گشایش پنجره‌ای جدید در I-Hit ایران؛ تشریح برنامه جامع همگامی زیست‌بوم نوآوری و وزارت امورخارجه

دبیرخانه اجرایی‌سازی سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مستقر در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در راستای اجرایی‌سازی اقدامات ملی این سند در روز سه شنبه 12 بهمن‌ماه 1400 دومین دور از سلسله کارگاه‌های توانمندسازی و آشنایی دیپلمات‌های عالی کشورمان با زیست‌بوم نوآوری را در زمستان 1400 برگزار نمود.

این کارگاه با موضوع آشنایی دیپلمات‌های کشورمان با زیست‌بوم نوآوری با حضور مدیران ارشد و میانی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در خانه نوآوری ایران برگزار گردید.

هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی با مفاهیم و ادبیات رایج در زیست بوم نوآوری، آشنایی با تقسیم کار ملی و فنی بین بازیگران و فعالان زیست‌بوم و نیز ایجاد دستورکارهایی در خصوص گسترش تبادل و اشتراک اطلاعات، اعلام توانمندی‌ها و فرصت‌های داخلی و خارجی، شبکه‌سازی و توسعه زیست‌بوم در ابعاد سازمانی و فردی، کمک به تسریع و تسهیل در ایجاد رویه‌های موثر قانونی و نیز چگونگی تعامل با سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی بود.

در این کارگاه‌ نمایندگان زیست بوم نوآوری کشور ضمن ارائه مدل‌های برتر و موفق خود در تعاملات بین‌المللی خواستار همکاری هر چه بیشتر دستگاه دیپلماسی با بازیگران محوری این زیست‌بوم در این عرصه شدند.

DSC06005.1

این کارگاه با بازدیدی از نمایشگاه دائمی محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی آغاز و 35 تن از دیپلمات‌های ارشد وزارت امورخارجه با محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شدند.

در ابتدای قسمت دوم این رویداد، سهراب آسا، مسئول دبیرخانه اجرائی‌سازی سند جامع روابط علمی بین‌المللی با شرح مختصری از جایگاه سند مذکور نسبت به برشمردن دلایل و اهمیت برگزاری چنین کارگاه‌هایی تاکید کرد. آسا استمرار رویدادهایی از این دست را موجب همزبانی و همگامی دو نهاد در زیست بوم نوآوری و بین‌المللی شدن فعالیت‌های بازیگران و نقش آفرینان عنوان نمود.

در ادامه این نشست، مسعود حافظی، معاون دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی ضمن بررسی مدلهای توسعه کسب و کار، الگوهای موفق و روش‌های عملیاتی توسعه صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان را برشمرد. همچنین ابراهیم شفیع‌پور معاون دفتر همکاری‌های بین‌المللی با مرور فعالیتهای دفتر همکاری‌های فناورانه به تشریح چگونگی تحقق همکاری‌های بین‌المللی علمی و فناوری و ابرازهای طراحی شده در این مسیر پرداخت. سیدآبادی، نماینده معاونت توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی نیز ضمن معرفی پلت فرم همکاری و جذب نخبگان، عنصر اصلی اقتصاد دانش‌بنیان را نیروی انسانی دانست.

DSC06178.1

در این کارگاه سیاوش صمیمی مدیر مجامع و صندوقهای سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن تشرح انواع روشهای تامین مالی پروژه‌های شرکتهای دانش‌بنیان در داخل کشور به ارائه مدل‌های همکاری با صندوق‌های متناظر بین‌المللی اشاره نمود و این مدل‌ها را جهت ارائه به طرف‌های خارجی در دسترس کارشناسان اعزامی قرار دادند. همچنین مصطفی بغدادی مدیر اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن حضور در این نشست به تعدادی از سوالات مدعوین در حوزه زیست‌بوم نوآوری پاسخ داد.

در پایان این کارگاه سهراب آسا مسئول دبیرخانه اجرائی‌سازی سند جامع روابط علمی و بین‌المللی ضمن جمع‌بندی موضوعات ارائه شده در این کارگاه یک روزه، برنامه پیشنهادی و جامع همگامی زیست‌بوم نوآوری با وزارت امورخارجه را پنجره فرصتی برای بهره‌گیری هرچه بیشتر و بهتر از ظرفیت‌های دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری عنوان نمود. آسا عملیاتی نمودن توافق‌نامه ویزای نوآوری، اجرائی‌سازی برنامه‌ ارائه خدمات ویژه به شرکتهای دانش‌بنیان سرآمد، برنامه شناسایی ساختارمند از فرصت‌های تعاملاتی، برنامه‌های توانمندسازی و آشنایی با اکوسیستم نوآوری در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته را از جمله برنامه‌های ذیل برنامه جامع همگامی دانست.

تهیه شده توسط دبیرخانه اجرائی‌سازی سند جامع روابط علمی و بین‌المللی

مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا