اخبار اقتصادی مالزی؛ هفته سوم دی ماه 1400

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته سوم دی ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

پیش بینی‌ها از روند بهبود اقتصادی مالزی در سال 2022

مرکز تحقیقات اجتماعی-اقتصادی مالزی (SERC) پیش بینی کرده که پس از دو سال سخت اقتصادی برای این کشور در شرایط کرونایی؛ اقتصاد مالزی در سه ماهه سوم سال 2021 از وضعیت موجود خارج شده و در مسیر بهبودی در سال 2022 قرار دارد. برآورد این موسسه از تولید ناخالص داخلی (GDP) مالزی در سال 2022 رشد 5.2 درصدی است که نسبت به برآورد 3.4 درصدی در سال 2021 بهبود یافته است. همچنین این مرکز خاطرنشان کرده که احیای ورود گردشگران بین‌المللی (به طور متوسط 26.1 میلیون در سال در سال‌های 2015 تا 2019 و درآمد ارزی 80.7 میلیارد رینگیتی در سال در همان دوره) برای حفظ گردشگری قوی‌تر و خدمات مرتبط ضروری تلقی می‌شود.

مخالفت وزیر دارایی با برداشت از منابع صندوق تامین کارگران

وزیر دارایی مالزی در واکنش به برخی مواضع برای استفاده از منابع صندوق تامین کارگران (EPF) جهت جبران برخی از خسارتهای ناشی از سیل اخیر عنوان کرد که منابع این صندوق نباید به عنوان یک راه حل یا راهی برای غلبه بر چالش ها تلقی شود زیرا این امر بر پس انداز بازنشستگی مشارکت کنندگان تأثیر می‌گذارد، به ویژه که انتظار می رود مالزی تا سال 2030 در ردیف کشورهای سالخورده قرار گیرد. این بدان معناست که در هشت سال آینده، تعداد بازنشستگان یا سالمندان در این کشور 15 درصد یا 5.3 میلیون نفر از جمعیت را تشکیل می دهند.

پیش بینی موسسه Moody از تجارت مالزی در سال جاری

به گفته موسسه تحلیل گر مودی، انتظار می‌رود چشم‌انداز بخش صادرات مالزی در سال 2022 مثبت باشد و تجارت در اواسط سال منجر به بازگشت این کشور به رشد قبل از همه‌گیری کرونا شود. با این حال، احتمال شیوع نوع جدید کرونا (Omicron) و تغییرات آب و هوایی و سیل های بی سابقه در مالزی ممکن است خطری برای زنجیره‌های تامین باشد. تجارت خارجی نوامبر مالزی با افزایش 32.4 درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل و به دنبال افزایش 25.5 درصدی نسبت به اکتبر، تحول مثبتی است که نشان از حرکت سریع به سمت بهبود وضعیت دارد.

تغییرات قیمتی بازار خرید و فروش روغن پالم

قراردادهای فروش آتی روغن پالم خام (CPO) در بورس مالزی سه شنبه هفته گذشته به بالاترین حد خود در چهار هفته اخیر رسید، زیرا نگرانی‌ها از بدتر شدن شرایط ناشی از سیل در مالزی باعث اختلال در تولید خواهد شد. براساس گزارش ها، هفت ایالت مالزی از جمله جوهور – به عنوان یکی از تولید کننده اصلی در بخش غربی مالزی- تحت سیل قرار گرفتند و هزاران نفر مجبور به تخلیه منازل خود شدند که منجر به اختلال در فعالیت های برداشت شد. تحلیلگران انتظار دارند با توجه به بارندگی‌های تاریخی که شرق، غرب و اکنون سواحل جنوبی شبه جزیره مالزی را فراگرفته، خسارت قابل توجهی به تولید CPO وارد کند. قرارداد فروش آتی CPO برای ژانویه 2022 به 5259 رینگیت در هر تن، فوریه 2022 به 5104 رینگیت در هر تن، و مارس 2022 به 4914 رینگیت در هر تن رسید.

هفته اقتصاد دیجیتال مالزی در اکسپوی دبی

وزارت ارتباطات و چند رسانه ای مالزی، همراه با سازمان اقتصاد دیجیتال مالزی (MDEC)، و آژانس پیشرو اقتصاد دیجیتال مالزی، میزبان هفته اقتصاد دیجیتال مالزی در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی خواهند بود. هفته اقتصاد دیجیتال از 9 تا 15 ژانویه 2022 در غرفه مالزی در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی برگزار می‌شود. از جمله محورهای اصلی که در طول این هفته به نمایش گذاشته خواهد شد، صنعت شناسه دیجیتال است.

برنامه ایالت صباح برای جذب سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز

طرح جامع گاز صباح که اکتبر گذشته توسط کابینه ایالتی تایید شده بود، به مرحله اجرا درآمده و انتظار می رود سرمایه گذاری بیشتری در حوزه نفت و گاز برای ایالت صباح به ارمغان بیاورد. این طرح جامع فرصت های سرمایه‌گذاری مختلفی را برای منابع گاز طبیعی صباح در نظر گرفته است که اولین مورد آن، ساخت کارخانه گاز طبیعی مایع (LNG) با ظرفیت دو میلیون تن در سال در شهرک صنعتی نفت و گاز سیپی تانگ (Sipitang) است. اخیرا توافقنامه ای نیز بین شرکت انرژی صباح و شرکت پتروناس برای تامین 70 میلیون مکعب گاز طبیعی امضا شده است.

مقابله پلیس مالزی با استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال

رئیس پلیس ایالت پراک از مردم درخواست کرده مکان‌هایی که مشکوک به استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال و سرقت برق هستند را به پلیس گزارش دهند. عملیات استخراج معمولاً توسط فن اگزوز نصب شده در پشت ساختمان قابل شناسایی است. پلیس مالزی طی هفته گذشته دو عملیات در محل‌هایی که دزدی برق و اجرای فعالیت‌های استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال کشف شده بود، انجام داد. عملیات استخراج ارزهای دیجیتال در مالزی معمولا در مناطق پرجمعیت یا نزدیک مناطق صنعتی که مصرف برق بالا است انجام می‌شود تا فعالیت آنها پنهان بماند.

هزینه‌های تحمیلی سیل به زیرساخت های مالزی

وزارت کار مالزی اعلام کرد که انتظار می رود تعمیر زیرساخت های آسیب دیده از جمله پل ها و جاده‌ها به دلیل سیل اخیر در سراسر کشور حدود 1 میلیارد رینگیت (بیش از 220 میلیون دلار) هزینه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا