ماهواره ردیاب آلودگی هوای ناسا اولین تصاویر خود را به اشتراک گذاشت

در این تصاویر که شامل دو نقشه آلودگی هوا می‌شود، سطوح دی‌اکسید نیتروژن موجود در هوا مشخص شده است.

 

ماهواره جدید ناسا که برای نظارت بر آلودگی هوا از فضا طراحی شده است، اولین تصاویر خود را به اشتراک گذاشت. ماهواره ناسا که TEMPO نام دارد و اوایل امسال به فضا پرتاب شد، زمین را از مداری با فاصله حدوداً 35 کیلومتری رصد می‌کند.

اولین تصاویر ارسال شده توسط TEMPO شامل دو نقشه آلودگی هوا از منطقه اطراف لس آنجلس در روز 2 آگوست می‌شود که در آن‌ها شاهد سطوح دی‌اکسید نیتروژن موجود در هوا هستیم. در این نقشه‌ها، رنگ‌های تیره‌تر نشان‌دهنده سطوح بالاتری از این ترکیب شیمیایی هستند. تصاویر دیگری نیز وجود دارد که آلودگی مناطق شهری بزرگ مانند نیویورک و واشنگتن را نشان می‌دهد.

تصاویر ارسالی توسط ماهواره ردیاب آلودگی هوا ناسا

Tempo Nasa.jpg

«کلی چنس»، محقق اصلی TEMPO می‌گوید:

«TEMPO شروع به اندازه‌گیری ساعتی آلودگی هوا در آمریکای شمالی کرده است. این ابزار می‌تواند سطوح اُزن، دی‌اکسید نیتروژن، فرمالدئید، ذرات معلق در هوا، بخار آب و چندین گاز کمیاب دیگر را اندازه‌گیری کند. در حال حاضر حدود 50 مطالعه علمی در حال برنامه‌ریزی است که در آن‌ها از داده‌های جمع‌آوری شده توسط TEMPO استفاده می‌شود.»

TEMPO می‌تواند با وضوح بالایی آلودگی هوا را اندازه‌گیری کند و همچنین تغییرات آلودگی هوا در بازه‌های زمانی کوتاه را نشان دهد. با این وجود، از ماهواره ناسا به منظور جمع‌آوری داده‌هایی در مورد عوامل مؤثر بر آلودگی هوا مانند ساعات اوج ترافیک یا دود ناشی از آتش‌سوزی به کار گرفته می‌شود.

Tempo Satelite.jpg

«بیل نلسون»، مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت:

«محله‌ها و جوامع سراسر کشور از داده‌های شگفت‌انگیز TEMPO در دهه‌های آینده بهره‌مند خواهند شد. تابستان امسال، میلیون‌ها آمریکایی تأثیر دود ناشی از آتش سوزی جنگل‌ها بر سلامت ما را به‌طور مستقیم احساس کردند. ناسا و دولت بایدن متعهد شده‌اند که دسترسی و استفاده از داده‌های TEMPO برای نظارت و بهبود کیفیت هوایی که روزانه تنفس می‌کنیم را آسان‌تر کنند.»

اولین تصاویر TEMPO به عنوان بخشی از فرآیند کالیبراسیون ابزار اولیه ماهواره جمع‌آوری شده است، یک طیف‌سنج که آلودگی را با دیدن طول موج‌های نور توسط گازهای موجود در جو اندازه‌گیری می‌کند. این ماهواره زمانی که به‌طور کامل وارد مرحله عملیاتی خود شود، می‌تواند اسکن‌های ساعتی را در طول روز ارائه کند، و منطقه‌ای از مرکز کانادا تا ایالات متحده و مکزیکو سیتی را پوشش می‌دهد.

منبع: ناسا
نوشته شده توسط: جواد تاجی از دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا