ایجاد بازار صنایع نرم و خلاق بر بستر راه ابریشم فرهنگی
![ایجاد بازار صنایع نرم و خلاق بر بستر راه ابریشم فرهنگی 1 0W9A9932](https://cistc.ir/wp-content/uploads/2023/07/0W9A9932-780x470.jpg)
دو تفاهم نامه همکاری در زمینه توسعه صنایع خلاق بین شرکتهای ایرانی و چینی امضا شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، خانه فناوری و نوآوری ایران (آیهیت) میزبان شرکتهای خلاق ایران و یک شرکت فعال صنعت رسانه از چین بود تا زمینه همکاریهای دو کشور در زمینه تولیدات خلاق و رسانهای بیش از پیش فراهم شود.
سید مجتبی قدمگاهی، سرپرست دفتر توسعه کسبوکار بینالمللی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری با اشاره به ظرفیتهای ایران در صنایع خلاق و فناوریهای نرم عنوان کرد: ایران و چین هر دو از کشورهای فعال و توانمند در حوزه صنایع خلاق، فناوریهای نرم و فرهنگی هستند و در حوزه تولیدات انیمیشن ظرفیتهای بسیار خوبی برای تولیدات مشترک وجود دارد.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه تولیدات محتوایی ظرفیت ها و فرصتهای همکاری خوبی وجود دارد که در تعامل و همکاری دو طرف میتوان به آنها تحقق بخشید. مرکز تعاملات نیز آماده است تا زمینه تسهیل تبادلات و تعاملها را بیش از پیش فراهم کند.
قدمگاهی با بیان اینکه مهم است که گروه هایی در ایران و چین در قالب همکاری های مشترک کار را به پیش ببرند، عنوان کرد: مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری به عنوان بخش دولتی، از شکل گیری این همکاری ها حمایت می کند و امید داریم که این همکاری به تولید محصولات ارزشمند و ماندگار منجر شود.
سرپرست دفتر توسعه کسبوکار بینالمللی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری گفت: معتقدیم صادرات فناوریهای نرم آسان تر است و می تواند سودآوری ویژه و بالایی داشته باشد؛ بنابراین روی توسعه فناوریهای نرم توجه و تمرکز ویژه ای داریم.
![ایجاد بازار صنایع نرم و خلاق بر بستر راه ابریشم فرهنگی 2 0W9A9990](https://cistc.ir/wp-content/uploads/2023/07/0W9A9990.jpg)
تولید محصولات مشترک خلاق با مشارکت شرکتهای ایرانی و چینی
امیر قربانعلی، مدیر خانه نوآوری و فناوری ایران در کشور چین با اشاره به تفاهم دو شرکت حوزه انیمیشن و اسباب بازی با یک شرکت فعال چین عنوان کرد: شرکت تولید کننده فیلم و انیمیشن چین و دو شرکت ایرانی، طی نشستهای مشترک و جلسات b2b، موافقت کردند که محصولات فرهنگی انیمیشن، فیلم و اسباب بازی را با هدف طراحی کاراکترهای منحصر به فرد انیمیشن و اسباب بازی تولید کنند.
وی با بیان اینکه توافق بین این سه شرکت با نقش آفرینی آی هیت چین و ایران صورت گرفته است، ادامه داد: شرکتهای ایرانی داما مدیا و فناوری پیشرفته کاوشگر از ایران و همچنین شرکت مک لونگ کامپانی در این پروژه مشارکت دارند.
![ایجاد بازار صنایع نرم و خلاق بر بستر راه ابریشم فرهنگی 3 0W9A9944](https://cistc.ir/wp-content/uploads/2023/07/0W9A9944.jpg)
«خلاقیت» ویژگی تولیدات ایران در حوزه محتوا
یوو لونگ، مدیر شرکت مک لونگ کامپانی چین، عنصر خلاقیت را یکی از مهمترین ویژگیهای تولیدات ایران دانست و گفت: معتقدم ایران در میان برترین تولیدکنندگان محتواهای چندرسانهای از جمله انیمیشن، یکی از کشورهایی است که در سطوح بالایی قرار دارد. ایران و چین توانمندی هایی دارند که می توانند در قالب پروژه های مشترک به یکدیگر کمک کنند.
وی افزود: یکی از توانمندیهای منحصر به فرد ایران، توانمندی طراحی و تولید از مرحله صفر تا صد است و علاوه بر این، عنصر خلاقیت و نوآوری از مزیتهای تولیدات ایران به شمار میرود.
به گفته این فعال حوزه محتوا، عنصر خلاقیت در حوزه انیمیشن ایران قوی است و به این توافق بسیار خوش بین هستم چراکه عنصر خلاقیت نقشی پررنگ ایفا می کند.
مدیرعامل شرکت مک لونگ گفت: بالغ بر ۱۵ شرکت انیمیشن ساز در چین فعالیت جدی و بازار را در اختیار دارند؛ چین دارای یک جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری است که بازار بزرگ و بالقوهای برای ورود انیمیشن های تولید ایران به شمار میرود و ورود تولیدات ایران به بازار چین می تواند استقبال گسترده ای را به دنبال داشته باشد.
در این نشست سعید ترخانی، مدیر شرکت داما مدیا عنوان کرد: تفاهم ما با چین در حوزه رسانه با تمرکز ویژه روی انیمیشن است که انواع محصولات مختلف را شامل می شود که دنیای بزرگی است و امیدوارم بتوانیم در تعامل با یکدیگر آن را به سرانجام برسانیم.
وی افزود: این طرح در قالب پروژه راه فرهنگی ابریشم که یک نقشه راه ۷ ساله است، اجرا میشود و زمینه را برای تبادلات فرهنگی و محتوایی فراهم می کند. در قالب پروژه راه فرهنگی ابریشم زمینه ای فراهم می شود که همچون گذشته که تبادلات محصولات و کالاها صورت می گرفت محتوای فرهنگی نیز بر بستر این پروزه مبادله شوند.
وی افزود: در حوزه های فیلم و سریال گیم، توجه ویژه به شخصیت و مالکیت فکری است تا به قصه های خاص برای شخصیت ها برسیم. در تعامل با یکدیگر این صنعت را در کشورهای دو طرف توسعه داده و به دنبال ارایه این محصولات در بازارهای آسیای مرکزی و میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی هستیم.
در ماه های آینده موافقت های دقیق تری در چین صورت خواهد گرفت تا در زمینه تولیدات مشترک، تبادل محتوا و چرخه محتوا در قالب بازار راه ابریشم فرهنگی در منطقه آسیای میانه همکاری داشته باشیم و بازار محتوایی ایجاد کنیم.
محمدحسین نخچی، مدیرعامل شرکت فناوری پیشرفته کاوشگر و فعال حوزه اسباب بازی نیز اظهار داشت: با توجه به ظرفیتهای ایران در حوزه کرکترها و شخصیتها، همچنین ظرفیت بالا در حوزه صنایع نرم و خلاق، میتوان انتظار داشت همکاریهای خوبی در این قالب شکل بگیرد.
وی افزود: در قالب یک پروژه همکاری مشترک میتوانیم محصولات را با نگاه به بازار دو کشور و به صورت مشترک تولید کنیم که با توجه به کشش و ظرفیتهای بازار انتظار تولید ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشیم.