گزارش تصویری؛ دکتر دهقانی در گفتگوی ویژه خبری شبکه 6 از همکاری فناورانه ایران و کشورهای آفریقایی می‌گوید

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری 23 تیر 1402 در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری رسانه ملی حضور یافت و به تبیین راهبردها و دستاوردهای سفر دولت به سه کشور غرب آفریقا پرداخت.

 

خلاصه‌ای از چند موضوع مطرح شده در این گفت و گوی ویژه خبری:

? ایجاد سفارتخانه‌های فناوری در کشورهای آفریقایی

?معاون علمی رئیس جمهور:
تلاش می‌کنیم شرکت‌ها، تجار، سرمایه‌گذاران و فناوران ایرانی را در بهره‌مندی از ظرفیت‌های آفریقا ارتقا دهیم.

?خانه فناوری و نوآوری ایران در کنیا، در قامت یک هاب یا مرکز رایزنی‌های گسترده علمی و فناوری، توانمندی‌های فناورانه ایران را به طرف‌های تقاضا در کشورهای آفریقایی پیوند می‌دهد.

?این مراکز در واقع یک سفارتخانه تخصصی در حوزه علم و فناوری خواهند بود که محصولات و خدمات فناورانه ایرانی رقابتی و قابل عرضه را به بازار این کشور معرفی می‌کنند.


?کشت فراسرزمینی با استفاده از ظرفیت کشورهای آفریقایی

?دهقانی:
ایران در ۳حوزه «منابع نفتی و معادن»، «غذا و کشاورزی» و «تجهیزات پزشکی و سلامت» در بازار کشورهای آفریقایی نقش آفرینی فناورانه خواهد داشت.

?به دنبال کمک به کشورهای آفریقای برای کمک به تکمیل زنجیره‌های ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا هستیم.

مشاهده کامل این گفت و گو:

? «فناوری و نوآوری» محور اصلی همکاری ایران و کشورهای آفریقایی

?معاون علمی رئیس جمهور:
در دیدار رؤسای جمهور سه کشور آفریقایی، مهم‌ترین محور صحبت‌ها، همکاری‌های فناورانه بود و بیش از نیمی از صحبت‌ها، حول همکاری‌های فناورانه می‌چرخید.

?کشورهای آفریقایی به این باور رسیده‌اند که باید زنجیره‌های ارزش را در کشورشان تکمیل کنند، از خام فروشی جلوگیری کرده و اقتصادشان را با فناوری‌های به‌روز، توسعه دهند.


? پرواز «پهپادهای ایرانی» بر فراز آسمان مزارع کشورهای آفریقایی

?معاون علمی رئیس جمهور:
سیاست جدی دولت این است که به دنیا نشان دهیم ایران صرفاً یک قدرت دفاعی و نظامی نیست و ایران امروز به واسطه حمایت‌های رهبر انقلاب و تلاش‌های چنددهه‌ای مسئولان کشور، یک قدرت علمی و فناوری است.

?پهپادهای سم‌پاش و پایشگر مزارع کشاورزی از قابلیت‌هایی چون سمپاشی هوشمند و مصرف بهینه سموم در ابعاد گسترده و سرعت بالا برخوردارند.

?به کمک فناوری‌های هوشمند مانند پردازش تصویر، گزارشی دقیق و جامع از وضعیت زمین‌های کشاورزی ارائه می‌شود که به ارتقای بهره‌وری در کشاورزی کمک می‌کند.

?به زودی مراکز ویژه‌ای برای ارائه خدمات مربوط به این پهپادها و توسعه عرضه محصولات این حوزه در کشورهای آفریقایی راه‌اندازی خواهد شد.


? پیشتازی شرکت‌های ایرانی در بازار سلامت کشورهای آفریقایی

?دهقانی:
تلاش‌های ۴ دهه اخیر ایران در حوزه سلامت، این عرصه را به یکی از سرمایه‌های ملی و زمینه‌ساز گفت‌وگوی ایران و جهان تبدیل کرده است.

?بازار بکر و بسیار گسترده‌ای برای شرکت‌های ایرانی حوزه دارو، درمان و تجهیزات پزشکی در آفریقا وجود دارد.

?در کشورهای آفریقایی مانند کنیا، دو داروی ثبت شده ضد سرطان ایرانی با قیمت کاملا رقابتی عرضه می‌شود.

?بیش از ۱۰ محصول دارویی جدید ایران در نوبت ثبت و عرضه در بازار کنیا قرار دارند. بیش از ۵۰ قلم انواع تجهیزات پزشکی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی، در بازار سلامت کشورهای آفریقایی حضور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا