تاکید رئیس جمهور چین برای افزایش تسلط بر فناوری‌های کلیدی

“شی” در جلسه کمیسیون مرکزی اصلاحات عمیق در پکن گفت تخصیص منابع باید بهینه و مناطق کلیدی بر اساس نیازهای استراتژیک کشور شناسایی شوند.

اظهارات “شی” در بحبوحه رقابت فناورانه فزاینده با ایالات متحده و در شرایطی که کاخ سفید فعلی ممنوعیت‌های دولت قبلی برای سرمایه گذاری در شرکت‌های چینی مرتبط با بخش‌های دفاعی و امنیتی را گسترش می‌دهد، بیان می‌شود.

در دو سال گذشته تعدادی از شرکت‌های فناوری چینی به اتهام حمایت از قابلیت‌های هوش مصنوعی ارتش و فعالیت‌های مرتبط، در لیست سیاه واشنگتن قرار گرفتند، از جمله شرکت پیشرو هوش مصنوعی سنس تایم که ایالات متحده آن را به دست داشتن در نقض حقوق بشر در شین جیانگ متهم کرد.

شی بارها خواستار تمرکز قوی بر بخش‌های اصلی، که شامل پردازنده‌های کامپیوتر، ارتباطات، انرژی هسته‌ای، مهندسی ژنتیک، ساخت دقیق، فناوری فضایی و مطالعه بیماری‌های عفونی است، شده است.

تحریم‌های ایالات متحده، از جمله تحریم‌هایی که تقریباً هواوی را فلج کرده است، به عنوان زنگ خطری برای چینی‌ها عمل می‌کند، زیرا در این دوره جدید رقابت بین ابرقدرت‌ها، هر چقدر هم که تمایلی به رقابت با واشنگتن نداشته باشند، باید به آن بپیوندند.

درخواست اخیر شی برای یک فرآیند تصمیم گیری از بالا به پایین باعث افزایش کارایی و افزایش تخصیص متناسب منابع می‌شود. این امر از سرمایه‌گذاری تکراری و غیرضروری در بخش‌ها یا فناوری‌های مشابه توسط دولت‌ها یا شرکت‌های محلی جلوگیری می‌کند.

همکاری بیشتر در زمینه نوآوری بین دولت و بازار نیز با تشدید شرایط ژئوپلیتیکی همراه خواهد بود. پکن ممکن است در حال تعدیل مجدد رابطه بین دولت و بازار در تلاش برای دستیابی به یک رابطه متعادل ایده آل باشد که در آن پتانسیل بازار به طور کامل نمایش داده شود، در حالی که دولت نقش مناسبی در تنظیم بازار ایفا می‌کند.

در جلسه کمیسیون همچنین مطرح شد که کشور باید از مزایای بارز سوسیالیسم استفاده کند که توانایی بسیج منابع برای انجام پروژه‌های بزرگ را دارد و در عین حال نقش بازار را کامل می‌کند.

اظهارات شی توسط برخی به عنوان سیگنالی از نارضایتی نسبت به پیشرفت چین در اتکا به محصولات مهم مانند تراشه‌های کامپیوتری تلقی شد.

چین هنوز در شکستن فناوری پیشرفته تراشه موفق نبوده، و رئیس جمهور چین قصد داشته اهمیت آن را قبل از بیستمین کنگره حزب تکرار کند.

اگرچه دولت چین هزاران میلیارد دلار به صنعت نیمه هادی این کشور سرازیر کرده است اما ایالات متحده همچنان بر بازار تجهیزات مورد استفاده برای تولید تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته تسلط دارد.

سیستم سراسری جدید برنامه ریزی و هماهنگی کلی را برای حل مسائل کلیدی تقویت و محیط مساعدی برای ذینفعان بخش خصوصی ایجاد می‌کند تا از نقاط قوت خود استفاده کنند. این گونه همکاری‌های میان رشته‌ای همواره به کاهش بوروکراسی، بهینه‌سازی تخصیص منابع و کاهش اتلاف و افزونگی کمک می‌کند.

شی همچنین خواستار حمایت قوی‌تر از دانشمندان چینی و ارتقای آنها شد.

از آنجایی که نوآوری فناوری محرک اصلی رشد اقتصادی چین و همچنین عامل تعیین کننده رقابت استراتژیک جهانی ایالات متحده و چین است، توسعه STEM [علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات] برای چین برای ادامه پیشرفت تکنولوژیکی خود در مواجهه با تحریم‌های ایالات متحده ضروری است.

منبع: scmp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا