تصویر اینفوگرافیک اقتصاد جهانی 94 تریلیون دلاری

تنها چهار کشور – ایالات متحده، چین، ژاپن و آلمان – بیش از نیمی از تولید اقتصادی جهان را بر اساس تولید ناخالص داخلی (GDP) به صورت اسمی تشکیل می دهند. در واقع، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده به تنهایی از مجموع تولید ناخالص داخلی 170 کشور بیشتر است.

اقتصادهای مختلف جهان چگونه با هم مقایسه می شوند؟ در این تصویر، با استفاده از داده‌ها و برآوردهای ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) به تولید ناخالص داخلی هر کشور در سال 2021 نگاه می‌کنیم.

برای دریافت نسخه توسعه یافته این اینفوگرافیک اینجا کلیک کنید.

مروری بر مفهوم تولید ناخالص داخلی (GDP)

تولید ناخالص داخلی به عنوان یک شاخص کلی برای تولید اقتصادی یک کشور عمل می کند. ارزش کل بازار کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک کشور را در یک بازه زمانی خاص، مانند یک چهارم یا یک سال اندازه گیری می کند. علاوه بر این، تولید ناخالص داخلی، خروجی خدمات ارائه شده توسط دولت را هم در نظر می گیرد، مانند پولی که برای دفاع، مراقبت های بهداشتی یا آموزش هزینه می شود.

به طور کلی، زمانی که تولید ناخالص داخلی در یک کشور در حال افزایش است، نشانه داشتن فعالیت‌های اقتصادی بیشتر است که به نفع کارگران، کارمندان و تمامی کسب و کار هاست. (واضح است که برعکس آن هم برای کاهش فعالیت‌های اقتصادی صادق است).

اقتصاد جهانی: 50 کشور برتر دنیا از لحاظ GDP

چه کسانی بیشترین مشارکت را در اقتصاد جهانی دارند؟ در اینجا رتبه بندی 50 کشور بزرگ بر اساس تولید ناخالص داخلی در سال 2021 آمده است:

 

با 22.9 تریلیون دلار، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده تقریباً 25 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد، سهمی که در 60 سال گذشته در واقع به طور قابل توجهی تغییر کرده است. صنایع مالی، بیمه و املاک و مستغلات (4.7 تریلیون دلار) بیشترین افزایش را به اقتصاد کشور می دهند و پس از آن خدمات حرفه ای و تجاری (2.7 تریلیون دلار) و دولت (2.6 تریلیون دلار) قرار دارند.

اقتصاد چین از نظر اسمی در رتبه دوم قرار دارد و در تولید ناخالص داخلی نزدیک به 17 تریلیون دلار دارد. چین بزرگترین تولید کننده (بر اساس خروجی) در سراسر جهان با تولید گسترده فولاد، لوازم الکترونیکی، روباتیک و … است.

بزرگترین اقتصاد در اروپا مربوط به آلمان است؛ که تقریباً 20 درصد وسایل نقلیه موتوری جهان را صادر می کند. در سال 2019، نزدیک به 90 درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان از طریق تجارت وسایل نقلیه موتوری، این کشور به جهان بوده است.

اقتصاد جهانی: 50 کشور کوچک دنیا از لحاظ GDP

در سوی دیگر این طیف، کوچکترین اقتصادهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی، عمدتاً کشورهای در حال توسعه و جزیره ای قرار دارند.

تووالو با تولید ناخالص داخلی 70 میلیون دلاری کوچکترین اقتصاد جهان است. تووالو بین هاوایی و استرالیا واقع شده است؛ بزرگترین صنعت این مجمع الجزایر آتشفشانی به حقوق ماهیگیری سرزمینی متکی است.

علاوه بر این، این کشور از دامنه وب “tv.” خود درآمد قابل توجهی کسب می کند. بین سال‌های 2011 تا 2019، سالانه 5 میلیون دلار از شرکت‌هایی از جمله توییچ (متعلق به آمازون) برای کسب مجوز استفاده از نام دامنه “Twitch.tv” درآمد کسب کرد. این رقم تقریباً معادل 7٪ از تولید ناخالص داخلی کل کشور تووالو می‌باشد.

مانند تووالو، بسیاری از کشورهای کوچک اقتصادی جهان از جمله نائورو، پالائو و کیریباتی در اقیانوسیه قرار دارند. علاوه بر این، چند کشور مذکور فوق برای بیش از یک سوم اشتغال خود به صنعت گردشگری متکی هستند.

کشورهایی که سریعترین رشد اقتصادی در جهان در سال 2021 را دارند

تخمین زده می شود که با 123% درصد رشد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده، اقتصاد لیبی شدیدترین رشد را داشته باشد.

نفت این روند رشد را افزایش می دهد و روزانه 1.2 میلیون بشکه در کشور استخراج می‌شود. در کنار این، صادرات و کاهش ارز از جمله عوامل اولیه بهبود رشد اقتصادی لیبی هستند.

fastest gdp

اقتصاد ایرلند با پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی 13 درصدی، توسط بزرگترین شرکت‌های چند ملیتی در جهان حمایت می‌شود. فیسبوک، تیک تاک، گوگل، اپل و فایزر همگی مقرهای اروپایی خود را در این کشور دارند که نرخ مالیات شرکتی 12.5 درصدی یا تقریباً نصف میانگین جهانی را دارد. اما این نرخ‌ها قرار است به زودی تغییر کنند، زیرا ایرلند به توافقنامه حداقل نرخ مالیات شرکتی 15 درصدی OECD ملحق شده است که در اکتبر 2021 نهایی شد.

اقتصاد ماکائو پس از برداشته شدن محدودیت‌های کووید-19 دوباره به حالت اول برگشت، اما ابرهای طوفانی بیشتری برای منطقه چین در افق هستند. کمپین مبارزه با فساد (CCP’s anti-corruption campaign) و دستگیری‌های اخیر می‌تواند نشانه‌ای از تیره‌تر شدن روابط بین سرزمین اصلی چین و بزرگترین مرکز قمار جهان باشد.

نگاه به آینده تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان

رقم تولید ناخالص داخلی جهانی 94 تریلیون دلاری ممکن است امروزه برای ما بزرگ به نظر برسد، اما همین رقم به احتمال زیاد در آینده، بسیار کم‌ به نظر خواهد رسید.

در سال 1970، تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهان تنها حدود 3 تریلیون دلار بود. (به عبارتی 30 برابر کمتر از رقم امروز آن) انتظار می رود طی 30 سال آینده، اقتصاد جهانی دوباره تقریبا دو برابر شود. تا سال 2050، تولید ناخالص داخلی جهانی می تواند نزدیک به 180 تریلیون دلار برسد.

تصحیح: در نسخه های قبلی این اینفوگرافیک، کشورهایی مانند ویتنام و پاکستان به طور ناخواسته در تصویر گنجانده نشده بودند. اکنون اضافه شده اند. در مواردی که صندوق بین المللی پول برای سال 2021 داده ای ندارد (به ویژه پاکستان، سوریه، افغانستان و لبنان)، از آخرین داده های موجود استفاده شده است.

ترجمه شده توسط مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری

منبع مقاله:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا