موتور احتراق داخلی که تقریبا هیچ آلودگی تولید نمیکند

در حالی که بخاطر مشکلات زیست محیطی، گرمایش جهانی و همچنین تولید آلودگی اکثر شرکتها در حال سرمایهگذاری روی خودروهای برقی هستند و میخواهند کم کم موتورهای احتراق داخلی (ICE) را کنار بگذارند، هنوز برخی شرکتها به کار روی این موتورها ادامه میدهند. این شرکتها میخواهند با تغییرات در موتورهای سنتی، آنها را با محیط زیست سازگارتر کنند و مانع از مرگ آنها حداقل در آینده نزدیک شوند.
به نقل از MOTOR1، یکی از این تلاشها، موتور احتراق داخلی «Omega 1» است که طبق ادعای توسعهدهندهاش، تقریبا هیچ نوع آلودگی ندارد. این موتور خلاقانه دستاورد کمپانی «Astron Aerospace» است و میتواند حیات موتورهای سوخت فسیلی را بیشتر کند.
عملکرد موتور احتراق داخلی Omega 1
این موتور احتراق داخلی به گونهای طراحی شده تا با سوختهای مختلفی کار کند و طبق ادعای سازندگانش، مقدار بسیار ناچیزی آلودگی تولید میکند. در حقیقت این کمپانی ادعا میکند موتوری طراحی کرده که تقریبا هیچ آلودگی تولید نمیکند و میتواند منجر به افزایش برد خودروها شود.
Astron Aerospace در حال حاضر یک نمونه اولیه دارد که کار میکند، البته برای اطلاع از عملکردش باید همچنان منتظر بمانیم، هرچند آنطور که Astron میگوید این انتظار چندان طولانی نخواهد بود. با این وجود از برخی ویژگیهای این موتور اطلاع داریم.
Omega 1 تقریبا شبیه به یک موتور «وانکل» است و میللنگ افست، شفت مرکزی یا پیستونهای رفت و برگشتی ندارد. با این وجود برخلاف موتورهای وانکل، در Omega 1 با یک پیش محفظه متصل به یک جفت محفظه روبهرو هستیم که هوای ورود موتور را از دود اگزوز جدا میکند و مشکل ترکیب شدن هوا و دود اگزوز (که در موتورهای ونکل شایع و مشکل ساز بود) را رفع میکند.
در این موتور از 4 روتور روی دو شفت استفاده شده که بصورت جفتی کار میکنند. جفت جلویی برای مراحل ورود و تراکم کاربرد دارد و دو روتور دیگر وظیفه مدیریت احتراق و اگزاست (مراحل چهارگانه سیکل کارکرد در چرخه اوتو) را برعهده دارند. تعداد دیگری روتور با دنده هماهنگساز کوپل شدهاند تا بتوانند در جهتهای مخالف با سرعت یکسان بچرخند. به گفته Astron، این موتور، برخلاف موتورهای ونکل، مشکل نشتی ندارد و با یک واحد کاملا خطی روبهرو هستیم.
طراحی این موتور به گونهای است که میتوان چندین نمونه از آنها را به یکدیگر متصل کرد و قدرت خروجی بیشتری داشت. یک موتور احتراق داخلی استاندارد Omega 1 وزنی برابر 16 کیلوگرم دارد و قدرت خروجیاش برابر 160 اسب بخار و گشتاورش به 230 نیوتن بر متر میرسد که ارقامی قابل قیاس با یک موتور چهارسیلندر توربو متداول است که بیش از یکصد و پنجاه کیلوگرم وزن دارد.
به عبارت دیگر با کاهشی بسیار چشمگیر در ابعاد و وزن موتورهای احتراق داخلی روبرو خواهیم بود که زمینه را برای کاهش مصرف سوخت و بهبود شاخصهای محیط زیستی فراهم می آورد.
هرچند که ابداع این موتورهای احتراق خلاقانه نمیتواند مانع از حرکت صنعت خودرو به سمت موتورهای برقی شود، اما به خصوص برای کشورهای در حال توسعه که از سرمایه کافی برای تحول صنایع خود برخوردار نیستند، بسیار حائز اهمیت است و میتواند در مدت زمانی که موتورهای احتراق داخلی به حیات خود ادامه میدهند، اثرات زیست محیطی صنعت حمل و نقل را کاهش دهند.