اخبار اقتصادی اروگوئه؛ هفته سوم دی ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

کسری مالی اروگوئه تا نوامبر 2021 بر روی 4.4 درصد تولید ناخالص داخلی قرار گرفت 

به گزارش وزارت اقتصاد و دارایی اروگوئه، تا دوازده ماه منتهی به نوامبر سال 2021، کسری مالی در کشور بر روی 4.4 درصد از تولید ناخالص داخلی قرار گرفت. کسری مالی اروگوئه از سال 2012 در سومین دوره از فعالیت جبهه گسترده بر روی 5 درصد از تولید ناخالص داخلی قرار داشت ولی با روی کار آمدن دولت لاکاژپو در سال 2020، رکود اقتصادی ناشی از کرونا، کاهش درآمدهای مالیاتی و افزایش هزینه‌ها برای مقابله با بیماری همه گیر باعث شدند که کسری مالی در سال 2020 بر روی 6 درصد قرار گیرد اما از آن زمان به بعد روند نزولی یافت. وزارت اقتصاد همچنین در بخش دیگری از این گزارش نرخ بیکاری را در اروگوئه طی دوازده ماه منتهی به نوامبر 2021، برابر با 7.4 درصد اعلام کرد. نرخ بیکاری در سال 2020 به دلیل مشکلات ناشی از کرونا روند صعودی یافته بود، بطوریکه حتی در اکتبر آن سال تا 11.2 درصد از جمعیت فعال اقتصادی کشور نیز افزایش یافته بود.

رکورد شکنی صادرات اقلام تجاری اروگوئه در سال 2021

به گزارش موسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری اروگوئه موسوم به اروگوئه 21، صادرات اقلام مختلف تجاری اروگوئه در سال 2021 به 11,549میلیون دلار بالغ شد که این رقم از زمان شروع ثبت اطلاعات تجاری در موسسه مذکور، تاکنون بی سابقه بوده است. بدین ترتیب صادرات اروگوئه در سال 2021 در مقایسه با یک سال قبل رشد 43 درصدی داشت و حتی در مقایسه با سال 2019 (قبل از بیماری همه گیر کرونا) به میزان 26 درصد افزایش یافته است. گوشت گاوی بیشترین رشد را در میان اقلام صادراتی کشور به ثبت رساند که این موضوع هم ناشی از افزایش بهای گوشت و هم افزایش حجم صادراتی این محصول بوده است. اقلام دیگری نظیر انرژی برق، سلولز، چوب، فرآورده‌های گوشتی، سویا و کنستانتره‌های نوشیدنی نیز به ترتیب در روند رشد صادراتی اروگوئه در سال 2021 موثر بودند. چین با 3,277 میلیون دلار اصلی ترین مقصد صادراتی اروگوئه در سال گذشته بود که در مجموع 28 درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داد. برزیل با 16 درصد، اتحادیه اروپا با 14 درصد، آرژانتین با 5 درصد، آمریکا با 5 درصد و مصر با 4 درصد به ترتیب از دیگر مقاصد صادراتی اروگوئه در سال 2021 بودند.

تقدیر از آثوسئنا آربئلچه به عنوان وزیر دارایی برتر سال 2021 در میان کشورهای آمریکایی

نشریه بریتانیایی دبانکر (The Banker) آثوسئنا آربئلچه وزیر اقتصاد و دارایی اروگوئه را به عنوان “وزیر اقتصاد و دارایی سال” برتر در میان کشورهای آمریکایی معرفی کرد و مورد تقدیر قرار داد. آربئلچه متعاقبا در مصاحبه ای این انتخاب را نشانه ای از به رسمیت شناخته شدن پایه‌های مستحکم قانونی و دموکراتیک در اروگوئه و وجود سیاست های کلان اقتصادی، مسئولانه و شفاف در کشور در جریان بیماری کرونا توصیف کرد. نشریه دبانکر که نخستین بار در ژانویه 1926 انتشار یافته است، هر ساله برجسته ترین وزیر اقتصاد را در مناطق مختلف جهان به عنوان “وزیر اقتصاد و دارایی سال” انتخاب می‌کند. این نشریه از سوی گروه فاینانشیال تایمز تدوین شده و موضوعات مرتبط با اقتصاد بین الملل و  بطور اخص موضوعات بانکی، مالی و تجارت را در دستور کار دارد.

تورم در سال 2021 در اروگوئه بر روی 7.96 درصد محاسبه شد

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ بهای مصرف (IPC) در این کشور در سال 2021 بر روی 7.96 درصد قرار گرفت. نرخ مذکور با آنچه که پیشتر تیم اقتصادی دولت برای سال گذشته پیش بینی کرده بود (حداکثر 7 درصد) فاصله زیادی دارد. آمارها نشان می دهند که نرخ تورم در سال 2021 مشابه سال 2018 است. تورم در سال 2019 (آخرین سال فعالیت دولت قبلی) به 8.79 درصد افزایش یافته بود و در سال 2020 (نخستین سال فعالیت دولت کنونی) نیز در بحبوحه بیماری کرونا به 9.41 درصد صعود کرده بود ولی در سال 2021 مجددا کاهش یافت و به نرخ سال 2018 برابر با 7.96 درصد بازگشت.

نخستین دستگاه عابربانک ارزهای دیجیتالی در اروگوئه روز جمعه افتتاح می‌شود

نخستین دستگاه عابر بانک ارزهای دیجتالی در اروگوئه هفتم ژانویه 2022 در شهر ساحلی پونتا دل استه (در استان مالدونادو) در محله اسمارت پوینت افتتاح شد. این دستگاه 100 درصد ساخت اروگوئه بوده و زیر نظر شرکت های متخصص داخلی از جمله inBierto و Urubit به فعالیت می‌پردازد. این دستگاه علاوه بر پول های دیجتالی اروگوئه اعم از اوروبیت (Urubit) و فرت توکن (Ferret Token) با سایر ارزهای بین المللی دیجتالی اعم از بیت کوین، BNB و BUSD نیز سازگار بوده و فعالیت می‌کند. این دستگاه به افراد اجازه خواهد داد با وارد نمودن مشخصات ارز دیجیتالی، نسبت به دریافت پول نقد به ارزش روز در بازار اقدام نمایند. در مراسم معرفی این دستگاه، معادل 5 دلار ارز دیجیتالی فرت توکن و اوروبیت به شرکت کنندگان هدیه داده شد. به گفته آدولفو وارئلا مدیر و بنیانگذار شرکت اینبیئرتو inBierto، امروزه تجارت زیادی میان فرد با فرد برای مبادله پول نقد با ارزهای دیجیتالی و یا بالعکس صورت می‌گیرد که امکان اختلاس و کلاهبرداری در این خصوص وجود دارد، اما با ایجاد عابربانک های دیجیتالی، این مبادلات دیگر از طریق دستگاه صورت خواهد گرفت. وی یادآور شد چنین دستگاه‌هایی در بیش از هشتاد کشور جهان وجود دارد و  قرار است دستگاه‌های مشابه دیگری در آینده در مونته ویدئو و سایر شهرهای اروگوئه نیز نصب شوند.

رشد 43 درصدی صادرات سلولز اروگوئه در سال 2021

به گزارش موسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه-21)، صادرات سلولز (دومین کالای مهم صادراتی اروگوئه از لحاظ ارزشی) در سال میلادی گذشته به 1,575 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با سال 2020 رشدی به میزان 43 درصد را به ثبت رساند. میانگین بهای صادراتی این محصول در سال گذشته 562 دلار در هر تن بود که در مقایسه با میانگین بهای صادراتی در سال 2020 به میزان 39 درصد افزایش داشت. اتحادیه اروپا اصلی ترین مقصد صادراتی سلولز اروگوئه بود و با 833 میلیون دلار در مجموع 53 درصد از کل صادرات این محصول را به خود اختصاص داد. بعد از اتحادیه اروپا، چین (27%)، آرژانتین(6%)، کره جنوبی(6%)، ترکیه(5%)، منطقه آزاد تجاری مانائوس(2%) و سایر کشورها یا مناطق (1%) به ترتیب از دیگر مقاصد صادراتی سلولز اروگوئه بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا