توصیه وزیر علوم برای تامین بازار ۶۳۰ میلیون نفری کشورهای همسایه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از راه‌اندازی دو سامانه برای رفع نیازهای تحقیقاتی و معرفی کالاهای دانش‌بنیان خبر داد.

محمدعلی زلفی‌گل امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، احمد شعبانی رئیس جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی را شخصیتی ملی معرفی کرد که در دانشگاه شهید بهشتی و فرهنگستان علوم خدمات مفیدی عرضه کرده است.

وی با اشاره به اهمیت پژوهشگاه‌های مرتبط با مواد، گفت: با توجه به مزیت کشور ما در حوزه نفت و گاز باید در اولین فرصت و طی جلسه‌ای با وزیر نفت برای استفاده بیشتر از ظرفیت پژوهشگاه‌های مرتبط با حوزه مواد مانند پژوهشگاه شیمی، پژوهشگاه پلیمر و پژوهشگاه رنگ، زمینه همکاری و بهره‌گیری از دستاوردهای بیشتر این پژوهشگاه‌ها را در صنایع مرتبط ایجاد کنیم.

وزیر علوم، وظیفه این وزارتخانه را آشنایی و متصل کردن نهادهای مختلف در حوزه علم و فناوری دانست.

وی با اشاره به تاسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری، تاکید کرد: مجوز این صندوق را گرفتیم و توانستیم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آن را بگنجانیم و اکنون نیز در تبصره ۹ قانون بودجه آمده است.

زلفی‌گل ادامه داد: بر اساس این مصوبه، ۴۰ درصد سهم پژوهشی شرکت‌های دولتی به این صندوق واریز می‌شود. البته تلاش کردیم یک درصد اعتبارات پژوهشی به این صندوق واریز شود که در هیات دولت تایید نشد؛ ولی بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به این صندوق منتقل کردیم.

وی اظهار کرد: تلاش می ‌کنیم همه بودجه پژوهشی را به صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری منتقل کنیم تا ارتباط صنعت و دانشگاه تسهیل شده و به طور کلی دست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

وزیر علوم با اشاره به اعلام و دسته‌بندی نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در سامانه‌ای به نام “نظام ایده‌ها و نیازها” (نان)، گفت: مرحله بعدی، راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارائه محصولات شرکت‌های دانش بنیان است که این سامانه با نام “جریان اقتصاد نوین” و با عنوان مخفف “جان” در دستور کار قرار دارد.

زلفی گل از راه اندازی سامانه‌های دیگر در زمینه آزمایشگاه‌های مرجع خبر داد و افزود: این سامانه به منظور جست‌وجوی آزمایشگاه‌های مرجع کشور  با عنوان مخفف “جام” راه‌اندازی می‌شود و از این طریق نیازهای محققان در یافتن آزمایشگاه‌ها مرتفع خواهد شد.

وی بر ضرورت همکاری و هدایتگری اساتید پژوهشگاه‌ها در زمینه رشته مرتبط خود با دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: در دنیا نزدیک به ۳۰۰ هزار قلم مواد شیمیایی ساده تولید می‌شود، ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم و می‌توانیم یک درصد این مواد را بسازیم و بفروشیم.

وزیر علوم در این باره توضیح داد: پژوهشگاه می‌تواند ساختاری ایجاد کند که شرکتی برای تولید چند هزار قلم ماده شیمیایی را بسازد و بفروشد، وزارت علوم نیز حمایت می‌کند.

وی به رتبه‌های خوب ایران در گرایش‌های مختلف شیمی و مهندسی شیمی اشاره کرد و گقت: در گرایش‌های مختلف رتبه‌های ۱۰ و ۱۱ و ۱۳ و در مهندسی شیمی حتی رتبه کمتر از ۱۰ داریم؛ با این رتبه‌ها نباید خام‌فروشی کنیم.

زلفی‌گل تاکید کرد: وقتی بیشتر مواد شیمیایی از گاز متان ساخته می‌شود، سوزاندن گاز طبیعی ظلم به مردم و مملکت است، نباید این مواد را برای تولید انرژی مصرف کنیم، وقتی این همه نور خورشید و منابع دیگر برای تامین انرژی داریم.

وی همچنین بر اهمیت تحقیقات در همه سطوح تاکید کرد و گفت: تحقیقات کاربردی، تحقیقات بنیادی و تحقیقات توسعه‌ای همه جایگاه خود را دارند و با هم قابل جمع هستند.

زلفی گل از مدیریت جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی خواست در اولین فرصت یک شرکت برای تولید مواد شیمیایی زیرمجموعه پژوهشگاه تاسیس کند که نه‌تنها نیاز داخل کشور را برآورده کند؛ بلکه بازار ۶۳۰ میلیون نفری کشورهای همسایه را نیز تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا