ورود هواپیماسازان روس و چین به عرصه رقابت با ایرباس و بوئینگ

انحصار شرکت های هواپیماسازی غربی با به میدان آمدن شرکت های هواپیماسازی تازه در روسیه و چین، زیر فشار قرار گرفته و این شرکت ها برای به چالش کشیدن ایرباس وبوئینگ تلاش می کنند.

به گزارش از خبرنامه دویچه وله؛ هواپیمای مسافربری ام سی – ۲۱ روسیه اکنون مجوز پرواز دریافت کرده و چین نیز با هواپیمای کومک سی ۹۱۹ برای ورود به بازار بین المللی تلاش میکند.ام سی – ۲۱ و سی ۹۱۹ هواپیماهای ۲ موتوره باریک پیکر هستند که با سال ها تاخیر در توسعه، تاکنون نتوانسته اند موجب نگرانی زیادی برای رقبای غربی شوند، هر چند که این وضع شاید در حال دگرگونی باشد.

ام سی – ۲۱ در پی گذر موانع زیاد در دسامبر ۲۰۲۱ مجوز حمل و نقل مسافر گرفته و قرار است پرواز برنامه ریزی شده آن در روسیه در سال جاری (۲۰۲۲) آغاز شود. چینی ها هم قصد دارند نخستین هواپیمای سی ۹۱۹  را به یک شرکت هواپیمایی داخلی تحویل دهند که به علت اعمال مقررات قرنطینه در مکان در نظر گرفته شده برای تست پرواز، به تاخیر افتاده است.

مسلم است که ایرباس و بوئینگ باید ورود هواپیماهای تازه به بازار بسیار پرسود هواپیمایی مسافربری را جدی بگیرند، زیرا ممکن است عملکرد ام سی – ۲۱ در برخی حوزه ها، در مقایسه با انواع معمول ایرباس و بوئینگ که اکنون به بازار عرضه می شود، برتر باشد. جای شگفتی ندارد که غول های هواپیماسازی امریکا و اروپا، ده ها سال است که به تولید محصولات پرفروش خود مانند بوئینگ ۷۳۷ که مدل اولیه اش در ۱۹۶۷ و ایرباس ۳۲۰ که مدل اولیه اش در ۱۹۸۷ ساخته شده، ادامه داده اند.

روسیه در این حوزه تازه وارد نیست و از دیرباز صنعت هوانوردی غیرنظامی داشته، که به دوره شوروی پیشین بازمی گردد. به رغم باقی ماندن تقریبا همه تاسیسات صنایع هوانوردی روسیه، اما در سراسر سال ۲۰۲۰ تنها ۱۴ فروند هواپیمای مسافربری ساخته شده که معادل تولید چند روزه ایرباس در کارخانه ها وسایت های گوناگونش در صورت فراهم بودن همه شرایط است. برخی دفترهای طراحی سنتی روسیه مانند توپولف و ایلوشین در ۳۰ سال گذشته هیچ مدل تازه ای ارایه نکرده اند.

پیش بینی می شود که تمرکز طراحان ام سی – ۲۱ بر آسایش مسافر باشد که به صورت سنتی هیچ گاه از نقاط قوت هواپیماهای ساخت اتحاد شوروی و بعدا روسیه، نبوده است. گفته می شود که ام سی – ۲۱ پهن ترین هواپیمای باریک بدنه جهان باشد که و ابعاد کابین آن ۱۱ سانتی متر از ای ۳۲۰ و حتی ۲۷ سانتی متر از بوئینگ ۷۳۷ بزرگ تر است که به معنای درنظرگفتن جای بیشتر برای دست و راهروی هواپیماست.

اما روسیه نمی تواند این هواپیما را بدون تجهیزات و قطعات غرب به ویژه موتور و مواد کامپوزیت تولید کند. ۴۰ درصد از ام سی – ۲۱ از مواد کامپوزیت ساخته شده که در این رده هواپیما، بی سابقه است و تاکنون این قطعات از آمریکا و ژاپن تامین می شده است. نیروی پیش رانش و محرکه مدل ام سی ۲۱ – ۳۰۰ نیز توسط موتورهای پیشرفته توربوفن پرات اند ویتنی تامین می شود. مسکو در جو سیاسی کنونی نمی تواند از ادامه وابستگی به عرضه کنندگان تجهیزات غربی اطمینان داشته باشد. گذشته از این مسکو به بازارهای مهمی در کشورهای مانند ایران می نگرد که نمی تواند به آنها هواپیماهای دارای قطعات غربی صادر کنند.

شرکت تولید کننده این هواپیما اعلان کرده که تاکنون ۱۷۵ شرکت هواپیمایی، ام سی – ۲۱ را سفارش داده اند و صدها تفاهمنامه برای خرید آن امضا شده که بازار داخلی روسیه در این میان قابل توجه است. مدیر کل شرکت یونایتد ایرکرافت همکار شرکت هواپیماسازی ایرکوت پیش بینی کرده که روسیه به تنهایی در ۲۰ سال آینده بیش از ۸۰۰ فروند هواپیمای مسافری از این نوع ومدل نیاز داشته باشد. با اینکه چین برخلاف روسیه از مدت ها پیش در بازار هواپیمای مسافربری غیرنظامی حضور نداشته، نیازهای داخلی آن مانند روسیه، انگیزه مهمی در ساخت کومک سی ۹۱۹ با گنجایش ۱۵۶ تا ۱۶۸ مسافر، به شمار می رود.

یک برتری چین بر روسیه که می تواند طرح سی ۹۱۹ را به موفقیت برساند، تجربه بیشتر آن در ساخت صنعتی و مونتاژ صدها و یا حتی هزاران فروند هواپیما با کیفیت بالا با همکاری ایرباس است که احتمال توانایی آن را برای رقابت با شرکت های غربی، افزایش می دهد. خطوط نهایی ایرباس در چین قرار دارد که کیفیت آن در برخی موارد حتی از هواپیماهای تولید شده در هامبورگ هم بالاتر و بهتر ارزیابی می شود. اما چین در حوزه به پرواز درآوردن جت جدید خود، عقب مانده و تاکنون تنها ۶ هواپیما برای اجرای برنامه های پروازی مورد نیاز برای تائید عملکرد، آماده شده و تا پایان دسامبر از ۲۷۶ پرواز آزمایشی ضروری، تنها ۳۴ مورد اجرا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا