دانشمند ایرانی یک سیگنال رادیویی مرموز را در خوشه ستاره‌ای باستانی کشف کرد

ستاره‌شناسان استرالیایی با همکاری دکتر «آرش بهرامیان» دانشمند ایرانی، بیش از ۴۵۰ ساعت زمان را به رصد یک خوشه ستاره‌ای باستانی اختصاص دادند و یک سیگنال رادیویی مرموز را کشف کردند.

 

ستاره‌شناسان حساس‌ترین عکس رادیویی را از یک خوشه ستاره‌ای باستانی ارائه داده‌اند و یک سیگنال رادیویی را در مرکز آن کشف کرده‌اند.

به نقل از اسکای نیوز، این عکس مربوط به دومین خوشه کروی درخشان در آسمان شب است که با نام «۴۷ توکانا»(۴۷Tucanae) شناخته می‌شود.

pM72NUDyPiWaPBp7JPemwkWLJQQS84Qi3qm4Rskf

دکتر «آرش بهرامیان» ستاره‌شناس «مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی»(ICRAR) در استرالیا توضیح داد: خوشه‌های ستاره‌ای، یادگاری‌های باستانی از کیهان اولیه و گوی‌های بسیار قدیمی و غول‌پیکر از ستاره‌هایی هستند که در اطراف کهکشان راه شیری می‌بینیم. آنها فوق‌العاده متراکم هستند و ده‌ها هزار تا میلیون‌ها ستاره را شامل می‌شوند که در یک کُره در کنار هم قرار گرفته‌اند. عکس ما، ۴۷ توکانا را نشان می‌دهد که یکی از پرجرم‌ترین خوشه‌های کروی در کهکشان است و بیش از یک میلیون ستاره و یک هسته بسیار درخشان و بسیار متراکم دارد.

این عکس که به دنبال بیش از ۴۵۰ ساعت رصد کردن با «آرایه فشرده تلسکوپ استرالیا»(ATCA) ایجاد شد، عمیق‌ترین و حساس‌ترین عکس رادیویی به شمار می‌رود که تاکنون توسط یک تلسکوپ رادیویی استرالیا به دست آمده است.

امواج رادیویی منتشر شده از اجرام آسمانی مانند سیاره‌ها و ستاره‌ها، مثل نور در فضا حرکت می‌کنند و تلسکوپ‌های رادیویی می‌توانند به ردیابی آنها بپردازند. سپس، ستاره‌شناسان می‌توانند این سیگنال‌ها را به تصاویر رادیویی تبدیل کنند.

خوشه ۴۷ توکانا برای اولین بار در دهه ۱۷۰۰ فهرست‌بندی شد و با چشم غیرمسلح قابل دیدن است. دیدن جزئیات خوشه ۴۷ توکانا به ستاره‌شناسان امکان داد تا سیگنال ضعیفی را که پیشتر شناسایی نشده بود، در مرکز آن کشف کنند.

دکتر «الساندرو پادوانو»(Alessandro Paduano) از پژوهشگران این پروژه گفت: دو دلیل احتمالی برای حضور این سیگنال وجود دارد. اولین دلیل این است که این خوشه یک سیاه‌چاله دارد که کشف بسیار مهمی خواهد بود و دوم اینکه یک تپ‌اختر در آن وجود دارد. وجود یک تپ‌اختر در این فاصله نزدیک به مرکز خوشه نیز از نظر علمی یک کشف جالب به شمار می‌رود زیرا می‌توان از آن برای جست‌وجوی یک سیاه‌چاله مرکزی استفاده کرد که هنوز کشف نشده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا