ستاره‌های صادراتی بر شانه شرکت‌های دانش‌بنیان

باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان Iran Hi-Tech Company Club=IHTECC با ماموریت ارتقای برند ملی در بازارهای بین المللی در سال 98 شروع به کار کرد. ایده ی ایجاد این باشگاه از آن جا شکل گرفت که بسیاری از شرکت های دانش‌بنیان داخلی برای رقابت با دیگر شرکت‌های بین‌المللی آماده می‌شدند، اما در عمل به میزان فروش خوبی دست پیدا نمی کردند. پس از بررسی و تحقیقات متعدد مشخص شد، برند ملی ایران در جهان نیاز به ارتقا دارد. تا جایی که اگر این برند و نام به جایگاه اصلی خود دست نیابد، فروش شرکت های ایرانی توانمند ضربه جبران ناپذیری را متحمل می شود. اجرای این دست پروژه‌ها تحت حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به کریدور خدمات فناوری تا بازار محول شده است.

 

وظایف باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان

در راستای همین هدف، باشگاه شرکت های دانش بنیان شکل گرفت و پس از آن شروع به پیگیری چهار وظیفه زیر کرد:

  1. ارزیابی
  2. عارضه یابی
  3. توانمندسازی

ارزیابی شرکت های صادراتی دانش بنیان

ارائه ی خدمت به شرکت ها متناسب با نیاز آن ها صورت می گیرد. از این رو ابتدا باید جایگاه شرکت ها طی فرآیند ارزیابی مشخص شود. از آن جا که ارزیابی شرکت ها با هدف توانمدسازی صادراتی آن ها انجام می شود، معیارهای ارزیابی نیز باید با همین هدف تعیین شود.

پس از شروع فاز مطالعاتی و مشاوره با نخبگان این حوزه معیارهای ارزیابی صادراتی به شرح زیر مشخص شد:

  1. لزوم ساخت ایران بودن
  2. دارای تیم R&D متخصص
  3. دارای توان تولید انبوه
  4. دارای مجوزهای لازم کیفیت عملکردی
  5. دارای سابقه فروش داخلی
  6. دارای سابقه صادراتی
  7. دارای محصول Hi-Tech
  8. دارای کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی
  9. دارای رفتار حرفه ای در تعاملات بین المللی
  10. دارای وب سایت مطلوب به زبان انگلیسی
  11. دارای قابلیت رقابت از نظر قیمت
  12. دارای ظرفیت ارائه خدمات پس از فروش بین المللی
  13. دارای تاییدیه ها و استانداردهای بین المللی

پس از بررسی معیارهای ارزیابی، بنا بر وزن هریک از شاخص ها امتیازی برای شرکت تعیین می شود. مجموع امتیازات شرکت به همراه میزان فروش در بازار بین الملل سطح آن شرکت را در مقایسه با دیگر شرکت ها مشخص می کند. در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان IHTECC (آی اچ تک) 5 سطح زیر برای شرکت ها وجود دارد:

  • شرکت های مستعد
  • شرکت های دوستاره
  • شرکت های سه ستاره
  • شرکت های چهارستاره
  • شرکت های پنج ستاره

شروط احراز هر سطح در جدول زیر مشخص شده است:

در سال 1401 تعداد 1300 شرکت ارزیابی فنی شدند که از این میان 957 شرکت با ارزیابی کامل ستاره های صادراتی خود را دریافت کردند. با تعیین ستاره های صادراتی هر شرکت نسبت به جایگاه و پتانسیل خود برای صادرات آگاه شده و می تواند درصدد رفع مشکلات خود برآید و برای ارتقا به سطوح بالاتر تلاش کند.

عارضه یابی شرکت های صادراتی دانش بنیان

آی اچ تک برای عارضه یابی شرکت ها نیز برنامه ای تدارک دیده است. این مرکز با ارائه گزارش عارضه یابی به شرکت ها، نقش چشم بینای آن ها در مسیر صادرات را ایفا می کند. گفتنی است مراحل ارزیابی و عارضه یابی در دیگر مراکز با هزینه های هنگفت انجام می شود، این در حالی است که باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان این فرآیند را به صورت کاملا رایگان برای شرکت های دانش بنیان انجام می دهد.

مراجعه به سایت باشگاه‌های صادراتی: 
VpGIUbSFeWOovdobd8H0QyNjd4EBWu3DIfDt2IiGhoSvlLobk1L8Tc5mGTUmq0wG aa

مراجعه به سایت کریدور صادرات:

Logo1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا