اولین پهپاد جنگی ترکیه با موتور جت فراصوت رسماً آماده نبرد شد

ترکیه پرواز افتتاحیه اولین پهپاد جنگی خود را که از موتور جت فراصوت استفاده می‌کند، در پایگاه منطقه چورلو پشت سر گذاشت.

اولین پهپاد جنگی ترکیه که از موتور جت فراصوت استفاده می‌کند، با نام «کیزیللما» یا «سیب سرخ» پرواز افتتاحیه خود را تکمیل کرد. خبر موفقیت در این آزمایش از سوی شرکت صنایع دفاعی ترکیه موسوم به Baykar در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

شرکت Baykar که با کمک به اوکراین در جنگ با روسیه به شهرت جهانی رسید، در توییتی در‌این‌باره نوشته است: «اولین سفر Bayraktar KIZILELMA در تاریخ غرورآمیز ما برجسته خواهد شد.» در ویدیویی که توسط این حساب کاربری منتشر شده است، پهپاد جنگی کیزیللما را می‌بینیم که از طریق کنترل از راه دور از پایگاهی در شمال غربی منطقه چورلو در فاصله 85 کیلومتری استانبول از زمین بلند می‌شود و دوباره با موفقیت فرود می‌آید.

مدیر ارشد فناوری Baykar در این ویدیو تکمیل پرواز افتتاحیه موفق کیزیللما را اعلام کرده است. سرویس اینترنتی FlightRadar هم که حرکت لحظه‌ای پروازها را روی نقشه نشان می‌دهد، تأیید کرده که هواپیمایی ناشناخته با کد BYK07 روز چهارشنبه بر فراز فرودگاه چورلو حرکت کرده است.

پهپاد جنگی کیزیللما ترکیه چه ویژگی‌هایی دارد؟

تولید پهپاد سیب سرخ در ماه مه 2021 به پایان رسید. این هواپیما که از موتور جت فراصوت استفاده می‌کند، می‌تواند پنج ساعت در آسمان بماند و تا ارتفاع 10 کیلومتری بالا برود. به گفته Baykar، پهپاد آن‌ها مانورپذیری زیادی دارد و می‌تواند حتی از روی کشتی‌هایی که باند کوتاه دارند، نشست و برخاست داشته باشد.

ECzmKPOaJgfZ802kyTtynHzrzKt3fkNj

گفته می‌شود که سیب سرخ قادر به انجام مبارزات هوایی است و می‌تواند مأموریت‌های عادی پهپادها را هم انجام دهد. مدیر ارشد فناوری Baykar می‌گوید: «این پهپاد با نام کیزیللما (سیب سرخ) کاملاً نامرئی نیست و در دوربین‌ها دیده می‌شود، اما از مزیت تشخیص‌پذیری پایین بهره می‌برد.»T

ترکیه پیش‌تر به‌خاطر همکاری با روسیه از خرید جنگنده‌های F-35 محروم شده بود. با‌این‌حال، مدیر ارشد Baykar در تابستان گفته بود دیگر فرقی نمی‌کند که این جنگنده‌ها از خارج به این کشور برسند یا خیر: «اگر پهپادها به کشور وارد می‌شدند، نمی‌توانستیم (این جنگنده‌های تولید داخل) را ببینیم. شاید بهتر شد که آن‌ها دیگر به ما پهپاد نفروختند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا