ضرورت هماهنگی وزارتخانه‌های مختلف در کاهش مشکلات دانش‌بنیان‌ها

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: رفع این چالش‌ها نیازمند هماهنگی با سایر دستگاه‌ها است‌.

حسن حدادپور در پنجاه و ششمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشور که امروز در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با اشاره به ناحیه نوآوری دانشگاه شریف، گفت: در ناحیه نوآوری شریف حدود ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر هستند و تنها ناحیه نوآوری شناخته شده در کشور است که هسته اصلی آن را نیروی کار توانمند شکل داده است.

وی با تاکید بر توجه به مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از مستقل شدن از دانشگاه‌ها و پارک‌ها، اظهار کرد: این شرکت‌ها بعد از اینکه از شرایط گلخانه‌ای خارج می‌شوند، با مشکلات زیادی از جمله بیمه، مالیات و غیره روبرو هستند. از این رو برای رفع این چالش‌های این شرکت‌ها هماهنگی با وزارتخانه های مختلف از جمله اقتصاد و دارایی و صنعت معدن تجارت  ضروری است.

حدادپور با اشاره به بخش‌های تحقیق و توسعه در وزارتخانه‌های مختلف، گفت: مجموعه‌هایی مانند وزارت دفاع با تحقیق و توسعه شکل گرفته‌اند، ولی این موضوع در بسیاری از وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های داخل کشور اصلا اهمیتی ندارد و به آن نمی‌پردازند.

وی ضمن اشاره به الگوهای موفق از استارت‌آپ‌های مختلف، گفت: زمانی که تاکسی‌های اینترنتی در ایران شروع به کار کردند، یک شرکت روسی نیز وارد بازار شد، ولی چون فعالیت شرکت‌های ایرانی خوب بود، شرکت روسی مجبور به تغییر حوزه فعالیت خود شد.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه شریف با بیان اینکه باید الگوهای موفق را گسترش دهیم و تشویق کنیم، یادآور شد: الگوی وقف علمی را در این دانشگاه داریم که به عنوان یک الگوی موفق وقف از سوی جواد موفقیان (یکی از واقفان دانشگاه شریف) است.

وی با اشاره به کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در رشته‌های فنی و مهندسی گفت: باید بحث‌های رفاهی را در مورد این رشته‌ها بیشتر جدی گرفت، چون اگر این روند ادامه یابد، تعداد دانش‌آموخته‌های رشته‌های مهندسی در چند سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا