دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل

معرفی دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی 

رشد و توسعه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان، یکی از اهداف دفتر توسعه کسب و کار بین المللی است که نیازمند شناسایی ظرفیت شرکت‌های فناور داخلی و بازارهای بین‌المللی می‌باشد.


ارزش‌های بنیادین، چشم‌انداز، ماموریت‌ها

چگونگی فراهم‌سازی بستر مناسب به منظور تحقق این مهم نیازمند برنامه‌ریزی کلان و سیاستگذاری اجرایی است تا منجر به تجاری‌سازی، رشد و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، ورود به بازارهای بین‌المللی و در نهایت ثروت‌زایی گردد.

یکی از مهمترین شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی حضور فعالانه و گسترده مردم و بخش خصوصی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است و چون صادرات غیرنفتی که اصلی‌ترین محرک و موتور رشد اقتصادی و رونق آن و مهمترین عامل برای دست‌یابی به توسعه پایدار است، جز با حضور بخش خصوصی و حمایت‌های دولت گسترش نمی‌یابد، حمایت‌های دولت بسیار حیاتی است. بررسی دستاوردهای کشورهای پیشرو در حوزه صادرات نشان می دهد که به ازای هر دلار سرمایه گذاری دولت برای توسعه و ترویج صادرات، در شرایط مناسب می توان انتظار 87 دلار صادرات توسط شرکتهای خصوصی حمایت شده را داشت.

بر اساس همین ضرورت بوده که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه‌ی ساماندهی صدور کالاها و خدمات دانش بنیان در چارچوب تقسیم کار ملی که نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، برنامه پنجم توسعه و شورای اقتصاد تعیین کرده‌اند، با هدف هدایت ظرفیت‌های جامعه علمی و فناوری کشور به سمت تبدیل ایده‌ها به کالاها و خدمات دانش‌بنیانی که از کیفیت لازم برای ورود به بازارهای داخلی و بین‌المللی برخوردار باشند، سیاست‌ها و برنامه‌های مختلفی را تدوین و اجرا نموده است.

دفتر توسعه‌ کسب و کار بین‌المللی که یکی از زیرمجموعه‌های مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری است، در چارچوب اهداف و وظایف ذیل که بر اساس ماموریت‌های معاونت علمی و فناوری و اسناد بالادستی کشور تنظیم شده‌اند، در تلاش است تا سهمی شایسته در تحقق اقتصاد دانش بنیان ایران داشته باشد.


7EA76A82 EEAC 41AE B17D 147008EE4BFE

سید مجتبی قدمگاهی

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل

اهداف و وظایف

  • تدوين و اجراي برنامه‌ها و خط مشي‌ها و بسته‌هاي حمايتي مرتبط با توسعه صادرات كالاها و خدمات دانش‌بنيان با مشاركت مراجع ذيربط.
  • برنامه ریزی، هدايت و تشويق شركت‌هاي دانش‌بنيان توانمند به منظور ورود در بازارهاي منطقه‌ای و توسعه بازارهای پیرامونی و گسترش زنجیره ارزش منطقه‌ای.
  • تهيه و اجراي دستورالعمل‌هاي لازم و همكاري با سازمان‌هاي ذيربط درجهت تسهيل و حسن اجراي برنامه‌هاي صادرات، واردات نهاده‌هاي صادراتي، ترخيص كالاها و رفع موانع اجرايي در حوزه شركت‌هاي دانش‌بنيان.
  • سياستگذاري و حمايت از رویه‌های تجاری مرتبط نظیر هیأت‌های تجاری، کارگاه‌ها و سمینارها، برپايي نمايشگاه‌های محصولات و خدمات فناورانه ايران در كشورهای هدف.
  • سياستگذاري و حمايت از ايجاد و توسعه ترتیبات متنوع یکپارچه سازی SME ها و از جمله شركت‌هاي مديريت صادرات و خوشه‌هاي صادراتي و شبکه های صادرات به منظور كمك به رشد صادرات شركت‌هاي دانش‌بنيان.
  • حمايت از تهيه و به‌روزرسانی مستندات و بانك‌هاي اطلاعاتي محصولات و خدمات فناورانه قابل صادرات به زبان‌های خارجی .
  • برنامه ریزی جهت تشویق شرکتهای دانش بنیان جهت گسترش فعالیت های صادراتی، پیشنهاد کمک ها و مشوق ها به منظور توسعه صادرات فناورانه.

appointment agenda banner 780x470 1
دکمه بازگشت به بالا