بازدید هیئت وزرا ازبکستانی از نمایشگاه i-Hit

به گزارش مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۱ سردار عمر زاق اف؛ معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان به همراه چند تن دیگر از وزرا و معاونین وزرا ازبکستان، به میزبانی دکتر ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مهندس قلعه‌نوی؛ رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری از نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان صادراتی ایرانی که با برند i-Hit شناخته می‌شود بازدید کردند.

DSC06895.1

در این بازدید آقای کرمی؛ مدیر نمایشگاه i-Hit به کمک مترجمی از هیئت ازبکستان و رضا حسین‌نژاد؛ کارشناس مرکز تعاملات توضیحاتی را در مورد محصولات نمایشگاه ارايه نمودند.

DSC06935.1

در ادامه این بازدید جلسه ای به شرح زیر در خصوص آشنایی بیشتر دو کشور با یکدیگر در حوزه‌های علم و فناوری برگزار شد:

در ابتدای جلسه ستاری پس از خوشامدگویی به هیئت ازبکستان از علاقه خود به بازدید از کشور ازبکستان علی‌الخصوص دو شهر سمرقند و بخارا صحبت کرد.در ادامه وی با اشاره به آغاز سرفصل تازه‌ای از همکاری‌ با کشورهای همسایه با محوریت نوآوری و فناوری گفت: توسعه اقتصاد نوآور و خلاق جزو اولویت های ایران می‌باشد. وی گفت: اکنون یکی از محورهای تعامل با کشورهای همسایه و حضور در عرصه بین‌المللی، محصولات، خدمات و فناوری‌هایی است که توسط شرکت دانش‌بنیان و خلاق عرضه می‌شود.

ستاری افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار استارتاپ در کشور داریم که در حوزه های: ICT، بیو تکنولوژی، تجهیزات آزمایشگاهی، نانو و هوافضا جزو برترین استارتاپ‌های منطقه هستند و زیست بوم فناوری و نوآوری ایران را در صدر بهترین‌ها قرار داده اند.

ستاری گفت: بیش از ۹۸ درصد از نیازهای کشور با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تولید می‌شود. ما اکنون توانمندترین شرکت‌های دانش‌بنیان بیوتکنولوژی منطقه را داریم که به سایر کشورها صادرات دارند. این نسل جدید کارآفرینی ایران است. شرکت‌هایی متشکل از نیروهای جوان که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آنها را توسعه داده‌اند. این نمایشگاه تنها نمونه کوچکی از دستاوردهای فناورانه ایران است. ما کاملا آمادگی همکاری در این حوزه‌ها را داریم.

DSC07032.1

در ادامه جلسه دکتر منطقی؛ دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته و معاون دکتر ستاری، موضوعاتی در زمینه پروژه‌های مشترکی که ایران می‌تواند با ازبکستان در صنعت حمل و نقل داشته باشد را ارائه نمود.

خلاصه‌ای از موضوعاتی که دکتر منطقی ارائه نمودند:

  • نمونه سازی بالگرد 8 نفره
  • ساخت هواپیما 72 نفره با موتور جت
  • ساخت هواپیماهای خشکی و آب نشین
  • ساخت تجهیزات فرودگاهی
  • ساخت خودرو، موتورسیکلت و اتوبوس برقی

سردار عمر زاق اف؛ معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان دستاوردهای ایران در حوزه فناوری، نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را شایسته قدردانی دانست و گفت: اطمینان یافته‌ایم که ایران به دستاوردهای قابل توجهی در حوزه علم و فناوری دست یافته است. از سوی تمامی اعضای هیئت ازبکستان از جمله معاون وزیر انرژی، سفیر ازبکستان در تهران و معاون وزیر خارجه و سایر اعضای هیئت اعلام می کنم که با توجه به دستاوردهای به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، فرصت بسیار مغتنم و خوبی برای همکاری‌های فناورانه میان دو کشور فراهم است و آماده تعامل در حوزه‌های فناورانه هستیم.

وی با اشاره به شکل‌گیری وزارت توسعه نوآوری در ساختار دولت ازبکستان گفت: این وزارتخانه نسبتاً نوپا و جوان، آماده همکاری با ایران در حوزه فناوری و نوآوری بوده و با وجود نزدیکی بین دو کشور، در صورتی که همکاری فناورانه را آغاز کنیم قطعاً به نتایج خوبی خواهیم رسید. در ازبکستان نیز پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های فناور و استارتاپ داریم اما میزان و گستردگی آن در مقایسه با ایران، زیاد نیست و تجربه ایران می‌تواند به توسعه این بخش در ازبکستان و تولید مشترک محصولات مشترک برای ورود به بازار منجر شود.

عمر زاق اف با بیان این‌که می‌بایست دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به بازار برسد، ادامه داد: باید دانش و تحقیقات توسعه یابد و طرح های علمی طراحی شود اما مهم این است که این طرح ها تجاری شوند و در حوزه تولید تحقق پیدا کنند.

وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در ادامه با اشاره به تعریف ایجاد نقشه راهی برای شکل‌گیری همکاری‌های گسترده دو کشور در حوزه علم و فناوری گفت: پیشنهاد می کنم هیئتی مرکب از نمایندگان کسب و کارها، فعالان فناور، شرکت‌ ها و مراکز فعال در پژوهش، فناوری و صنعتساز دستاوردهای ایران دیدن کنند و در سفر این هئیت به ایران، طرفین تمامی زمینه‌های همکاری را در حوزه های گوناگون دانش، فناوری و صنعت، بررسی کرده تا یک نقشه راه را در این حوزه تعریف نمایند.

وی افزود: در این همکاری محورها و موضوعات مختلفی تعریف شود مثلا محصولاتی که خرید آن برای ما سودمندتر است یا محصولاتی که تولید مشترک آن برای هر دو طرف سودمند باشند. همچنین در حوزه آموزش نیز این ظرفیت وجود دارد که همکاری صورت بگیرد. بر اساس این نقشه راه می توانیم همکاری‌های مختلف را مبتنی بر اولویت‌های دو طرف مورد حمایت قرار دهیم.

J1A4028

سردار عمر زاق اف ضمن دعوت از معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری برای حضور درهمایش سرمایه گذاری تاشکند و بازدید از ازبکستان گفت: از حضور معاون محترم علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ازبکستان استقبال و ایشان را به کشورمان دعوت می‌کنم در صورت حضور ایشان، شخصاً میزبان وهمراه ایشان خواهم بود.

ستاری در انتها ضمن گفت و گو درباره محورهای تعاملات فناورانه، با اعلام موافقت خود بر ضرورت شکل‌گیری کمیته مشترک برای توسعه همکاری‌های دو جانبه تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا