اخبار اقتصادی شانگهای چین؛ هفته اول دی ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

حضور شانگهای، ججیانگ و جیانگسو در پروژه‌های عمده استان آنخویی

به گزارش کمیسیون توسعه و اصلاحات آنخویی، از پایان ماه نوامبر سالجاری میلادی 3,999 پروژه هر کدام به ارزش بیش از 15.69 میلیون دلار توسط کلانشهر شانگهای و استان‌های ججیانگ و جیانگسو در استان آنخویی در دست اجرا می‌باشد.

حدود 133.21 میلیارد دلار سرمایه گذاری عملی انجام شده است که در مقایسه با سال گذشته 24.3 درصد رشد کرده است و معادل 56.9 درصد از کل سرمایه گذاری استان آنخویی می‌باشد.

از ماه ژانویه تا نوامبر، 6743 پروژه (پروژه‌های در دست اقدام) هر کدام به ارزش بیش از 15.69 میلیون دلار توسط دیگر استانها در استان آنخویی انجام شد. پنج استان برتر به لحاظ سرمایه گذاری در آنخویی عبارتند از: جیانگسو، ججیانگ، گواندونگ، شانگهای و پکن که حدود 183.67 میلیارد دلار طی 5114 پروژه به استان آنخویی تزریق نمودند که با رشد 10.6 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته مواجه شد.

لازم بذکر است که تعداد پروژه­ های بالای 156.98میلیون دلاری دیگر استانها در استان آنخویی، از رقم 659 پروژه در سال گذشته با 27.6 درصد رشد به 841 پروژه رسید.

بیش از 30 میلیون TEU حجم کانتینری بندر جوشن نینگبو

بندر جوشن نینگبو با بیش از 30 میلیون TEU حجم کانتینری، پس از بندر شانگهای و بندر سنگاپور در جایگاه سوم در دنیا قرار گرفت.

این امر به معنای نقش مهم چین در چشم انداز تجارت جهانی است. رشد با ثبات تجارت کانتینری در بندر جوشن نینگبو عمدتا بدلیل ورود چین به سازمان جهانی تجارت در دو دهه گذشته می‌باشد. در سال 2001، حجم تجارت کانتینری این بندر حدود یک میلیون TEU بود که این بندر را در جایگاه 49 جهانی قرار می داد؛ از آن پس حجم کانتینری این بندر بطور پیوسته در حال افزایش بوده است.

سیاست ادغام بندر جوشن نینگبو و استراتژی ادغام دلتای رودخانه یانگ تسه نیز نقش موثری در افزایش حجم کانتینری این بندر ایفا نموده است. دلتای رودخانه یانگ تسه منطقه ای است که شامل استانهای جیانگسو، ججیانگ، آنخویی و کلانشهر شانگهای می‌شود. در این میان استان ججیانگ سومین استان بزرگ چین به لحاظ تجارت خارجی است و بیش از 10 درصد صادرات و واردات چین را به خود اختصاص می دهد و بیش از نیمی از تجارت خارجی این استان در بندر جوشن نینگبو مدیریت می‌شود.

رشد اقتصادی با ثبات استان آنخویی در ماه نوامبر

به گزارش اداره آمار استان آنخویی، رشد اقتصادی این استان در ماه نوامبر یک روند با ثبات را طی نموده است.

حجم تولید غلات این استان در فصل پاییز به 22.9 میلیون تن رسید که 325 هزار تن بیشتر از تولید این استان در بازه زمانی مشابه در سال گذشته می‌باشد. ارزش افزوده صنعتی این استان در ماه نوامبر 1.1 درصد رشد کرد و بالاتر از میانگین ارزش افزوده صنعتی کشور چین بود. سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت این استان نیز از ماه ژانویه تا نوامبر نیز 9.9 درصد افزایش پیدا کرد که بالاتر از میانگین ملی بود.

خرده فروشی این استان نیز 9.4 درصد در ماه نوامبر رشد کرد؛ این در حالی است که میانگین ملی خرده فروشی در ماه نوامبر 4.2 و میانگین خرده فروشی این استان در ماه اکتبر 6.8 بود.

تجارت خارجی استان آنخویی نیز در ماه نوامبر با 26.1 درصد رشد به حدود 10.1 میلیارد دلار رسید. در همین بازه زمانی میانگین ملی تجارت خارجی چین 20.5 درصد بود. شاخص قیمت مصرف استان نیز در ماه نوامبر رشد 2.6 درصدی را تجربه نمود این در حالی است که این شاخص در ماه اکتبر رشد 1.7 درصد را در استان آنخویی تجربه نمود.

سیاست توسعه باکیفیت در استان جیانگسو

به گفته برخی از مقامات رسمی استان جیانگسو، شورای دولتی چین برنامه ای را برای پیشبرد توسعه اقتصادی با کیفیت در استان جیانگسو تنظیم کرده است.بر اساس این برنامه قرار است یک ناحیه شهری و روستایی ساحلی با ویژگی‌های بومی ساخته شود. علاوه بر آن، تقویت توسعه سبز، بهبود سیستم زیرساختاری مدرن و ایجاد مزایای جدید برای لیبرال سازی دو سویه نیز در دستور کار قرار خواهند گرفت. این برنامه همچنین بر تقویت توان جامع (comprehensive strength)، رقابت پذیری و نیروهای محرکه در منطقه و مشارکت فعالانه در ساخت کمربند و جاده و همچنین کمربند اقتصادی رودخانه یانگ تسه نیز تمرکز می‌کند؛ از این رو این طرح در توسعه ظرفیت ها بمنظور سیاست یکپارچه سازی منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه نیز موثر است.

رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در استان آنخویی

به گزارش دپارتمان بازرگانی استان آنخویی، از شروع سال 2021 استان آنخویی به نحو چشمگیری از سرمایه خارجی بهره مند شده است.

از ماه ژانویه تا ماه اکتبر، سرمایه گذاری مستقیم خارجی استان آنخویی با رشد 6 درصدی به 16.86 میلیارد دلار رسید. سرمایه گذاری خروجی این استان نیز با 26.7 درصد افزایش به 1.34 میلیارد دلار رسید.

در 10 ماه نخست سال 2021 حدود 344 شرکت با سرمایه خارجی در این استان تشکیل شدند که این استان در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، رشد 12.8 درصد را تجربه نموده است. در این میان 261 شرکت خارجی در منطقه Wanjiang Demonstration Area تأسیس شدند. پنج شهر برتر این استان در بهره مندی از سرمایه گذاری خارجی عبارتند از: خفی (3.22 میلیارد دلار)، Wuhu (2.75 میلیارد دلار)، مانشان (2.71 میلیارد دلار)، چوجو (1.4 میلیارد دلار) و شهر شوان چنگ (1.24 میلیارد دلار).

در میان شهرهای چین بیشترین میزان جذب سرمایه مستقیم خارجی متعلق به شهر هنگ کنگ است که حدود 11.54میلیارد دلار بود. از بازه زمانی ژانویه تا اکتبر، مناطق توسعه ای سطح استانی در آنخویی حدود 13.67میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب نمودند که رشد 13.1درصد را تجربه نمود. سرمایه گذاری خارجی در مناطق در سطح شهرستان این استان نیز با 5.5 درصد به 5.73  میلیارد دلار رسید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا