اخبار اقتصادی سوئد؛ هفته سوم دی ماه 1400

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

نورث ولت به روند “اقتصاد دایره ای” می‌پیوندد

استفاده از محصولات باقیمانده بخش صنعت برای بهره مندی از سایر بخش ها به یک مدل تجاری پرطرفدار تبدیل شده است که اکنون همزمان با صنعتی شدن بخشهای بیشتری در شمال سوئد در حال رشد است. پیشتر، هنریک هنریکسون، مدیر عامل شرکت تولید کننده فولاد بدون فسیل H2 Green Steel اظهار داشته بود یکی از راه‌های اصلی این شرکت برای ایجاد ارزش، استفاده مجدد از بقایای تولید هیدروژن برای تولید فولاد است. مطابق با این روند، به زودی محصولات باقیمانده از کارخانه باتری Northvolt به کودهای مصنوعی تبدیل می‌شوند، با این امید که محصول جانبی جدید بتواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در بخش کشاورزی کمک کند. شرکت سوئدی Cinis Fertilizer متعهد شده است که حدود 200000 تن سولفات سدیم در سال خریداری کند که اولین کارخانه این شرکت در Örnsköldsvik ظرف دو سال و مجموعه دوم در Skelleftea در عرض چهار سال آماده می‌شود. بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست سوئد، انتشار گازهای گلخانه ای بخش کشاورزی سوئد تقریباً 15 درصد از کل انتشار این میزان در سوئد در سال 2020 را نشان می دهد. بر اساس محاسبات Cini’s Fertilizer، انتشار دی اکسید کربن با محصولات باقیمانده نسبت به روش تولید معمولی 75 درصد کمتر خواهد بود. یاکوب لیدبرگ ، مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: “این واقعاً مورد نیاز است و برای مدت طولانی مورد نیاز بوده است. بنابراین، خوشحال کننده است که ما می‌توانیم اینگونه همکاری را بین صنایع ایجاد کنیم. سرمایه گذاری‌های بیشتری از این نوع در سوئد در آینده مورد نیاز خواهد بود.”

 

 

وضعیت خوب بازار کار سوئد علیرغم شیوع ویروس کرونا

بر اساس گزارش صندوق اشتغال سوئد، با وجود گسترش روزافزون ویروس و افزایش محدودیت‌ها در جامعه، بازار کار سوئد تحت تأثیر موج اخیر کووید-19 قرار نگرفته است. در عوض، کمبود نیروی کار عامل غالب است، به طوری که دسامبر 2021 میزان غیرعادی پایینی از تعدیل نیرو را نشان می دهد، اگرچه آمارها کارکنان موقت را در محاسبات خود لحاظ نمی‌کنند. بنابر اعلام خبرگزاری SD در سال 2021، 70٪ کمتر از سال قبل، آمار کارگرانی که تعدیل شده اند وجود داشته و اینکه وضعیت اشتغال فعلی با یکی از بهترین وضعیتی که در ده سال گذشته موجود بوده شبیه است. کارولین سودر، مدیر عامل TSL، در خصوص تشریح بهبود کلی بازار کار، خاطرنشان کرد: با وجود افزایش شیوع کرونا و اختلالات در زنجیره تامین در سطح جهان، در حال حاضر فقدان رقابت در این زمینه بزرگترین چالش محسوب می‌شود.

 

احتمال وارد مدار شدن راکتور شماره 3 نیروگاه اتمی رینگالز

به گزارش خبرگزاری  DN، انتظار می رفت که نیروگاه هسته ای رینگالز پس از توقف اضطراری هفته گذشته در یکی از دو راکتور اصلی، به تولید کامل برق برسد. هنوز دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث این خاموشی که توسط عملکرد ایمنی خودکار در 29 دسامبر آغاز شد، بوده است. هنگامی‌که راکتور در روز سال نو دوباره راه اندازی شد، بخار آب از لوله یکی از توربین‌ها نشت می‌کرد. اکنون این نقص برطرف شده و انتظار می رفت که توربین در نیمه شب دوباره راه اندازی شود. راه اندازی مجدد تا ساعت 3 صبح امروز به تعویق افتاده است و انتظار می رود تولید کامل در امروز انجام شود. آنا کولین، مدیر مطبوعاتی Ringhals می‌گوید: «راه‌اندازی مجدد کمی‌بیشتر طول می‌کشد، آزمایش‌ها و برنامه‌های آزمایشی زیادی را انجام می‌گیرد که ممکن است زمان بر باشد، تعیین دقیق زمان تعیین شده دشوار است». آخرین باری که این راکتور با توقف اضطراری تعطیل شد در سال 2013 بود. دو راکتور باقی مانده نیروگاه تحت تأثیر این توقف قرار نگرفته است. شرکت   Vattenfal که نیروگاه رینگال را اداره می‌کند، حداکثر چهار راکتور را در آنجا راه‌اندازی کرده است، اما دو راکتور قدیمی از دسترس خارج شده‌اند، آخرین آن در 1 ژانویه 2021 بوده است.

 

وضعیت قدرت خرید سوئدی‌ها

بر اساس ارقام جدید منتشر شده در خبرگزاری DN برای اولین بار در نزدیک به 25 سال، قدرت خرید یک سوئدی طبقه متوسط کاهش یافته است. پتر هالبرگ، اقتصاددان  در این خصوص می‌گوید”در ماه سپتامبر، دستمزدهای واقعی بدون تغییر بود، در ماه اکتبر شاهد کاهش بودیم، و قطعا در آمارهای نوامبر و دسامبر نیز همین موضوع صدق خواهد کرد. به گفته وی تورم، مسائل زنجیره تامین و افزایش قیمت انرژی همگی نقش خود را ایفا کرده اند، با این حال او خاطرنشان می‌کند که پاندمی مانع شده بسیاری از افراد مذاکره مجددی درباره حقوق و دستمزد خود با کارفرمایان داشته باشند و انتظار دارد که تجدید نظر بعدی حقوق در بهار سال جدید زمانی که وضعیت عادی شود برای اکثریت کارمندان اتفاق بیافتد.” طبق گزارش  DI، دستمزدهای واقعی سوئد در دوره 1995-2020 حدود 69 درصد افزایش یافته است. اگرچه قدرت خرید تا حدودی کاهش یافته است با این وجود افراد شاغل در سال 2022 درآمد قابل دسترسی خواهند داشت، یعنی درآمد پس از کسر مالیات و کمک هزینه، که در واقع بین 25 تا 30 درصد بیشتر از 15 سال پیش است.

 

رکورد سال برای استارت آپ ها

بنابر گزارش SvD علی رغم گذشت دو سال از پاندمی‌کرونا با این همه این بیماری هنوز نتوانسته بازار استارت آپ های سوئدی را با توجه به با تعداد بی سابقه ای از استارت آپ های ایجاد شده تضعیف کند. بر اساس آمار اداره ثبت شرکت های سوئد و شرکت حسابداری Visma Spcs که این موضوع را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند، در مجموع 78711 شرکت جدید ایجاد گردیده که در مقایسه با رکورد قبلی از سال 2020 افزایش 7.1 درصدی را نشان می دهد. بیشترین افزایش در بلکینگ بود، جایی که تعداد شرکت های تازه ثبت شده 13.2 درصد بیشتر از سال قبل بود. پس از آن کرونوبرگ و گاولبورگ قرار دارند. بو گانارسون، کارشناس تجاری در Visma Spcs در این زمینه می‌گوید “هر شروع جدید مهم است، زیرا از هر پنج شغل چهار شغل در شرکت های کوچک و متوسط ایجاد می‌شود. این امید می رود که سوئد نیز در طول پاندمی، شرکت های جدیدی را ایجاد کند که باعث رشد شده و روند بهبود در دراز مدت پایدار باشد”. در بین شرکت‌های تازه تاسیس، شرکت‌های محدود همچنان شکل غالب شرکت هستند. در سال 2021، از هر ده شرکت، هشت شرکت در قالب یک شرکت محدود بودند.

 

کمک فناوری جدید به رفع آلایندگی

هم اکنون یک فناوری جدید تحت عنوان “Bio-CCS” در حال آزمایش است و انتشار دی اکسید کربن را از نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی حذف می‌کند. بنابر گزارش خبرگزاریSvD  ، ظرف چند سال، این فناوری می‌تواند به طور بالقوه در مقیاس بزرگتری ایجاد شود و انتشار گازهای گلخانه ای پروازهای داخلی را جبران کند. فناوری  “Bio-CCS”در یک مرکز تحقیقاتی در Värtaverket در استکهلم در حال آزمایش است، و با سرمایه گذاری جدید تضمین شده از صندوق نوآوری اتحادیه اروپا، مرکزی بزرگتر تا پایان سال 2025 راه اندازی خواهد شد. فابین لوین، رئیس بخش تحقیق و توسعه استکهلم (exergis) در این زمینه اظهار می دارد”ما چیزی را خواهیم ساخت که توسط هیچکس قبلاً ساخته نشده و ما چیزی را خواهیم فروخت که قبلاً هیچکس اقدام به فروش آن نکرده است. بنابراین ما در حال ایجاد این بازار هستیم.” این فرآیند، پس از توسعه کامل، 800000 تن دی اکسید کربن در سال را جذب می‌کند. این را می‌توان با انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از پروازهای داخلی که قبل از همه گیری معادل 500000 تن دی اکسید کربن بود مقایسه کرد.

 

 

 پیش بینی افزایش فروش خودرو در سال 2022

آخرین آمار منتشره توسط سازمان صنعت Bil سوئد نشان می دهد که ثبت نام خودروهای جدید در ماه دسامبر 20 درصد کاهش یافته است. از این میان، خودروهای برقی 60.7 درصد را به خود اختصاص داده اند که بالاترین رقم ماهانه تاکنون بوده است. به طور کلی Bil Sweden رشد ثبت نام خودروهای جدید را از 301000 خودرو در سال 2021 به 325000 در سال 2022 علیرغم عدم اطمینان در مورد مسائل زنجیره تامین، به ویژه در مورد نیمه‌هادی‌ها پیش بینی می‌کند. ماتیاس برگمان، مدیر عامل بیل سوئد در این باره می‌گوید: «پیش بینی سهم خودروهای شارژی در سال 2022 حدود 60 درصد از ثبت نام های جدید است، که در آن سهم خودروهای الکتریکی به 34 درصد و سهم خودروهای هیبریدی به 26 درصد می رسد. برگمن همچنین بر اهمیت توسعه زیرساخت شارژ با افزایش محبوبیت وسایل نقلیه الکتریکی تاکید کرد.

 

 

شرکت H2 Green Steel  به دنبال تامین مالی احداث کارخانه جدید

خبرگزاری DN می نویسد شرکت  H2 Green Steel که هدف آن تولید فولاد بدون فسیل در کارخانه ای که قرار است در شمال سوئد ساخته شود، می‌باشد، اکنون در جستجوی سرمایه گذار برای تامین مالی ساخت این کارخانه است. این شرکت تاکنون 1 میلیارد کرون دریافت کرده است در حالی که برای تکمیل فاز اول کارخانه 30 تا 40 میلیارد کرون مورد نیاز است، مدیرعامل، تخمین می زند که دو سوم تأمین مالی از طریق وام تأمین می‌شود. شرکت درخواست کمک مالی دولتی کرده است و همزمان سرمایه خصوصی را افزایش خواهد داد. “ما سابقه خوبی داریم و امیدواریم که سرمایه گذاران اولیه نیز بخواهند به دور بعدی بپیوندند. یک اشتیاق جهانی برای این منظور وجود دارد، اما ما یک بنیاد قوی داخلی می خواهیم. پروژه شرکت  ” H2 Green Steel در زمستان گذشته کلید زده شد. کریستینا استنبک از اسکانیا و دانیل اک، بنیانگذار اسپاتیفای، از اولین سرمایه گذاران این پروژه بودند. از آن زمان سرمایه گذاران جدی مانند والنبرگ، استناسفرن، خانواده فیات آنیلی و مرسدس بنز نیز سرمایه گذاری کرده اند. پیش بینی می‌شود این کارخانه برای 1500 نفر شغل ایجاد کند و امید است که برق مورد نیاز برای تولید فولاد از نیروگاه‌های بادی و آبی تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا