همایش کریدور صادرات، ارمنستان، اوراسیا در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد

همایش کریدور صادرات ایران، ارمنستان، اوراسیا با حضور جناب آقای سیدمجتبی قدمگاهی مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار مرکز تعاملات و سرکارخانم راضیه کهنسال مدیر کریدور صادرات tmsc.ir معاونت علمی و فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

 

در این همایش ابتدا مهندس قدمگاهی و خانم کهنسال توضیحاتی راجع به ساختار و حمایت های مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و کریدور صادرات ارائه کردند. سپس دو مهمان از کشور ارمنستان به صورت برخط، در همایش حاضر و در راستای تبیین ظرفیت های کریدور صادراتی ایران، ارمنستان و اوراسیا نکاتی را بیان کردند. شرح این همایش را در ادامه می خوانید.

پتانسیل های بازار ارمنستان

سال 2015 ارمنستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به رهبری روسیه شد و با این عضویت دسترسی مستقیم محصولات ارمنستان به بازار کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان وقرقیزستان حدود 2 تریلیون دلار شد. رشد اقتصادی ارمنستان در سالهای 2018 و 2019 به اعداد 5.2 و 7.6 رسید ولی با شروع کوید19 و خصومت های منطقه ای این شاخص 7.6% کاهش یافت. با این وجود، ثبات کلی نظام اقتصادی این کشور، ارمنستان را همچنان محلی مناسب برای سرمایه گذاری حفظ کرده است.

کشورهای مختلفی در بازار این کشور سرمایه گذاری می کنند و عمده بازار این کشور در اختیار روسیه و چین است. ایران رتبه ی سوم صادرات به ارمنستان را دارد و با توجه به توان و قدرت شرکت های دانش بنیان می توان این رتبه را با صادراتی محصولات هایتک ارتقا داد. سهم بالای شرکت های تولیدکننده محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی در صادرات دانش بنیان شاهد این ادعاست. چرا که این دو گروه محصولی جزء 10 گروه برتر واردات به ارمنستان هستند.

مهندس قدمگاهی مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری

قدمگاهی ابتدا به توصیف ساختار مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری پرداخت و در ادامه به اهمیت توجه شرکت های دانش بنیان و فناور بر مسائل حوزه صادرات پرداخت. وی گفت: شرکت های دانش بنیان صادراتی می بایست علاوه بر افزایش کیفیت و حفظ قیمت رقابتی در بازار به مسائل ارز و نقل و انتقالات مالی، حمل و نقل و لجستیک و … هم توجه ویژه ای داشته باشند. قدمگاهی در ادامه ضمن تبیین ظرفیت های حمایتی مرکز تعاملات از شرکت های دانش بنیان در راستای توسعه صادرات، گفت: ما رویکر جدیدی در دفتر توسعه کسب و کار برای اعطای تسهیلات به شرکت ها ایجاد کرده ایم. وی با اشاره به امکان تامین تضامین مورد نیاز شرکت های دانش بنیان جهت تامین مالی از منابع مختلف مورد نظر شرکت ها، این رویکرد را موثرتر از اعطای تسهیلات با سقف محدود دانست.

خانم کهنسال مدیر کریدور توسعه صادرات معاونت علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

سرکارخانم کهنسال، مدیر کریدور صادرات معاونت علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ابتدا ساختار کریدور صادرات را تبیین و در مورد نحوه ی دریافت حمایت های کریدور صادرات توضیح داد. کهنسال ضمن اشاره به خدمات ارزیابی و رتبه بندی شرکت های دانش بنیان، گفت:  ارائه خدمات کریدورصادرات محدود به شرکت های صرفا دانش بنیان نمی باشد و شرکت های فناور و خلاق نیز پس از ارزیابی آمادگی صادراتی امکان بهره مندی از این خدمات را خواهند داشت. وی همچنین ارائه مشاوره های حقوقی بین المللی و مشاوره در زمینه نقل و انتقالات مالی بین المللی را از جمله خدمات مهم کریدور صادرات به شرکت های عضور باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان دانست. کهنسال همچنین تقویم نمایشگاهی مرکز تعاملات را معرفی کرد و از  شرکت های دانش بنیان و فناور علاقه مند به حضور در این رویدادهای تجاری، برای عضویت در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان دعوت به عمل آورد.

در ادامه فرید نجاتبخش رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان، علی حیدری مدیر مجموعه سپنتاسلامت آیریک، گاجیک ماکاریان رئیس اتحادیه تجار و کارفرمایان ارمنستان و سرگی پیروتیان نکاتی را پیرامون هم افزایی و گسترش همکاری ها بیان کردند.

در پایان این همایش مهندس قدمگاهی و خانم کهنسال، از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا