نشست بررسی ظرفیت‌های صادراتی 12 کشور در خانه I-Hit تهران

روز چهارم بهمن ماه، نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان صادراتی (iHiT) میزبان هیاتی متشکل از تجار 12 کشور از سرار نقاط جهان بود. پس از این بازدید جلسه‌ای با حضور آقای مهندس قلعه‌نوی، رئیس محترم مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری صورت پذیرفت؛ طرفین به بررسی توانمندی ها و ظرفیت های صادراتی محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان و خلاق پرداختند. تجار حاضر در این نشست از کشورهای اوگاندا، سودان، نیجر، نیجریه، تاجیکستان، ساحل عاج، گینه، تانزانیا، آذربایجان، افغانستان و قزاقستان بودند.

در این نشست قلعه‌نوی ضمن خوش آمدگویی به بیان پتانسیل های بالقوه و بالفعل زیست بوم دانش بنیان در تامین نیازهای داخلی و خارجی و پیشرفت های صورت گرفته در این حوزه پرداخت. وی افزود: در واقع مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری، امور بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در بخش توسعه ی کسب و کارهای این حوزه  عهده دار است؛ ایشان همچنین افزودند: ماموریت‌های ترسیم شده مرکز را می‌توان حول سه محور کلی: حمایت از توسعه صادرات و خدمات دانش بینان، توافقات و همکاری های حوزه فناوری در سطوح دولتی و کمک به نیروهای متخصص توانمند خارجی و اهدای تسهیلات دانست.

DSC05243.1

ایشان در تشریح نحوه عملکرد مرکز در توسعه صادرات و خدمات دانش بنیان با اشاره به طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات دانش بنیان، همکاری و اطلاع رسانی تجار را درخصوص بسترهای صادراتی و نیازهای کشورهای هدف خواستار شدند. ایشان همچنین به ظرفیت انتقال خطوط تولید و یا برگزاری آموزش های تخصصی فرآیند صادرات متناسب با هریک از حوزه‌های فناوری ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان بخشی از خدمات مرکز اشاره نمودند و گفتند این خدمات می‌تواند براساس سیستم فناوری و نیازهای هر کشور شاخه های مختلفی داشته باشد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به امکان انعقاد توافقات و تعاملات میان کشورها در سطوح دولتی برای فراهم آوردن منابع مالی و ایجاد زیرساخت برای انجام پروژه‌های مشترک پرداختند. همچنین در مورد فراوانی خدمات ارائه شده به نیروهای خارجی از قبیل اعطای تسهیلات، آموزش، شتابدهی فرآیند صادرات و فناوری های نوآورانه تجارت و ظرفیت شکل دهی این دست خدمات به صورت دو طرفه و با همکاری دوجانبه توافقات اولیه‌ای صورت گرفت. قلعه‌نوی در پایان سخنانش از اقدامات صورت گرفته در این خصوص مانند برگزاری کارگاه های ویژه رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه و دوره های برگزار شده برای میهمانان از کشورهای همسایه سخن گفتند.

در ادامه نشست تجار مدعو به بیان دیدگاه های خود در همکاری تجاری با ایران و زمینه های کشف نشده پرداختند. بررسی مشکلات بازار ایران و منطقه آفریقا از دیگر موضوعاتی بود که توسط میهمانان مطرح شد. قلعه نوی مسئله را در عدم ورود تجار ایرانی به بازارهای آفریقا، نبود شناخت کافی ایرانیان از این بازارها دانستند و راه حل مربوطه را برنامه هایی همچون بیفگراد که با هدف معرفی و آگاهی بخشی تجار دو طرف نسبت به ظرفیت ها و ابعاد بازارها و کادرسازی تخصصی برای توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان طراحی شده است، دانست. در پایان گفتگوها طرفین بر تقویت ارتباطات و افزایش سطح همکاری ها تاکید نمودند و اجرای برنامه بیفگراد را نمونه خوبی از برنامه‌های شتابدهی در عرصه بازارسازی شرکت های دانش بنیان اعلام نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا