دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل

معرفی دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی 

رشد و توسعه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان، یکی از اهداف دفتر توسعه کسب و کار سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی(مرکز تعاملات سابق) است که نیازمند شناسایی ظرفیت شرکت‌های فناور داخلی و بازارهای بین‌المللی می‌باشد.


ماموریت‌ها

چگونگی فراهم‌سازی بستر مناسب به منظور تحقق این مهم نیازمند برنامه‌ریزی کلان و سیاستگذاری اجرایی است تا منجر به تجاری‌سازی، رشد و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، ورود به بازارهای بین‌المللی و در نهایت ثروت‌زایی گردد.

یکی از مهمترین شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی حضور فعالانه و گسترده مردم و بخش خصوصی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است و چون صادرات غیرنفتی که اصلی‌ترین محرک و موتور رشد اقتصادی و رونق آن و مهمترین عامل برای دست‌یابی به توسعه پایدار است، جز با حضور بخش خصوصی و حمایت‌های دولت گسترش نمی‌یابد، حمایت‌های دولت بسیار حیاتی است. بررسی دستاوردهای کشورهای پیشرو در حوزه صادرات نشان می دهد که به ازای هر دلار سرمایه گذاری دولت برای توسعه و ترویج صادرات، در شرایط مناسب می توان انتظار 87 دلار صادرات توسط شرکتهای خصوصی حمایت شده را داشت.

بر اساس همین ضرورت بوده که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه‌ی ساماندهی صدور کالاها و خدمات دانش بنیان در چارچوب تقسیم کار ملی که نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، برنامه پنجم توسعه و شورای اقتصاد تعیین کرده‌اند، با هدف هدایت ظرفیت‌های جامعه علمی و فناوری کشور به سمت تبدیل ایده‌ها به کالاها و خدمات دانش‌بنیانی که از کیفیت لازم برای ورود به بازارهای داخلی و بین‌المللی برخوردار باشند، سیاست‌ها و برنامه‌های مختلفی را تدوین و اجرا نموده است.

دفتر توسعه‌ کسب و کار سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی(مرکز تعاملات سابق)، در چارچوب اهداف و وظایف ذیل که بر اساس ماموریت‌های معاونت علمی و فناوری و اسناد بالادستی کشور تنظیم شده‌اند، در تلاش است تا سهمی شایسته در تحقق اقتصاد دانش بنیان ایران داشته باشد.


loading1 1……
سرپرست دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل

اهداف و خدمات

  • تدوين و اجراي برنامه‌ها و خط مشي‌ها و بسته‌هاي حمايتي مرتبط با توسعه صادرات كالاها و خدمات دانش‌بنيان با مشاركت مراجع ذيربط.
  • برنامه ریزی، هدايت و تشويق شركت‌هاي دانش‌بنيان توانمند به منظور ورود در بازارهاي منطقه‌ای و توسعه بازارهای پیرامونی و گسترش زنجیره ارزش منطقه‌ای.
  • تهيه و اجراي دستورالعمل‌هاي لازم و همكاري با سازمان‌هاي ذيربط درجهت تسهيل و حسن اجراي برنامه‌هاي صادرات، واردات نهاده‌هاي صادراتي، ترخيص كالاها و رفع موانع اجرايي در حوزه شركت‌هاي دانش‌بنيان.
  • سياستگذاري و حمايت از رویه‌های تجاری مرتبط نظیر هیأت‌های تجاری، کارگاه‌ها و سمینارها، برپايي نمايشگاه‌های محصولات و خدمات فناورانه ايران در كشورهای هدف.
  • سياستگذاري و حمايت از ايجاد و توسعه ترتیبات متنوع یکپارچه سازی SME ها و از جمله شركت‌هاي مديريت صادرات و خوشه‌هاي صادراتي و شبکه های صادرات به منظور كمك به رشد صادرات شركت‌هاي دانش‌بنيان.
  • حمايت از تهيه و به‌روزرسانی مستندات و بانك‌هاي اطلاعاتي محصولات و خدمات فناورانه قابل صادرات به زبان‌های خارجی .
  • برنامه ریزی جهت تشویق شرکتهای دانش بنیان جهت گسترش فعالیت های صادراتی، پیشنهاد کمک ها و مشوق ها به منظور توسعه صادرات فناورانه.

appointment agenda banner 780x470 1
دکمه بازگشت به بالا