سخت‌گیری بیشتر بر شرکت‌های چینی فعال در بازار بورس آمریکا

قانون‌گذاران آمریکایی بیش از 80 شرکت چینی همچون JD.com، پیندودو و بیلیبیلی را به فهرست شرکت‌هایی افزوده‌اند که احتمال خروج آن‌ها از بورس و مبادلات آمریکا به دلیل عدم مجوز پکن به دسترسی به حساب‌های مالی وجود دارد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نام این شرکت‌ها را در این فهرست قرار داده و بر اساس قانون سال ۲۰۲۰، این شرکت‌ها سه سال زمان دارند تا الزامات بازرسی لازم را فراهم کنند و خود را با آن تطبیق دهند. برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چینی که در بازار بورس آمریکا مبادله می‌شوند عبارتند از: شرکت نفت چین (ساینوپک)، هلدینگ جینکویولار JinkoSolar، نت ایز NetEase و نیو Nio.

ناظر اصلی وال‌استریت بر حدود ۲۰۰ شرکت تجاری نیویورک و شرکت‌های مادر آن‌ها مستقر در چین و هنگ‌کنگ سخت‌گیری اعمال و آن‌ها را اخراج خواهد کرد چراکه مقامات این شرکت‌ها از اعطای مجوز بازرسی مقامات آمریکایی خودداری کرده‌اند.

این فهرست و این خبر، سرمایه‌گذارانی که به توافق بین پکن و واشنگتن امیدوار بودند را با چالش مواجه کرده است. ایالات‌متحده و چین دو دهه بر سر دسترسی به اسناد کاری و حسابرسی همه شرکت‌هایی که به طور عمومی در آمریکا تجارت می‌کنند، اختلاف‌نظر داشتند. از زمانی که کنگره قانون جدید را در سال ۲۰۲۰ تصویب کرد، هیئت نظارت بر حسابداری شرکت‌های دولتی (PCAOB) که بر حسابرسان نظارت می‌کند، زمینه را برای شناسایی شرکت‌هایی که از این قانون پیروی نمی‌کنند، ایجاد کرد.

اگر شرکت‌ها سه سال متوالی از الزامات بازرسی اجتناب کنند، با خطر حذف مواجه می‌شوند، به این معنی که ممکن است تا سال ۲۰۲۴ از بازار بورس نیویورک و نزدک کنار گذاشته شوند.

منتقدان می‌گویند شرکت‌های چینی از امتیازات تجاری اقتصاد بازار – از جمله دسترسی به بورس‌های سهام ایالات‌متحده – و حمایت دولت برخوردار هستند اما در یک سیستم غیر شفاف فعالیت می‌کنند. در همین حال قانون‌گذاران در پکن استدلال می‌کنند که قانون امنیت ملی چین آن‌ها را از تحویل اسناد حسابرسی به تنظیم‌کننده‌های ایالات‌متحده باز می‌دارد.

منبع خبر: scmp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا