبگان

وزارت کار، تامین اجتماعی و جمعیت کرواسی به منظور تشویق مهاجرین کروات به بازگشت، از طرحی با عنوان «کرواسی را انتخاب می کنم» رونمایی نمود.

 

مهاجرت یکی از اصلی ترین بحرانهای اجتماعی و اقتصادی کرواسی در حال حاضر است. بسیاری از جوانان، بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهها به منظور یافتن فرصت های شغلی مناسب تر راهی سایر کشورها بویژه اروپای غربی می‌شوند. به نحوی که در حال حاضر تخمین زده می‌شود که دیاسپورای کروات که در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند، جمعیتی بالای 4 میلیون نفر (بیشتر از ساکنان کرواسی) باشند که ادامه این روند می‌تواند به کاهش و نیز کهنسالی جمعیت ساکن کرواسی بینجامد. لذا دولت کرواسی از چندی پیش بدنبال ارائه راه حل های متنوعی برای این مشکل بوده است.

وزارت کار، تامین اجتماعی و جمعیت کرواسی در تاریخ  23 دسامبر 2021 طرحی را اعلام نمود که بر اساس آن هر کروات مهاجر که به کشور خود بازگردد برای شروع کسب و کار خود کمک هزینه ای معادل 50 هزار کونا (6700 یورو) برای بازگشت به علاوه 150 هزار کونا (20 هزار یورو) به عنوان یارانه خوداشتغالی دریافت خواهد کرد. در این میان کسانی که کسب و کار خود را در مناطق کمتر توسعه یافته کرواسی آغاز کنند، 25 هزار کونا (۳۴۰۰ یورو) بیشتر دریافت خواهند کرد. هزینه این طرح با نام و شعار «کرواسی را انتخاب می‌کنم»  یک میلیارد کونا (133 میلیون یورو) پیش بینی شده است.

دولت کرواسی در این راستا برای انگیزه دادن به جوانان کروات برای بازگشت از ایرلند، یارانه خوداشتغالی در صنایع سبز و دیجیتال را برای مدت دوسال به میزان 150 هزار کونا افزایش داده است. این تسهیلات به ویژه در صنعت تولید، برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع بخش تأمین، فعالیت های حفاظت از محیط زیست، محوطه سازی و ساخت و ساز تخصیص خواهد یافت.

اقدام دیگر، تشویق جوانان به بازار کار از طریق کارآموزی در محیط کار در صنایع سبز و دیجیتال است. برای این منظور پیش بینی کمک هزینه ماهانه 50 هزار تا 60 هزار کونا در سال برای کارفرمایان که کارورزان جوان با صلاحیت را استخدام کنند، پیش بینی شده است.

اقدام سوم نیز برای اشتغال گروه‌های محروم مانند معلولان با تأمین مالی مشترک هزینه اشتغال آنها در مشاغل در صنایع سبز و دیجیتال است. کارفرمایان که این افراد را به کار گیرند تا 45 تا 70 هزار  کونا (بسته به نوع معلولیت و اشتغال) در سال کمک دریافت خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا