گزارش تصویری؛ دکتر دهقانی در گفتگوی ویژه خبری شبکه 6 از همکاری فناورانه ایران و کشورهای آفریقایی می‌گوید

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری 23 تیر 1402 در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری رسانه ملی حضور یافت و به تبیین راهبردها و دستاوردهای سفر دولت به سه کشور غرب آفریقا پرداخت.

 

خلاصه‌ای از چند موضوع مطرح شده در این گفت و گوی ویژه خبری:

💡 ایجاد سفارتخانه‌های فناوری در کشورهای آفریقایی

🔹معاون علمی رئیس جمهور:
تلاش می‌کنیم شرکت‌ها، تجار، سرمایه‌گذاران و فناوران ایرانی را در بهره‌مندی از ظرفیت‌های آفریقا ارتقا دهیم.

🔹خانه فناوری و نوآوری ایران در کنیا، در قامت یک هاب یا مرکز رایزنی‌های گسترده علمی و فناوری، توانمندی‌های فناورانه ایران را به طرف‌های تقاضا در کشورهای آفریقایی پیوند می‌دهد.

🔹این مراکز در واقع یک سفارتخانه تخصصی در حوزه علم و فناوری خواهند بود که محصولات و خدمات فناورانه ایرانی رقابتی و قابل عرضه را به بازار این کشور معرفی می‌کنند.


💡کشت فراسرزمینی با استفاده از ظرفیت کشورهای آفریقایی

🔹دهقانی:
ایران در ۳حوزه «منابع نفتی و معادن»، «غذا و کشاورزی» و «تجهیزات پزشکی و سلامت» در بازار کشورهای آفریقایی نقش آفرینی فناورانه خواهد داشت.

🔹به دنبال کمک به کشورهای آفریقای برای کمک به تکمیل زنجیره‌های ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا هستیم.

مشاهده کامل این گفت و گو:

💡 «فناوری و نوآوری» محور اصلی همکاری ایران و کشورهای آفریقایی

🔹معاون علمی رئیس جمهور:
در دیدار رؤسای جمهور سه کشور آفریقایی، مهم‌ترین محور صحبت‌ها، همکاری‌های فناورانه بود و بیش از نیمی از صحبت‌ها، حول همکاری‌های فناورانه می‌چرخید.

🔹کشورهای آفریقایی به این باور رسیده‌اند که باید زنجیره‌های ارزش را در کشورشان تکمیل کنند، از خام فروشی جلوگیری کرده و اقتصادشان را با فناوری‌های به‌روز، توسعه دهند.


💡 پرواز «پهپادهای ایرانی» بر فراز آسمان مزارع کشورهای آفریقایی

🔹معاون علمی رئیس جمهور:
سیاست جدی دولت این است که به دنیا نشان دهیم ایران صرفاً یک قدرت دفاعی و نظامی نیست و ایران امروز به واسطه حمایت‌های رهبر انقلاب و تلاش‌های چنددهه‌ای مسئولان کشور، یک قدرت علمی و فناوری است.

🔹پهپادهای سم‌پاش و پایشگر مزارع کشاورزی از قابلیت‌هایی چون سمپاشی هوشمند و مصرف بهینه سموم در ابعاد گسترده و سرعت بالا برخوردارند.

🔹به کمک فناوری‌های هوشمند مانند پردازش تصویر، گزارشی دقیق و جامع از وضعیت زمین‌های کشاورزی ارائه می‌شود که به ارتقای بهره‌وری در کشاورزی کمک می‌کند.

🔹به زودی مراکز ویژه‌ای برای ارائه خدمات مربوط به این پهپادها و توسعه عرضه محصولات این حوزه در کشورهای آفریقایی راه‌اندازی خواهد شد.


💡 پیشتازی شرکت‌های ایرانی در بازار سلامت کشورهای آفریقایی

🔹دهقانی:
تلاش‌های ۴ دهه اخیر ایران در حوزه سلامت، این عرصه را به یکی از سرمایه‌های ملی و زمینه‌ساز گفت‌وگوی ایران و جهان تبدیل کرده است.

🔹بازار بکر و بسیار گسترده‌ای برای شرکت‌های ایرانی حوزه دارو، درمان و تجهیزات پزشکی در آفریقا وجود دارد.

🔹در کشورهای آفریقایی مانند کنیا، دو داروی ثبت شده ضد سرطان ایرانی با قیمت کاملا رقابتی عرضه می‌شود.

🔹بیش از ۱۰ محصول دارویی جدید ایران در نوبت ثبت و عرضه در بازار کنیا قرار دارند. بیش از ۵۰ قلم انواع تجهیزات پزشکی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی، در بازار سلامت کشورهای آفریقایی حضور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا