اخبار اقتصادی سنگال؛ هفته اول دی ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

مکی سال: در خصوص انتقال انرژی نمی‌توانیم خود را از بهره برداری از منابع گازی محروم کنیم

مکی سال رئیس جمهور سنگال طی سخنانی در خصوص تصمیم اخیر برخی کشورها در حاشیه برگزاری کنفرانس مبارزه با تغییرات آب و هوایی موسوم به COP 26 که در گلاسکو انگلیس برگزار شد اظهار داشت: مانند همه کشورهای آفریقایی که دارای منابع گاز و نفت هستند، ما نمی‌توانیم کشور خود را از بهره برداری از منابع گازی محروم نماییم. وی ضمن انتقاد از این تصمیم که بر طبق آن برخی کشورها خواستار توقف تأمین مالی خارجی منابع انرژی فسیلی و حتی گاز به عنوان منابع پاک شدند خاطر نشان ساخت این تصمیم می‌تواند تأثیر منفی برای کشور سنگال داشته باشد. وی افزود: درست زمانی که ما برای بهره‌برداری از منابع گازی آماده می‌شویم این موضوع می‌تواند باعث عدم جذب سرمایه خارجی و در نهایت خطری برای رشد و شکوفایی کشور محسوب گردد. وی یادآوری نمود سنگال موضع خود را در مورد مبارزه با گرمایش جهانی زمین حفظ می‌کند. علاوه بر این تلاش‌های کشور سنگال در این زمینه قابل تقدیر است، زیرا امروزه بیش از 30 درصد ظرفیت تأمین برق کشور را انرژی‌های تجدیدپذیر تشکیل می‌دهند که عملکردی بهتر از بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دارد. وی در ادامه اظهار داشت: به عنوان کشوری که کمترین آلودگی زیست محیطی را دارا می‌باشد و بیشترین آسیب را از اثرات تغییرات آب و هوایی متحمل شده است، باید از منابع گازی بهره‌برداری کنیم. همچنین باید با شرکای خود همکاری کنیم تا به یک اجماع بین‌المللی برسیم که منجر به انتقال عادلانه انرژی شود. وی سنگالی‌ها را دعوت نمود تا در مورد این چالش بزرگ فکر کنند، زیرا باید آنها را در مورد بهره‌برداری از منابع گاز و نفت خویش گرد هم آورد تا بتوانند اقتصاد بهتری داشته باشند، خواسته‌های مشروع مردم برای بهتر زیستن را برآورده کنند و سنگال بهتری را برای نسل‌های آینده به ارث بگذارند. ایشان در خاتمه سخنانش گفت: فعالیت‌های مربوط به اکتشاف و تولید نفت و گاز به همان اندازه که پیچیده است بسیار دشوار می‌باشد. متخصصانی وجود دارند که هر کدام در حوزه خاصی از این زنجیره طولانی دارای ارزش‌های حرفه‌ای هستند. پس باید به حرف متخصصان گوش بدهیم و از توصیه‌ها و نظرات آنها به خوبی استفاده کنیم و تسلیم وسوسه‌های دنیای مجازی نشویم.

 روزنامه Le Quotidien 1400.09.27

 چشم انداز اقتصاد کلان سنگال: پیش بینی نرخ رشد 13.6 درصد از سال 2023

چشم انداز اقتصاد کلان سنگال با شروع تولید در دو میدان عمده نفتی و گازی امیدوارکننده است. به گفته وزیر دارایی و بودجه سنگال انتظار می‌رود که نرخ رشد دو رقمی‌ برای اولین بار از سال 2023 به 13.6 بالغ گردد. برای اولین بار در تاریخ کشور سنگال با افزایش بیش از 700 میلیارد فرانک CFA در کل مبلغ بودجه طی سالهای 2023 تا 2024، این مبلغ به 6000 میلیارد فرانک CFA افزایش خواهد یافت.

 1400.09.27 Le Quotidien روزنامه

 برگزاری مراسم چهارمین دوره جوایز مالی افریقا (2021 Afrik)

صندوق مستقل سرمایه گذاری استراتژیک سنگال (Fonsis) سال 2021 را با موفقیت به پایان می‌رساند. این صندوق طی مراسمی‌ با شعار «تمرکز بر انجام اصلاحات و فرصت‌های سرمایه گذاری در آفریقا 2050» طی چهارمین دوره جوایز مالی آفریقا که در نواکشوت موریتانی برگزار شد، به عنوان صندوق سرمایه گذاری سال انتخاب گردید. در مراسم مذکور Pape Demba Diallo مدیر عامل Fonsis طی سخنانی اظهار داشت: این صندوق که امسال هفتمین سال تأسیس خود را جشن می‌گیرد نوآوری‌های زیادی از زمان شروع فعالیت داشته است. وی افزود: دولت سنگال با ایجاد این صندوق چشم انداز دیگری از تأمین مالی را انتخاب کرده و تمایل خود را برای حمایت بهتر از بخش خصوصی مورد تاکید قرار داده است. همچنین ما باید به یافتن منابع مالی نوآورانه ادامه دهیم و راههای جدید توسعه مالی را پیدا کنیم. شایان ذکر است جوایز مالی آفریقا از سال 2018 محملی برای انتخاب کارشناسان، مدیران ارشد بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، مؤسسات عمومی مالی، فین‌تک‌ها، بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین مدیران عامل و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی قاره آفریقا در جهت بهبود توسعه مالی بوده است.

روزنامه Le Quotidien 1400.09.28

 کمک 1.300 میلیارد فرانک CFA اتحادیه اروپا به سنگال برای حمایت از زنان و جوانان

آمیناتا دیاتا، وزیر تجارت و شرکت‌های کوچک و متوسط (Pme) سنگال در مراسم رسمی افتتاحیه برنامه بهبود فضای کسب و کار P2r برای شرکتهای کوچک و متوسط طی سخنانی گفت: در چارچوب این برنامه برای 200 شرکت کوچک و متوسط از سوی اتحادیه اروپا مبلغ 1 میلیارد و 300 میلیون فرانک CFA اختصاص داده شده است. وی افزود: 30 درصد از این مبلغ در اختیار زنان و 20 درصد نیز برای جوانان به منظور کمک به آنها برای راه اندازی مجدد کسب و کار قرار خواهد گرفت. هدف از این اقدام عملیاتی نمودن بخشی از اجرای برنامه کلان حمایت 2 میلیون یورو این اتحادیه موسوم به برنامه تاب آوری اقتصادی و اجتماعی (Pres) اختصاص داده شده به مشاغل خرد و طرح سنگال در حال ظهور (PSE) خواهد بود. همچنین به گفته وی این برنامه در راستای آغاز بهبودی سریع و پایدار اقتصادی در سنگال پس از بحران همه گیری کرونا می‌باشد. شایان ذکر است این برنامه بخش‌های اولویت‌دار، از جمله مسکن، حمل‌ونقل، ماهیگیری و پرورش ماهی، صنایع داروسازی و غذایی- کشاورزی را که توسط دولت در سند استراتژیک Pap2a تعیین شده است، هدف قرار می‌دهد. در این مراسم همچنین عثمان سی، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) در سنگال و مسئول اجرای آن نیز اظهار داشت: P2r بخشی از برنامه رقابت پذیری غرب آفریقا (Wacomp) برای سنگال است. اجرای این برنامه از آوریل 2021 شروع شده و تا مارس 2024 ادامه خواهد داشت.

روزنامه Le Quotidien 1400.09.28

 خشک کردن راهی جایگزین برای جلوگیری از پوسیدگی پیاز در منطقه نیایس

در منطقه نیایس، هزاران تن پیاز سالانه پوسیده و از بین می‌رود. این امر به دلیل فروش ضعیف ناشی از رقابت ناعادلانه توسط شرکت‌های کشاورزی اروپایی و به ضرر تولیدکنندگان محلی ایجاد شده است، وضعیتی غیرقابل تحمل که توسط تولیدکنندگان محکوم شده است. در این خصوص یک شرکت محلی پیشنهاد خشک کردن این محصول و سایر محصولات باغی را داده است تا بتوان آنها را بیش از 6 ماه نگهداری کرد. رئیس شرکت Sen saurs de Pout با بیان این نوآوری گفت: با تبدیل پیاز به پیاز خشک نوآوری انجام دادیم تا راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم. ما همچنین گوجه فرنگی و هویج را به چیپس تبدیل کردیم. خانم Guèye که از سال 2000 در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی فعال بوده است نیز گفت: با این روش دیگر پیازی در سنگال دفن نخواهد شد و رکودی وجود نخواهد داشت. به گفته وی پیاز پس از فرآوری بیش از 6 ماه قابل نگهداری است و پیاز خشک شده را می‌توان در تمام غذاهایی که در سنگال طبخ می‌شود استفاده کرد. همچنین در چارچوب اجرای پروژه “تقویت خودکفایی غذایی در سنگال” که هدف آن ترویج مصرف محصولات محلی به عنوان دروازه‌ای برای خودکفایی غذایی در سنگال است وابستگی سنگال به واردات محصولات غذایی کاهش می‌یابد.

روزنامه Le Quotidien 1400.09.29

 توصیه‌های سازمانهای جامعه مدنی سنگال برای مدیریت مسئولانه و پایدار منابع نفت و گاز

در جریان برگزاری جلسه شورای ریاست جمهوری در مورد لایحه مربوط به توزیع و نظارت بر مدیریت درآمدهای منابع هیدروکربنی که در مرکز کنفرانس‌های بین‌المللی عبدو دیوف در جمنیاجو Cicad برگزار شد، پس از یک سری بحث و گفتگو، توصیه‌هایی از سوی نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی سنگال برای مدیریت مسئولانه و پایدار نفت و گاز ارائه گردید. از جمله این توصیه‌ها، می‌توان به تشویق مسئولان دولت سنگال برای اتخاذ استراتژی، سیاست‌ها و ابزارهای قانونی روشن و هماهنگ برای کاهش قابل توجه انتشار کربن اشاره نمود. نظارت بهتر بر عملکرد زیست محیطی پروژه‌های نفتی از طریق مطالعه اثرات آنها، مدیریت فراگیر بر برنامه‌های زیست محیطی و ارزیابی مجدد اثرات منفی خارجی پروژه‌های نفت و گاز قبل از اعطای سرمایه‌گذاری نهایی جدید از جمله این توصیه‌ها بود. همچنین این توصیه‌ها به قطعنامه‌های کنفرانس Cop26 و کشورهای شریک مالی مبنی بر توقف تأمین مالی پروژه‌های استخراج و تولید گاز، نفت یا زغال سنگ از سال 2022 و نیز به جهت‌گیری استراتژیک شرکت‌های بزرگ نفتی در خصوص حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره می‌کند. در این توصیه‌ها آمده است: از مقامات سنگالی می‌خواهیم تا دست اندرکاران اجرای پروژه‌های نفتی را تشویق کنند تا راهکارهایی را با هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن CO2 ارائه نمایند. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی را به سمت تأمین مالی انتقال انرژی هدایت کنند و پروتکل‌هایی را برای نظارت بر انتشار گازهای گلخانه‌ای در چارچوب پروژه‌های جدید نفتی در دست اکتشاف تدوین نمایند.

روزنامه Le Quotidien 1400.09.29

  سخنرانی دبیرکل اوپک در کنفرانس نفت، گاز و انرژی سنگال و پیش بینی آینده روشن صنعت نفت آفریقا

محمد بارکیندو، دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در کنفرانس نفت، گاز و انرژی Msgbc که توسط وزارت نفت و انرژی سنگال برگزار شد از طریق ویدئو کنفرانس طی سخنانی آینده‌ای روشن را برای صنعت نفت آفریقا با رشد قابل توجه پیش بینی کرد. وی در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، طی سخنرانی خود به صورت ویدئو کنفرانس، به دلیل عدم امکان سفر به داکار، گفت: قاره افریقا جایگاه پنج کشور از 30 کشور تولیدکننده نفت در جهان و چندین کشور اصلی تولیدکننده گاز از جمله سنگال می‌باشد و جهان همچنان در بلندمدت به منابع گرانبهای آفریقا وابسته است. وی خاطر نشان نمود در سال میلادی 2019، آفریقا حدود 8.5 میلیون بشکه نفت در روز یا حدود 9 درصد از تولید جهانی این محصول را تولید می‌کرد. همچنین وی بر این نکته تاکید نمود که در چشم انداز جهانی بازار نفت تا سال 2045 میلادی، اوپک پیش بینی می‌کند که آفریقا ظرفیت پالایش نفت خود را تا سال 2026 میلادی از میزان 1.2 میلیون بشکه در روز در مقطع فعلی به سطح 4 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. از سوی دیگر با رشد تقاضای جهانی، ظرفیت پالایش نفت از این قاره به 5 میلیون بشکه در روز تا سال 2045 افزایش یابد. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز نیز بین سال‌های 2021 تا 2045 میلادی در حدود 1.5 تریلیون دلار در سطح جهان سرمایه گذاری خواهد شد که سهم قاره افریقا شامل 450 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایجاد پالایشگاههای جدید و گسترش واحدهای موجود است که باعث افزایش پالایش نفت داخلی می‌شود. آقای بارکیندو در ادامه افزود: حفظ جنبه‌های زیست محیطی بر پرداختن به مسائل اجتماعی و توسعه‌ای در آفریقا اولویت دارد. در حالی که آفریقا تنها 3 درصد از انتشار جهانی گازهای گلخانه‌های را به خود اختصاص می‌دهد، نزدیک به 600 میلیون نفر در این قاره به برق و سوخت‌های تمیز برای پخت و پز دسترسی ندارند. ما باید با هم از طریق گفت وگو برای این مسائل حیاتی همکاری نماییم و اطمینان حاصل کنیم که همه صداها شنیده می‌شوند و همه دیدگاه‌ها در نظر گرفته می‌شوند. سازمان اوپک مایل به همکاری و تقویت روابط خود با بازیگران فعال در بخش انرژی در غرب آفریقا است. وی در پایان خواستار همکاری با همه مشارکت کنندکان این صنعت شد تا از فضایی مناسب برای سرمایه گذاری پایدار و سودمند برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اطمینان حاصل شود.

روزنامه Le Quotidien 1400.09.30

 درخواست قیمت تشویقی برای برنج شلتوک از سوی کمیته فنی محصول برنج سنگال

کمیته فنی محصول برنج (سیریز) خواستار قیمت تشویقی برای برنج شلتوک گردید و انتظار دارد که دولت به آن یارانه بدهد. تولیدکنندگان برنج با محدودیت‌های زیادی روبرو هستند. با تغییرات آب و هوایی، آنها با کاهش تولید برنج مواجه شده‌اند. به این موارد باید کمبود تجهیزات کشاورزی و همچنین بروز آفات و بیماری‌های گیاهی در فصل بارندگی را نیز اضافه نمود. به گفته رئیس کمیته مذکور، مشکل عمده همچنان عدم پرداخت یارانه برای قیمت هر کیلوگرم برنج شلتوک است. در زمانی که قیمت نهاده‌های کشاورزی افزایش می‌یابد، قیمت شلتوک نیز باید همزمان افزایش یابد تا تولیدکنندگان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. البته باید یادآوری نمود در راستای حمایت و حفظ قدرت خرید خانوارها در مواجهه با افزایش مستمر قیمت‌های جهانی، دولت مالیات بر ارزش افزوده برنج را تعلیق و عوارض گمرکی را حذف کرده است. رئیس (سیریز) معتقد است که باید برای اطمینان از منطقی بودن قیمت شلتوک اقدام شود. امروز قیمت هر کیلوگرم شلتوک 130 فرانک سیفا باقی مانده است. این در حالی است که به مدت 2 سال است که تولیدکنندگان نتوانسته‌اند قیمت توافقی با تولید کنندگان برنج در شالیزار داشته باشند. وی در ادامه خاطر نشان کرد: امروز برای برنج شلتوک به قیمت تشویقی نیاز داریم و دستیابی به خودکفایی غذایی در برنج نیازمند قیمت تشویقی است و گرنه قادر به ادامه فعالیت نخواهیم بود.

روزنامه Le Quotidien 1400.010.01

 افتتاح پروژه‌های کشاورزی در مناطق مختلف کشور سنگال

طی مراسمی مصطفی دیوپ، وزیر توسعه صنعتی و صنایع کوچک و متوسط، پروژه‌های کشاورزی در مناطق باغاغا، آدن و یگوینچور را افتتاح نمود. این پروژه‌ها با هدف کلی کمک به بهبود شرایط زندگی مردم به ویژه جوانان و زنان است و از طریق ایجاد ارزش افزوده بر محصولات کشاورزی و افزایش پایدار بهره وری در بخش‌های کشاورزی و صنعتی اولویت دار مانند تولید محصولاتی از قبیل انبه، بادام هندی، ذرت و غیره است. وی در این مراسم طی سخنانی گفت: انتخاب این مناطق با این واقعیت توجیه می‌شود که آنها شایستگی‌های شهری شدن را به دلیل پتانسیل‌های متعدد دارا هستند. همچنین مناطق مذکور به تنهایی 56 درصد از تولید ملی انبه و 80 درصد از تولید بادام هندی کشور را تأمین می‌کنند. ولی متاسفانه بین 30 تا 45 درصد از این تولیدات به دلیل فقدان زیرساختهای مناسب، فناوری پایین، حمل و نقل نامناسب و عدم وجود حمایتهای مالی از بین می‌رود. لذا این پروژه‌ها با ارائه برنامه‌های جدید برنامه ریزی شده در نظر دارد بهره وری بخش‌های اولویت دار را تا 40 درصد افزایش دهد و همچنین راهکارهای لازم برای بهبود و تحول در کشت و صنعت را ارائه دهد. وی در ادامه افزود: با اختصاص مبلغ 103 میلیارد فرانک CFA سرمایه‌گذاری خصوصی 14500 شغل مستقیم و 35000 شغل غیر مستقیم برای 60 درصد جوانان و 40 درصد زنان ایجاد خواهد شد.

روزنامه Le Quotidien 1400.10.01

 تصویب لایحه مدیریت درآمدهای حاصل از بهره برداری منابع هیدروکربنی سنگال

کمیسیون تخصصی سنگال طی جلسه‌ای لایحه مدیریت درآمدهای حاصل از بهره برداری منابع هیدروکربنی را تصویب کرد. بر طبق این لایحه که هفته آینده تقدیم هیات وزیران می‌شود 90 درصد این درآمدها به بودجه عمومی و 10 درصد برای نسل‌های آینده اختصاص داده خواهد شد. چهار اصل عمده این لایحه شامل ممنوعیت هرگونه انتقال زود هنگام منابع هیدروکربنی، تدوین بودجه درآمدهای مالیاتی و غیر مالیاتی ناشی از بهره برداری از هیدروکربن‌ها، شفافیت در مدیریت درآمدهای هیدروکربنی و در نهایت حسابرسی برای کلیه اقدامات انجام شده در مدیریت این درآمد می‌باشد. طبق گفته مقامات دولتی، این سرمایه‌گذاری‌ها منطبق با اهداف توسعه مندرج در طرح سنگال نوظهور است. در این جلسه عبدالله دائودا دیالو وزیر دارایی و بودجه طی سخنانی اطمینان داد که درآمدهای پرداخت شده به بودجه عمومی‌ کشور، برای سرمایه گذاری در زمینه‌های ضروری مانند آموزش، بهداشت، کشاورزی و زیرساختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روزنامه Le Quotidien 1400.10.01

 برتری میزان ذخایر منابع گاز نسبت به نفت در سنگال

مدیر بخش هیدروکربن‌های وزارت نفت و انرژی سنگال طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: سنگال کشوری است که منابع گازی بیشتری نسبت به نفت دارد. بر اساس تحقیقاتی که طی سالهای 2015 الی 2016 انجام گرفت، کل منابع گازی کشور حدود 900 میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود. اکتشافات انجام شده از سال 2014 نشان می‌دهد منابع گازی منطقه Sangomar بیش از 70 میلیارد متر مکعب تخمین زده می‌شود. همچنین یکی از ذخایر بزرگی که کشف شده واقع در منطقه آهمهیم است که با جمهوری موریتانی مشترک است. این منطقه دارای بیش از 560 میلیارد متر مکعب گاز است که 50 درصد آن متعلق به سنگال و بقیه متعلق به موریتانی می‌باشد. از نظر منابع نفتی نیز میدانی در منطقه سنگمار قرار دارد که تاکنون بیش از 660 میلیون بشکه در مرحله اکتشاف و استخراج قرار گرفته است. به گفته وی برای رفع استفاده از هیزم برای پخت و پز توسط مردم، دولت از طریق گاز نسبت به تولید برق اقدام خواهد کرد و واحدهای تولید برق فعلی را برای استفاده از گاز تجهیز می‌کند. وی افزود: همه مطالعات انجام شده است و ما معتقدیم که تا سال 2024 می‌توانیم به تولید برق با استفاده از گاز بپردازیم که این امر باعث کاهش هزینه‌های برق و ارتقای توسعه صنعتی کشور می‌گردد. از سوی دیگر احداث خط لوله گاز طبیعی برنامه دیگری است که توسط دولت سنگال در سال های آینده به مرحله اجرا در می‌آید.

روزنامه Le Quotidien 1400.10.01

 آمادگی شرکت پالایش نفت افریقا (Sar) برای پالایش نفت خام سنگال در سال 2022

مدیر عامل شرکت پالایش نفت آفریقا Sar در میزگردی با عنوان «چشم انداز پالایش نفت در سنگال: افق‌های نو در رابطه با استانداردهای جدید آفریقا» اعلام کرد در سال 2022 این شرکت آماده پالایش نفت خام سنگال خواهد بود. وی افزود: در حال حاضر نفت خام مصرفی بطور صد در صد از نیجریه تأمین می‌شود و از آن سال از نفت خام سنگال که کیفیت بهتری دارد استفاده می‌کنیم. همچنین تا سال 2025 ساخت دومین قطار تقطیر با ظرفیت 2 میلیون تن در سال با کوره گرمایش، ستون تقطیر و مجموعه‌ای از تجهیزات دیگر را آغاز خواهیم کرد.

روزنامه Le Quotidien 1400.10.01

 آخرین پیشرفتها در رابطه با توسعه میدان نفتی سنگمار سنگال

اندی دمتریو، مدیر شرکت اکتشاف و تولید نفت وودساید در جریان برگزاری کنفرانس و نمایشگاه نفت، گاز و برق Msgbc گزارشی از آخرین پیشرفت‌ها در رابطه با توسعه میدان نفتی سنگومار ارائه کرد. وی طی سخنانی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی‌های بعمل آمده تا سال 2023 اولین پروژه نفتی فراساحلی در کشورهای غرب آفریقا به مرحله اجرا در می‌آید. در این راستا بیست و سه حلقه چاه به صورت دسته‌ای حفر می‌شود. تا اواسط سال 2022 دو کشتی حفاری Diamond Offshore به طور موازی، حفاری تا عمق 2000 متری را انجام می‌دهند. وی افزود: فاز اول توسعه میدان سنگمار با هدف گذاری حدود 23 میلیون بشکه نفت خام، امکان توسعه مخازن برای حمایت از صادرات گاز به سواحل را فراهم می‌کند. توسعه این میدان شامل احداث یک واحد تولید، ذخیره و تخلیه شناور، 23 حلقه چاه زیر دریایی و زیر ساخت‌های پشتیبانی خواهد بود. یک کشتی حفاری قادر به تولید صد هزار بشکه نفت خام و 130 میلیون فوت مکعب گاز در روز خواهد بود. شایان ذکر است میدان نفتی سانگومار که در 100 کیلومتری جنوب داکار قرار دارد دارای مساحتی بالغ بر 7490 کیلومتر مربع می‌باشد. همچنین شرکت وودساید مسئول توسعه میدان سنگمار دارای 82 درصد و شرکت نفت دولتی سنگال دارای 18 درصد سهام بصورت سرمایه گذاری مشترک هستند.

روزنامه Le Quotidien 1400.10.01

 بهره برداری از میدان گازی Grand Tortue Ahmeyim در سنگال

Khady Dior Ndiaye، مدیر شرکت Kosmos Senegal در جریان میزگردی که در مورد آخرین وضعیت این پروژه برگزار شد اظهار داشت: بهره برداری از میدان گازی فرا ساحلی Grand Tortue Ahmeyim (Gta) بخشی از انتقال انرژی در کشور سنگال است. وی اطمینان داد که این پروژه ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا حد امکان در نظر گرفته است. مدیرکل بخش هیدروکربن‌ها در وزارت نفت، معادن و انرژی موریتانی نیز طی سخنانی اطمینان بخش گفت: این پروژه از نظر فنی به خوبی ارائه شده و تاکید کرد همکاری خوبی که بین دو کشور وجود دارد بر اساس روابط تاریخی و سرنوشت حال و آینده مشترک دو ملت است. این امر همچنین نمونه کاملی از همکاری خوب بین شرکای ما است، سرمایه‌گذارانی که به ما اعتماد دارند و ریسک توسعه پروژه‌هایی با این اندازه را می‌پذیرند. وی افزود: این پروژه از هر نظر یک رکورد است. این یک رکورد از نظر توسعه مشترک منابع بین دو کشور و از نظر زیرساخت‌هایی است که برای بهره برداری از آن ایجاد می‌شود. همتای سنگالی وی نیز مانند طرف موریتانیایی، حرفه‌ای بودن و تعهد شرکای Bp و Kosmos را تحسین کرد و افزود: اگر امروز موفق به دستیابی به این دستاوردها شده‌ایم، به این دلیل است که دو کشور این پروژه را به عنوان منافع استراتژیک ملی اعلام کرده‌اند.

روزنامه Le Quotidien 1400.10.02

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا