۶ شرکت دانش‌بنیان در باشگاه صادراتی پنج ستاره شدند

از مجموع ۶۰۰ شرکت که از سوی باشگاه صادرات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ ارزیابی شد، تعداد ۶ شرکت موفق به کسب نشان پنج‌ستاره شدند.

به گزارش باشگاه صادرات دانش‌بنیان، در سال گذشته تعداد ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان را بر اساس سه معیار اصلی “فنی”، “شرکتی” و “فروش” مورد ارزیابی تفصیلی قرار داد و آنها را از نظر میزان آمادگی برای صادرات در گروه‌‏های ۵ ستاره تا ۲ ستاره طبقه‌بندی کرد.

طبق ارزیابی‌‏های صورت گرفته در باشگاه صادرات دانش‌بنیان، چهار شرکت فعال در حوزه سلامت و بهداشت، در جمع شرکت‌های پنج‌ستاره قرار دارند.

این شرکت‌ها محصولاتی همچون داروهای ضدسرطان، داروهای هموفیلی و آرتریت روماتوئید، کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی، داروهای نوترکیب بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و داروهای ام اس را تولید می‌کنند.

طبق معیارهای باشگاه صادرات دانش‌بنیان، شرکت‏‌هایی که توان فنی بالا و زیرساخت‌‏های صادراتی قوی دارند، در زمره شرکت‏‌های پنج‌ستاره قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها علاوه ‌بر کسب حداقل ۸۰ درصد از کل امتیازها در معیارهای ارزیابی باشگاه، باید دارای تجربه حداقل یک میلیون دلار صادرات بوده و محصولات برتر آنها بتوانند ۶۰ درصد امتیاز در معیارهای فنی باشگاه را کسب کنند.

باشگاه صادرات دانش‌بنیان از پاییز ۱۳۹۹ با حمایت مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و با هدف تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها نسبت به ظرفیت محصولات دانش‌بنیان ایرانی فعالیت خود را آغاز کرد.

این باشگاه، چهار برنامه اصلی شامل “شناسایی و رتبه‌بندی شرکت‌‏های دانش‌‏بنیان”، “تلاش برای رشد شرکت‏‌ها”، “تلاش برای توسعه بازارهای صادراتی” و “همگرا کردن ظرفیت تمام نهادها در مسیر توسعه صادرات دانش‌بنیان” را دنبال می‌‏کند.

آشنایی بیشار با باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان

باشگاه سرآمدان صادرات دانش‌بنیان با هدف ارتقای جایگاه رقابتی شرکت‌های برتر فعال و تقویت توان صادراتی و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق از طریق ارائه خدمات متنوع با حمایت مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری  از پاییز ۱۳۹۹ راه اندازی شده است.

حضور موفق شرکت ها در عرصه صادرات نیاز به توسعه رویکردها و ارتقای برنامه‌های فعلی دارد،لذا برنامه باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان گامی موثر در راستای اتخاذ رویکرد فعالانه و اختصاصی کردن حمایت‌ها در راستای تقویت توان صادراتی شرکت‌های برتر و منتخب می‌باشد.

باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان از طریق ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان براساس شاخص‌هایی در سه مولفه فنی، زیرساخت های شرکتی و میزان فروش داخلی و خارجی، اقدام به رتبه‌بندی و انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی برتر کرده است و شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان را با توجه به نتایج ارزیابی‌ها در قالب شرکت‌های 5، 4 و 3 ستاره و مستعد تقسیم‌بندی می‎‌کند.

از جمله وظایف این باشگاه شناسایی، انتخاب و توانمندسازی شرکت‌های برتر با قابلیت صادرات، انتخاب شرکت‌ها برای همراهی با مسئولان کشور در سفرهای خارجی، ایجاد کنسرسیوم‌های تخصصی شرکت‌ها، برندسازی، تضمین کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات و جذب مشوق‌ها و حمایت‌ها برای تسهیل فرآیندها است.

شرکت‌های سرآمدان صادرات بیشتر مربوط به حوزه بهداشت و سلامت و حوزه ماشین آلات و تجهیزات هستند. تاکنون 1241 شرکت ارزیابی فنی  و از میان آن‌ها 600  شرکت به صورت کامل ارزیابی شده‌اند و از این تعداد 6 شرکت در سطح 5 ستاره، 34 شرکت 4 ستاره و 259 شرکت رتبه 3 ستاره را اخذ کرده اند. 145 شرکت نیز جزء شرکت‌های مستعد شناسایی شدند.

لازم به ذکر است فهرست سطح‌بندی شرکت‌ها به صورت دوره‌ای و براساس تلاش آنها برای ارتقای جایگاه خود به روزرسانی می‌شود.

به پیوست فایل شرکت جهت بهره برداری ایفاد می‌گردد.

باشگاه دانش‌بنیان صادراتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا