اخبار اقتصادی سوئیس؛ هفته چهارم آذر ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

سوئیس در میان 5 کشور برتر دنیا در رتبه بندی رفاه

رتبه بندی جدید اندیشکده موسسه Legatum لندن نشان می دهد سوئیس همچنان یکی از مرفه ترین کشورهای جهان است. طی این رتبه بندی جدید، سوئیس در مقایسه با سال قبل با اندکی سقوط (دو پله) در رتبه پنجم قرار گرفت.موسسه Legatum در وب سایت خود نوشته است بالاترین امتیاز سوئیس در شاخص کیفیت اقتصاد است که در مقیاس جهانی، رتبه اول را دارد.این کشور از نظر امنیت و شرایط عمومی اقتصادی در رتبه دوم قرار دارد. همچنین از نظر کیفیت زندگی (ششم)، کار دولتی (هفتم)، طبیعت (هفتم)، آموزش (هشتم) و سرمایه اجتماعی (نهم)، سوئیس در میان ده کشور برتر است.کنفدراسیون سوئیس در خصوص شرایط سرمایه گذاری، مراقبت های بهداشتی، دسترسی به بازار و زیرساخت ها، جایگاه نسبتا ضعیف تری بدست آورد (مقام سیزدهم در هر مورد).نگاهی به رونق توسعه در ده سال گذشته نشان می دهد که رتبه سوئیس تغییر چندانی نداشته و از رتبه سوم تا پنجم متغیر بوده است. سوئیس بزرگترین جهش را در زمینه امنیت داشته است.صدر جدول رتبه بندی کشورهایی که بیشترین ثروت را در سال 2021 داشتند به کشورهای شمال قاره اروپا (اسکاندیناوی) تعلق دارد. دانمارک بالاتر از نروژ، سوئد و فنلاند در رتبه اول قرار دارد.

 

سوئیس و قزاقستان دو توافقنامه تجاری امضا کردند

گی پارملین، رئیس جمهور فدرال و قاسم شومارت توکایف، همتای قزاقستانی وی، در ژنو دو توافقنامه تجاری امضا کردند.به گفته اداره فدرال اقتصاد، آموزش و تحقیقات (EAER)، این دو قرارداد پروتکلی در مورد مقررات داخلی در بخش خدمات و توافق نامه ای در مورد شناسایی متقابل تمبرهای رسمی‌بر روی کالاهای فلزی گرانبها هستند.یکی از قراردادهای امضا شده، دسترسی صنعت ساعت و جواهرات سوئیس به بازار قزاقستان کالاهای فلزی گرانبهای قزاقستان را تسهیل می‌کند در حالی که دیگری، به لطف فرآیندهای تاییدیه شفاف و مشخص موجود، دسترسی شرکت‌های خدماتی سوئیسی به بازار قزاقستان را بهبود می‌بخشد.هر دو طرف تاکید کردند که روابط بین سوئیس و قزاقستان با وجود همه‌گیری کرونا می‌تواند تقویت شود. به گفته WBF، در زمینه دیپلماسی آب منطقه ای و عملکرد موسسات Bretton Woods مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF) همکاری نزدیکی وجود دارد.

 

رشد اقتصادی سوئیس در حال ضعیف شدن است

اقتصاد سوئیس تا حدودی در حال ضعیف شدن است. آمار ماهانه مرکز تحقیقات اقتصادی (KOF) ETH زوریخ نشان میدهد که این رشد، پس از یک دوره اوج‌گیری در اواسط سال، اکنون در حال عادی شدن است. علیرغم انجام اصلاحات، مقدار این بارومتر هنوز بالاتر از میانگین بلندمدت است. به گفته کارشناسان ETH، چشم انداز اقتصاد سوئیس همچنان مثبت است، مشروط بر اینکه فعالیت اقتصادی تحت تأثیر منفی شیوع مجدد ویروس قرار نگیرد.

 

برن از بروکسل به دلیل اعمال تعرفه‌های حمایتی بر فولاد انتقاد کرد

نشست مجازی کمیته مشترک توافقنامه تجارت آزاد بین سوئیس و اتحادیه اروپا دیروز برگزار شد و سوئیس بار دیگر از اتحادیه اروپا خواست تا اقدامات حمایتی خود از محصولات فولادی را متوقف کند.بر اساس گفته دبیرخانه امور اقتصادی دولت، اگر اتحادیه اروپا این اقدامات را متوقف نکند، حداقل باید تضمین نماید که این اقدامات مانع تجارت دوجانبه بین سوئیس و اتحادیه اروپا نمی‌شود.اتحادیه اروپا این اقدامات را در سال 2019 معرفی کرد و در سال 2021 آنها را برای سه سال تمدید نمود. اما این تعرفه‌های حمایتی اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی با سوئیس ندارد. بروکسل در آن زمان به وضع تعرفه واردات فولاد توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد. وی در سال 2018 بر فولاد ارزان – به دلایلی همچون مقابله با چین – تعرفه‌های تنبیهی اعلام کرده بود. در نتیجه، فولاد ارزان به طور فزاینده ای به اروپا تحویل داده می‌شد.

 

سوئیس شبکه کشورهای تبادل داده‌های مالیاتی را گسترش می دهد

سوئیس قصد دارد شبکه کشورهایی را گسترش دهد که به طور خودکار اطلاعات مالی را با آنها مبادله می‌کند تا 12 کشور دیگر را نیز شامل شود.به گفته دولت، کشورهای جدیدی همچون اکوادور، گرجستان، جامائیکا، اردن، کنیا، مونته نگرو، مولداوی، مراکش، کالدونیای جدید، تایلند، اوگاندا و اوکراین پیشنهاد شده اند. این پیشنهاد با هدف اجرایی کردن معاهدات جدید در تاریخ 1 ژانویه 2023 برای رایزنی کانتونها ارسال شده است. پیش‌بینی می‌شود که تبادل اطلاعات در سال آینده آغاز شود. هدف از این تبادل خودکار اطلاعات با بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، پیروی از استانداردهای بین المللی برای مبارزه با جرایم مالی، فرار مالیاتی، پولشویی و فساد است. فرآیند تبادل خودکار اطلاعات (AEI) توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) برای کمک به جلوگیری از کلاهبرداری‌های مالیاتی و پولشویی و نیز مخفی کردن دارایی‌هاس در سایر کشورها راه اندازی شد.

 

اتحادیه کارگری سوئیس خواستار کاهش هفته کاری شد

بزرگترین اتحادیه کارگری سوئیس بیانیه ای صادر کرد و خواستار “کاهش ” ساعات کار با پرداخت کامل دستمزد برای افراد کم درآمد شد.به گفته این اتحادیه، در هیچ جای اروپا مردم به اندازه سوئیس کار نمی‌کنند. در حال حاضر، کارکنان به طور متوسط 41.7 ساعت در هفته در یک شغل تمام وقت مشغول به کار هستند. همچنین این اتحادیه خاطرنشان کرد در حالی که تعداد ساعات کار ثابت مانده است، شدت و سرعت کار در حال افزایش است. “در نتیجه، بیماری‌های مرتبط با استرس در حال افزایش است. کارمندان خسته می‌شوند، بیمار می‌شوند یا از بازار کار کنار گذاشته می‌شوند. ”

در این بیانیه مشخص نشده است که اتحادیه معتقد است که یک فرد چند ساعت باید در یک شغل تمام وقت کار کند. به طور متوسط، یک کارمند تمام وقت در کشورهای ثروتمند سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)  مدت 37 ساعت در هفته کار می‌کند. میانگین اتحادیه اروپا 31.1 ساعت در هفته است.

 

تنگناهای زنجیره تامین و سویه اومیکرون کرونا مانع از بهبود اقتصاد سوئیس می‌شود

کارشناسان اقتصادی سوئیس انتظار دارند با ادامه تنگناهای زنجیره تامین، تورم و محدودیت های ناشی از پاندمی‌کرونا در بسیاری از نقاط جهان، رشد اقتصادی کشور به میزان قابل توجهی کاهش یابد.دبیرخانه دولتی امور اقتصادی (SECO) اعلام کرد گروه کارشناسان اقتصادی سوئیس، پیش بینی رشد اقتصاد کشور برای سال 2022 را از 3.4 درصد به 3 درصد کاهش داده است. انتظار می رود با عادی شدن اقتصاد در سال 2023، نرخ رشد 2 درصدی شود که البته این همچنان، نرخ رشدی بالاتر از حد متوسط خواهد بود.در حالی که در نیمه اول سال و با افزایش تولید ناخالص داخلی، اقتصاد سوئیس به میزانی بیشتر از سطح قبل از بحران در سه ماهه چهارم 2019 به خوبی رشد کرد، اما به گفته SECO «تناسب بین المللی عرضه و تقاضا بر بخش صنعتی فشار وارد می‌کند و باعث افزایش شدید قیمت ها در سطح جهانی می‌شود».پیش‌بینی می‌شود که به دلیل افزایش قیمت انرژی و مواد خام، تورم امسال سوئیس به طور متوسط ۱.۱ درصد افزایش یابد و به طور کلی، این نرخ تورم در زمستان جاری به اوج خود برسد. شایان ذکر است که نرخ تورم سوئیس همچنان کمتر از میانگین جهانی است. نرخ تورم در ایالات متحده در ماه اکتبر 6.2% بود که بالاترین میزان در بیش از سه دهه اخیر است.

کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در ماه نوامبر در سوئیس

کاهش بیکاری در سوئیس در ماه نوامبر ادامه یافت اگرچه معمولاً در این زمان از سال، نرخ بیکاری افزایش می یابد زیرا بسیاری از رستوران‌ها و هتل ها در مناطق توریستی در ماه نوامبر بسته می‌شوند و کار در بسیاری از سایت های ساختمانی به دلیل هوای سرد و مرطوب به حالت تعلیق درمی آید.اما امسال اینگونه نبوده است. بر اساس اعلامیه روز سه شنبه دبیرخانه امور اقتصادی کشور (SECO)، نرخ بیکاری در ماه نوامبر نسبت به اکتبر 2.5 درصد باقی مانده و تعداد بیکاران حتی با کاهش 489 نفری به 116 هزار و 244 نفر رسید. با تعدیل اثرات فصلی، نرخ بیکاری به طور قابل توجهی کاهش یافته و از 2.7 درصد به 2.5 رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا