اخبار اقتصادی روسیه؛ هفته چهارم آذر ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

وسسلخوز نادزور امنیت محصولات دامی را رصد می‌کند (پایگاه اطلاع‌رسانی پارلامنتسکایا) 

اداره نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی وزارت کشاورزی روسیه بررسی دامداری‌ها و تولید کنندگان  محصولات دامی را به منظور آزمودن امنیت محصولات آنها رصد می‌کند. شورای فدراسیون روسیه 1 دسامبر در جلسه عمومی خود قانون مربوطه را تصویب نمود. این دامداری‌ها به صورت رایگان رصد می‌شوند. به گفته اولگا آلکسی یوا عضو کمیته  سیاست کشاورزی و محصولات غذایی شورای فدراسیون این قانون امکان افزایش صادرات محصولات دامی و تطابق این محصولات را با شرایط بین المللی فراهم می سازد.

https://www.pnp.ru/economics/rosselkhoznadzor-prosledit-za-bezopasnostyu-zhivotnovodcheskoy-produkcii.html

 

قصد سرمایه گذاران  برای سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد روبل در مجموعه کشاورزی صنعتی خطه استاورپل ( پایگاه اطلاع رسانیتاس)

به گفته دمیتریفرولکو‌ معاون وزیر کشاورزی خطه استاوروپل، سرمایه گذاران قصد دارند در سال ۲۰۲۲پروژه‌های بزرگی را به ارزش ۲۵ میلیارد روبل در مجموعه کشاورزی صنعتی این خطه سرمایه گذاری کنند. پیش بینی می‌شود پس از پایان کار بیش از ۱/۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شود. ساخت انبار نگهداری انواع میوه‌ها و سبزیجات با ظرفیت ۳۰ هزار تن و ارزش 4/5 میلیارد روبل و نیز ایجاد چهار مرکز کشت گلخانه ای از جمله این پروژه‌ها به شمار می رود. فرولکو اظهار داشت که در سال 2021 هفت طرح آبیاری و سه طرح انبار نگهداری میوه و سبزی اجرا شده است.شایان ذکر است که در سال 2020 سرمایه گذاری صورت گرفته در مجموعه کشاورزی خطه استاوروپل 15/2 میلیارد روبل بوده است.

https://tass.ru/ekonomika/13049351

 

بانک مرکزی روسیه برای بازگرداندن تورم به سطح 4 درصد سیاستی سختگیرانه در پیش می‌گیرد ( پایگاه اطلاع رسانی وستی.رو)

طبق داده‌های سازمان آمار روسیه تورم سالانه در روسیه در ماه اکتبر شتاب گرفته و  از 7/4 درصد در ماه دسامبر به 8/13 درصد رسیده است. این شاخص در ماه نوامبر8/05درصد بوده است. الویرا نبی اولینا رئیس بانک مرکزی روسیه در بریفینگ انجمن تجارت اروپایی اظهار داشت:« تورم بشدت موجب نگرانی بانک شده است و از  هدف مورد نظر ما یعنی 40% دو برابر بیشتر است و ما ناگزیریم سیاست سختی را برای بازگرداندن آن به هدف  تعیین شده در پیش گیریم». طبق پیش بینی بانک مرکزی میزان تورم در سال 2021-  7/4 تا 7/9 درصد پیش بینی می‌شود. بانک مرکزی از آغاز سال تا کنون چندین بار پیش بینی خود را در مورد تورم تغییر داده است اما  این پیش بینی‌ها هر بار تحقق نیافته اند. بانک مرکزی پیش بینی می‌کند که تورم سالانه  در سال 2022 به 4 تا 4/5 درصد کاهش یافته و در محدوده 4 %  قرار گیرد.

https://www.vesti.ru/finance/article/2645919

 

وزارت کار برنامه افزایش سطح اشتغال جوانان را آماده کرد ( پایگاه اطلاع رسانی وستی)

وزارت کار هدف اصلی خود را که افزایش سطح اشتغال جوانان از سن 15 تا 29 سال است مشخص کرده است. برنامه بلند مدت کمک به اشتغال جوانان تا سال 2030 اعتبار دارد. جوانان عمدتا در بخش هایی نظیر اطلاعات و مخابرات ( 29%) ، هتل داری و رستوران داری ، بیمه و فاینانس ( 27%) فعال هستند. در عین حال سهم جوانان  این محدوده سنی در زمینه‌های یاد شده  بین سالهای 2020-2017 از 54% به 50% کاهش یافته است. وزارت کار پیشنهاد کرده است که ورود جوانان به بازار کار تسهیل شود و برای این کار31 برنامه در چهار زمینه  از جمله «جهت دهی شغلی به جوانان»، «تدابیری در راستای افزایش سطح تطابق آموزش با شرایط کارفرمایان»، «فراهم ساختن امکانات برای تلفیق آموزش با کار یا تجارت»و «ارائه سوبسید به اشتغال و بازآموزی جوانان و بهبود کار مراکز اشتغال» ارائه تهیه کرده است.

بدین ترتیب سهم جوانان شاغل باید تا سال 2030 تا 92%  و سهم جوانان در بازار کار 69/5 برسد و سطح بیکاری جوانان نیز به  8%  برسد.

https://www.vesti.ru/finance/article/2646067

 

ارزیابی نوواک از ضرورت اتخاذ تدابیر فوری در بازار نفت (پایگاه اطلاع رسانی ویدوموستی)

آلکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه اظهار داشت که مقامات روسیه در حال حاضر ضرورتی در  اتخاذ تدابیر فوری در بازار نفت به دلیل پیدا شدن سویه جدید ویروس کرونا «اومیکرون»، نمی‌بینند.وی گفت شرکای ما در اوپک نیز از ما چنین درخواستی نکرده اند. وی  گفت : «باید اوضاع را بدقت پایش کرد و مراقب بود و نیازی به اتخاذ تصمیمات سریع و زودگذر نیست». معاون نخست وزیر توضیح داد که سویه‌های جدید همیشه موجب ارزیابی بازار می‌شود زیرا مقامات کشورهای مختلف ممکن است محدودیتهای جدیدی برقرار کنند. نوواک افزود اجلاس آتی اوپک در 2 دسامبر برگزار می‌شود.

https://www.vedomosti.ru/economics/news/2021/11/29/897952-srochnih-mer-rinke-nefti

 

رئیس بانک مرکزی روسیه  افزایش نرخ بهره  را محتمل دانست ( پایگاه اطلاع رسانی کومرسانت)

الویرا نبی اولینا رئیس بانک مرکزی روسیه حفظ نرخ بهره در  نشست ماه دسامبر را یک سناریوی با احتمال بسیار اندک نامید. به گفته او مساله افزایش نرخ بهره  را در محدوده از 0 تا 100 Basispointبررسی می‌کند. بانک مرکزی انتظار دارد که تورم در سال 2021 به  حد بالای پیش بینی یعنی 7/9 درصد برسد. نبی اولینا گفت که ما در حال حاضر در چارچوب  سناریوی مبنا حرکت می‌کنیم.

https://www.kommersant.ru/doc/5100259?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

 

افزایش 9 درصدی آهنگ رشد دستمزد در روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی ایزوستیا) 

به گفته آنتون کوتیاکوف  وزیر کار روسیه، سرعت آهنگ رشد دستمزدها 9% افزایش یافته است رشد این شاخص در بخش تجاری سریع تر است. به گفته او میان حقوق  کارمندان در دیگر بخش های اقتصاد شکاف وجود دارد و  منابع بیشتری برای از بین بردن این شکاف لازم است. سطح بیکاری در ماه اکتبر به شاخص های قبل از پاندمی رسید.

https://iz.ru/1256538/video/tempy-rosta-zarplat-v-rossii-prevysili-9

 

کرملین امکان برقراری جریمه به دلیل امتناع از واکسیناسیون را منتفی دانست ( پایگاه اطلاع رسانی رگنوم)

دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه روز 30 نوامبر در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت که روسیه قصد برقراری جریمه و یا محروم سازی از آزادی شهروندان را به دلیل امتناع از واکسیناسیون ندارد. وی گفت ما اجازه نمی دهیم که چنین اقداماتی در روسیه اعمال گردد.

https://regnum.ru/news/polit/3436983.html

 

تحلیلگران در انتظار رشد بی سابقه اقتصاد روسیه (پایگاه اطلاع رسانیپرایم)

طبق داده‌های سرویس فدرال آمار روسیه رشد اقتصادی روسیه تا پایان سال جاری از شاخص های سال 2021 پیشی گرفته است. بانک مرکزی روسیه انتظار دارد که رشد اقتصادی روسیه در سال جاری  به 4  تا 4/5 درصد برسد. به گفته آلکسی دیویاتوف اقتصاد دان ارشد  بانک « اورال سیب» سکوی پرش اصلی اقتصادی روسیه در سال جاری، احیای آن بعد از پاندمی‌بوده است. همچنین بالا رفتن نسبی بهای نفت، پویایی احیای اقتصاد کشورهای توسعه یافته و عدم تشدید  فشار تحریم ها علیرغم پیش بینی‌های فراوان دیگران از دیگر عوامل این رشد است.

https://1prime.ru/state_regulation/20211128/835351308.html

 

توضیحات کرملین در مورد فرار سرمایه از روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی ایزوستیا)

دمیتری پسکوف  دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور در خصوص اطلاعات مربوط امکان فرار سرمایه از روسیه اظهار داشت که در بازار روسیه و بازارهای جهانی نوساناتی مشاهده می‌شود. « پولها وارد و خارج می‌شوند» اما جای نگرانی نیست ثبات در همه پایه‌های  اقتصاد کلان مشاهده می‌شود. چندی پیش ویچسلاو اسمولیان نیکوف استراتژیست ارشد BCS Global Markets در مورد خارج کردن دارائی‌ها توسط سرمایه گذاران هشدار داده بود.

https://iz.ru/1255708/2021-11-26/v-kremle-prokommentirovali-svedeniia-ob-ottoke-kapitala-iz-rossii

 

راه اندازی برنامه تربیت کادر برای زمین‌های کشاورزی در روسیه (پایگاه اطلاع رسانی تاس)

به گفته سرویس جوانان روستایی روسیه قرار است  در سال ۲۰۲۲  برنامه تربیت  کادر ذخیره مدیران یعنی‌« کادرها برای  روستاها» را راه اندازی کند.این برنامه ۱۶ میلیون نفر را پوشش می دهد. 50 هزار نفر از این تعداد مراحل آموزشی و غربالگری ( از نظر جذب نیرو) را طی می‌کنند. این برنامه به دستور رئیس جمهور روسیه و حمایت چند وزارتخانه ونهاد اجرا می‌شود. برای انجام این برنامه یک کارگروه تشکیل شده است.

https://tass.ru/ekonomika/13026937

 

سه دلیل تقویت روبل در سال ۲۰۲۲ (پایگاه اطلاع رسانی وستی .رو)

طبق پیش بینی بانک سرمایه گذاری Saxo Bank نرخ برابری دلار با روبل از ۷۵-۷۴ روبل در ازای هر دلار در سال جاری به ۷۰-۶۹ روبل در سال ۲۰۲۲ خواهد رسید.کارشناس ارشد بانک یاد شده سیاست پولی -اعتباری مدبرانه بانک مرکزی،حفظ  قیمت بالای نفت در سطح بیش از ۸۰ دلار برای هر بشکه‌ و همچنین راه اندازی جریان شمالی -۲ را علت اصلی این امر می داند.در صورت تحقق تمام این عوامل ارزش روبل در سال آینده۷-۸ درصد تقویت خواهد شد.

https://www.vesti.ru/finance/article/2644371

 

دو راه پیشنهادی نخست وزیر روسیه برای سرعت بخشیدن به روند اقتصاد جهانی (پایگاه اطلاع رسانی وستی رو)

نخست وزیر روسیه در جلسه شورای نخست وزیران سازمان همکاریهای شانگهای « اهمیت جلوگیری از ادامه قهقرای اقتصاد جهانی و ضرورت حفظ پایه‌های نهادینه شده آن را که بر اساس تجارت شکل گرفته است » و همچنین «افزایش ضرورت هماهنگی میان کشورها و هماهنگی گسترده سیاست های کلان اقتصادی را به دلیل گسترش پاندمی» به عنوان دو پیشنهاد برای سرعت بخشیدن به روند اقتصاد جهانی مطرح کرد.

https://www.vesti.ru/finance/article/2644320

 

مدل جدید پیشنهادی وزارت کار روسیه برای ارزیابی سطح فقر در روسیه (پایگاه اطلاع رسانی پرایم)

وزارت کار روسیه پیش نویس مصوبه دولت که در آن ابزار جدیدی برای محاسبه شمار افراد فقیر و تعیین مرزهای  فقر در کشور به کار گرفته می‌شود را برای بررسی به کمیسیون سه جانبه ( مرکب ازدولت، کارفرما و اتحادیه‌های کارگری) تنظیم مناسبات اجتماعی- کاری ارائه کرد. طبق این سند سطح عمومی‌تورم محاسبه می‌گردد.ابزار جدید شاخص سطح تورم عمومی و نه تغییرات طیف محدودی از « حداقل» سبد مصرف را در نظر می‌گیرد. پیش بینی می‌شود که شاخص مربوطه هر سه ماه یکبار مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

https://1prime.ru/society/20211126/835332691.html

 

سه چالش عمده برای اقتصاد روسیه از نظر معاون رئیس بانک و.ت.ب ( پایگاه اطلاع رسانی لنتا رو)

یوری سولوویف معاون اول رئیس بانک «و ت ب» اظهار داشت که روسیه  با توجه به واقعیت های پس از کرونا از امکان افزایش سطح زندگی شهروندان، رشد تولید و فناوری برخوردار است اما کشور باید به سه چالش جدید پاسخ دهد. چالش جدید نخست  به بخش اقلیم و استفاده درست از فزاینده دگرگونی اقلیمی و تکنولوژیک مربوط می‌شود. چالش دوم در بخش بازار مواد خام و انرژی قرار دارد. گذار به انرژی سبز به روسیه امکان می دهد تا جایگاهی در اقتصاد جهانی بیابد. چالش سوم تحول دیجیتالی است. گذار سبز ممکن است حجم عظیمی از نیروی کار را آزاد کند. وی برای مثال به توربین‌های گازی مدرن روسیه اشاره کرد که نسبت به فناوری گذشته، نیاز آنها به  نیروی خدماتی  30-20 برابر کمتر شده است.

https://lenta.ru/news/2021/11/26/vizov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا