میرآبادی: همکاری‌های علمی میان ایران و باشقیرستان در حوزه‌های اولویت‌دار افزایش می‌یابد

توسعه تعاملات فناورانه با منطقه آسیای مرکزی؛ میرآبادی: همکاری‌های علمی میان ایران و باشقیرستان در حوزه‌های اولویت‌دار افزایش می‌یابد

 

رییس جمهور باشقیرستان که یکی از ایالت‌های تشکیل‌دهنده فدراسیون روسیه است در راس یک هیات رسمی از خانه نوآوری و فناوری ایران (ihit) بازدید کرد.

این بازدید با حضور امیرحسین میرآبادی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و رادی فردوویچ خبیروف رییس جمهور باشقیرستان، معاون اول نخست‌ وزیر و وزرای صنعت و کشاورزی این کشور برگزار و توانمندی‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی مستقر در خانه نوآوری و فناوری ایران (ihit) به آنها عرضه شد.

ایجاد کارگروه‌های مشترک میان ایران و باشقیرستان

امیرحسین میرآبادی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این دیدار با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های علمی و فناورانه میان ایران و باشقیرستان وجود دارد، گفت: این همکاری‌ها باید بر اساس اولویت‌های مطلوب دو کشور تعریف شود.

وی افزود: اثرگذاری علم و فناوری در حوزه‌های مختلفی چون کشاورزی، صنعت، سلامت، نفت و گاز و غیره فرصت ارزشمندی برای همکاری های دوجانبه است. ایران و باشقیرستان نیز می‌توانند در حوزه‌های مختلف فناورانه با یکدیگر همکاری‌های مشترکی را آغاز ‌کنند.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه می توان با ایجاد کارگروه‌های مشترک، موضوعات و اولویت‌های همکاری را مشخص و دنبال کرد، گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تقریبا در همه حوزه‌های علمی و فناورانه همچون آب، انرژی، زیست‌فناوری، محیط زیست، تجهیزات پزشکی، تجهیزات صنعتی پیشرفته، دارو، سلول‌های بنیادی، هوش مصنوعی، صنایع خلاق و غیره فعالیت دارد و آماده تعریف همکاری مشترک است.

میرآبادی با ترسیم بخشی از زیست‌بوم فناوری و نوآوری در ایران، بیان کرد: در حال حاضر حدود 8 هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف فناورانه در ایران فعالیت می‌کنند. این مجموعه‌ها عملا شرکت‌هایی هستند که توان تولید محصولات مبتنی بر فناوری را دارند و وجود واحد تحقیق و توسعه در آنها بسیار حیاتی و ارزشمند است. پارک‌های فناوری نیز در این زیست‌بوم ظرفیت و بستر خوبی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده‌اند.

ایجاد فرصت‌های تجاری مشترکی با کشور باشقیرستان

وی افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای فعالیت خود در دور جدید تاکید زیادی بر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان دارد. اقتصادی که پایه اصلی آن را فناوری تشکیل می دهد و با این کار به دنبال تحول جدی در اقتصاد کشورمان هستیم. معاونت علمی آمادگی کامل دارد تا فرصت‌های تجاری مشترکی با کشور باشقیرستان ایجاد کند.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بازدید از نمایشگاه آی‌هیت با هدف نمایش تصویری کلی از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور انجام شد، تاکید کرد: همکاری میان ایران و باشقیرستان بر مبنای همین توانمندی‌ها و بر اساس نیازها و اولویت‌های دو کشور تعریف خواهد شد.

میرآبادی در بخش صنایع فرهنگی، ساخت یک انیمیشن مشترک میان ایران و باشقیرستان را یک اتفاق خوب و مطلوب دانست و تصریح کرد: ایران پیش از این چنین تجربه‌ای را با کشور روسیه داشت و با نمایش یک انیمیشن در سینماهای روسیه بازخوردهای خوبی گرفتیم. این کار میان ایران و باشقیرستان هم می‌تواند در تقویت روابط دو کشور اثرگذار باشد.

تعریف نقشه راه همکاری میان ایران و باشقیرستان

رادی فردوویچ خبیروف رییس جمهور باشقیرستان نیز در این دیدار دو جانبه ضمن تشکر از ایجاد فرصت بازدید از نمایشگاه آی‌هیت، گفت: دیدن موفقیت‌های ایران در حوزه‌‌های مختلف فناورانه ما را شگفت‌زده کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی پیشرفت‌های بسیار خوبی دارند و ما علاقه‌مندیم از این دستاوردها استفاده کنیم.

وی افزود: در کشور باشقیرستان اتحادیه تولیدکنندگان اوراسیا، شعبه آکادمی علوم روسیه، مرکز آکادمی علوم باشقیرستان، 5 انستیتوی تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف پتروشیمی و بیوشیمی و دانشگاه‌های پیشرفته‌ای داریم که ظرفیت همه آنها در توسعه روابط میان دو کشور قابل استفاده و بهره‌برداری است.

رییس جمهور باشقیرستان با اشاره به اینکه اطلاعات ما از اقتصاد دانش‌بنیان ایران کامل شده است، بیان کرد: فکر می کنم این اقتصاد ظرفیت آن را دارد که در تحکیم روابط علمی و فناورانه میان دو کشور اثرگذار باشد. از شما دعوت می کنیم به کشورمان بیایید و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فناورانه باشقیرستان را هم از نزدیک ببینید. شرکت‌های فناور کشورمان آمادگی همکاری با مجموعه‌های دانش‌بنیان ایرانی را دارند.

خبیروف ادامه داد: در بازدید از آی‌هیت تصمیم گرفتم از ظرفیت‌ها و محصولات فناورانه ایران در حوزه تجهیزات پزشکی، سلامت، بهداشت، اسباب‌بازی و بازی‌های نوآورانه برای توسعه تعاملات میان دو کشور استفاده و از همین قدم‌های کوچک به سمت همکاری‌های بزرگ‌تر و رشدیافته‌تری حرکت کنیم. ابتدا باید یک نقشه راه برای این همکاری‌ها تعریف و این موارد حتما در آن ذکر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا