چین اولین برنامه دکتری فناوری کوانتومی را ارائه می‌دهد

دانشگاه علم و فناوری چین (USTC)، یکی از برترین مؤسسات تحقیقاتی عمومی این کشور، اولین برنامه مقطع دکتری کشور را در زمینه علوم و فناوری کوانتومی ارائه می‌دهد، آن هم در شرایطی که رقابت جهانی برای پیشروی در این زمینه تشدید می‌شود.

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط دانشگاه علم و فناوری چین واقع در هفی، مرکز استان آنهویی شرقی، “پرورش استعدادهای برجسته” در علم و فناوری کوانتومی را تسریع کرده و در عین حال به هدف کشور برای “در خط مقدم جهان” بودن در این زمینه کمک می‌کند.

برنامه درسی دکتری آن برای علوم و فناوری کوانتومی جزو ۵۴ برنامه دانشگاهی جدید است که ماه گذشته توسط شورای دولتی چین تصویب شد. دیگر برنامه‌های دکترا که به تازگی تأیید شده‌اند شامل هوش مصنوعی در دانشگاه پکن و دیگری برای علوم و فناوری هسته‌ای در دانشگاه Sun Yat-sen در گوانگجو، مرکز استان جنوبی گوانگدونگ است.

برنامه آکادمیک جدید دانشگاه علم و فناوری چین منعکس کننده تمرکز دولت بر افزایش تعداد محققان کوانتومی در کشور است، سالها پس از آن که Hefei را به عنوان سایت آزمایشگاه ملی علوم اطلاعات کوانتومی، که به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقاتی فناوری کوانتومی در جهان معرفی می‌شود، تعیین کرد. در سال ۲۰۲۰، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با برخی از فیزیکدانان کوانتومی برتر کشور ملاقات کرد تا به آنها بگوید این مرکز بخشی از استراتژی ملی است، زیرا جهان دستخوش “بزرگترین تغییر در یک قرن” شده است.

چند روز پس از تصویب این طرح از سوی قانونگذار ارشد چین در چهاردهمین برنامه پنج ساله ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، رئیس جمهور چین بر لزوم تبدیل شدن این کشور به “مرکز جهانی علم و نوآوری” از جمله در فناوری محاسبات کوانتومی تاکید کرد.

فناوری کوانتومی یکی از پیچیده‌ترین حوزه‌های فیزیک است، زیرا رفتار ذرات زیراتمی و چگونگی استفاده از آن‌ها را برای پیشبرد قدرت محاسباتی فراتر از دسترس ابررایانه‌های معمولی بررسی می‌کند.

فیزیکدانان چینی اخیراً ادعای پیشرفت در محاسبات کوانتومی را مطرح کرده‌اند. در اوایل ماه جاری، تیمی متشکل از ۱۴ دانشمند چینی که طراحان اصلی ابررایانه اسکیل نسل جدید Sunway بودند، جایزه گوردون بل امسال را برای پیشرفتی که شکاف در به اصطلاح برتری کوانتومی را کاهش می‌دهد، کسب کردند.

با این حال، تلاش‌های علم و فناوری کوانتومی چین توسط دولت ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته است. واشنگتن هفته گذشته ده‌ها شرکت چینی دیگر را به لیست سیاه تجاری خود اضافه کرد، از جمله شرکت‌هایی که در زمینه نیمه هادی‌ها و محاسبات کوانتومی فعالیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا