کلان‌داده‌ها و ایجاد فرصت‌های جدید کسب‌وکار

به طور متوسط ۱۲ درصد از کسب‌وکارهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال ۲۰۱۷ تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها را انجام داده‌ است که این آمار برای شرکت‌های بزرگ به ۳۳ درصد می‌رسد.

به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، رسانه‌های اجتماعی منبع اصلی جمع‌آوری داده‌ها بوده و هستند و تحلیل‌گران حوزه کلان‌داده‌ها در کشـورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به‌ شـدت از داده‌های دریافت‌ شده از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند.

فناوری‌های داده‌ محور مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، انتخاب و شخصی‌سازی بیشتری را برای مصرف‌کننده ارائه می‌دهند. در عین‌ حال، آنها خطرات جدیدی را برای ایمنی، حریم خصوصی و امنیت ایجاد می‌کنند و ممکن است گروه‌های محروم را مورد تبعیض قرار دهند.

در سال ۲۰۱۹، بیش از ۸۰ درصد از کشـورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها را به‌ عنوان بزرگ‌ترین چالش‌های حفظ حریم خصوصی و محافظت از اطلاعات شخصی گزارش کرده‌اند. فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا و بیومتریک در رده‌های بعدی قرار دارند.

در این زمینه، دولت‌ها سیاست‌های افزایش آگاهی در مورد چارچوب‌های حفظ حریم خصوصی و محافظت از داده‌ها و تقویت اجرای آنها را اجرا می‌کنند و در عین حال مسئولیت‌پذیری را برای کنترل کنندگان داده افزایش می‌دهند.

کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، همچنین به دنبال راه‌حل‌های سیاسی برای پرداختن به مسائل امنیتی دیجیتال و تشویق و حمایت از روش‌های خوب و مفید هستند. این تلاش‌ها هم‌زمان با حرکت پیوسته اقتصاد و جوامع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به دلیل اهمیت فراوان این موضوع و ابعاد امنیتی آن، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در طول سالیان گذشته، اقدامات بسیاری در این حوزه به انجام رسانده است که این اقدامات، متناسب با پیشرفت‌های بین‌المللی، همواره در مسیر توسعه قرار داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا