گسترش بازار 15 شرکت دانش‌بنیان ایرانی در ارمنستان با حمایت مرکز تعاملات

با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری یک هیات تجاری و فناوری به ارمنستان اعزام شدند. این برنامه 26 تا 29 مهرماه سال جاری انجام شد و طی آن شرکت ها با حضور در جلسات B2B فرصت‌های گسترش بازار محصولات خود را در عرصه بین‌المللی بررسی کردند.

 

بازار کشور ارمنستان

سالانه صادرات کالاهای متنوعی به ارمنستان از سوی ایران انجام می شود. هم مرز بودن و حمل و نقل سریع و ارزان ویژگی مثبت این کشور برای صادرات است. اقتصاد این کشور پس از استقلال تغییرات زیادی داشت و در سال های 2018 و 2019 توانست به رشد خوبی دست یابد. این کشور واردات کالاهای متنوعی را از کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه انجام می دهد. در این میان ایرانی یکی از بازیگران اصلی صادرات به ارمنستان به شمار می رود که درصدد ارتقای جایگاه خود در بازار این کشور است.

صادرات کالای دانش بنیان به ارمنستان مسیر جدیدی است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان پیش روی شرکت ها قرار داده است. این اقدام با هدف گسترش فضای صادراتی برای شرکت ها و ترفیع رتبه ی آنها در بازارهای بین المللی انجام می شود. مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری برنامه های متنوعی برای گسترش بازارهای صادراتی شرکت ها تدارک دیده که یکی از آن ها برنامه ی اعزام است. برای اطلاع از تقویم اجرای برنامه های این مرکز می توانید اینجا را بخوانید. در ادامه گزارش اعزام هیئت تجاری و فناوری به ارمنستان را مشاهده می کنید.

برنامه اعزام به کشور ارمنستان

در برنامه ی اعزام هیات تجاری به کشور ارمنستان 15 شرکت دانش بنیان از کشورمان با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری حضور داشتند. فراخوان اعزام به ارمنستان اواسط مردادماه سال جاری توسط کریدور صادرات اعلام و شرکت های متقاضی حضور در این برنامه اقدام به ثبت نام نمودند. پس از بررسی های انجام شده 15 شرکت در لیست واجدین شرایط حضور در برنامه اعزام قرار گرفتند.

جلسه با وزارت صنایع پیشرفته ارمنستان اولین برنامه ی سفر به این کشور بود. طی این برنامه شرکت ها با سیاست های کلی این کشور در واردات محصولات دانش بنیان ایرانی آشنا شدند. در ادامه جلسه ای با وزارت اقتصاد ارمنستان و اتحادیه تجار و کارفرمایان برای شرکت ها برگزار شد. در این جلسات ضمن بررسی راهکارهای ورود به بازار ارمنستان، انواع حمایت ها و معافیت ها ی کشور ارمنستان بررسی شد.

جلسات B2B شرکت های ایرانی و مشتریان ارمنستانی

همچنین شرکت ها در این سفر، جلسات B2B متعددی با مشتریان محصولات خود در اتحادیه کارفرمایان ارمنستان در روز پنجشنبه 28 مهرماه داشتند. این جلسات بسیار مطلوب بود و شرکت های ایرانی با برخی مشتریان بالقوه محصولات خود آشنا شدند و در ادامه سفر به بازدید از محل شرکت های مشتریان پرداختند.

در روز سوم سفر جلسات B2B  با شرکت های عضو اتاق بازرگانی ارمنستان در محل این اتاق برگزار شد. در این جلسه آقای الکسانیان رئیس اتاق بازرگانی ارمنستان ضمن خوش آمد گویی به هیئت تجاری ایرانی تاکید کردند که شرکت های ایرانی بازار ارمنستان را بازاری کوچک تلقی نکنند، بلکه این کشور می تواند دروازه ی ورود به اوراسیا باشد.

پس از آن شرکت ها با مسئولین سازمان حمایت از تجارت و سرمایه گذاری ارمنستان (اینترپرایز آرمنیا) در راستای شفافیت هرچه بیشتر فضای اقتصادی ارمنستان صحبت کردند. بازدید از مناطق و فضاهای صنعتی ارمنستان بخش دیگری از برنامه اعزام بود و شرکت ها از صنایع مرتبط با حوزه کاری خود بازدید کردند. همکاری و همراهی همه جانبه سفارت ایران در ارمنستان، ثمره ی اعزام به این کشور را برای شرکت ها دوچندان کرد.

این سفر در معیت خانم راضیه کهنسال مدیر کریدور صادرات و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان انجام شد. در جلسات مذکور خانم کهنسال ضمن اشاره به ظرفیت ایران در حوزه دانش بنیان و امکان برطرف کردن نیازهای فناورانه شرکت های ارمنی گفت:

یکی از اهداف ما توسعه ی مدل های همکاری بین شرکت های ایرانی و ارمنی در راستای افزایش سهم صادرات ما به این کشور است. کشور ارمنستان با توجه به موقعیت خود بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است، اما سهم ما از این بازار در سال های گذشته اندک بوده است. برنامه هایی مانند این برنامه اعزام راهکاری برای شناسایی بازار های جدید و بررسی نیازهای بازار توسط شرکت ها است.

این هیئت پس از سه روز فعالیت فشرده 29 مهرماه به کشورمان بازگشت و پس از این توافقات انجام شده در جلسات B2B در راستای گسترش بازار محصولات ایرانی در ارمنستان پیگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا