راه‌اندازی سامانه جامع کریپتو تا پایان خرداد

مشاور سازمان توسعه تجارت در رویداد استيج اينوتكس ٢٠٢٢ از راه‌اندازی سامانه جامع کریپتو تا پایان خرداد امسال خبر داد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه اینوتکس 2022، در سومین روز رویداد استيج اينوتكس ٢٠٢٢ زينب كيشاني، مدير تحقيق و توسعه اكس كوينو، اميدحسين راد، مديرعامل نوبيتكس، محمدجواد احمدي، مديرعامل ققنوس و امير حسين مرداني، مديرعامل بيت پين ميهمان اين نشست بودند. در اين نشست تنظيم‌گری و بلاکچین محور اصلی نشست بود.

در ابتدای اين نشست محمد جواد صمدی، مديرعامل ققنوس گفت: در این سال‌ها موانع زیادی از سوی حاکمیت و نهادهای دولتی پیش‌روی رمز ارزها بود. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۷ شورای عالی پول‌شویی هر نوع فعالیت رمز ارزها را ممنوع اعلام کرد. ظاهرا این اتفاق برای جلوگیری از یک سری خطرها بود. از طرف دیگر بانک مرکزی ایران هم در پیش‌نویسی هر گونه معامله رمز ارز را ممنوع کرد.

صمدی توضیح داد: در سال ۹۸ اما هر نوع معامله رمز ارزها و هر نوع ماینینگ به رسمیت شناخته شد و اعلام شد که برای دور زدن تحریم‌ها می‌توان از رمز ارزها برای واردات انواع کالا استفاده کرد. در سال ۹۹ نیز طرح ساماندهی استخراج رمز ارزها مورد حمایت قرار گرفت.

او ادامه داد: هر چند مقام معظم رهبری حکم حرام را برای مبادلات رمز ارز اعلام کرد اما اکنون دیگر این معاملات حرام نیست. بنابراین هر نوع معامله رمز ارز بعد از ۱۵ سال نقطه قوتی برای اقتصاد کشور است.

بانک مرکزی اخیرا از رمز ریال به شکل دیجیتال خبر داده که از آن استفاده کنیم. مقررات انتشار رمز ارز از سوی بانک مرکزی باید تدوین شود.
صمدی گفت: این سال‌ها خبرهای خوب و بد و کمبود انرژی بود و به این دلیل محدودیت برای ماینینگ ایجاد کردند.سند تحول رمز ارز در دولت مردمی در اسفند ۱۴۰۰ مطرح شده.

اقتصاد قرار است به حکمرانی هوشمند تبدیل شود

از سوی دیگر، امیرحسین راد، مدیرعامل بیت پین با اشاره به وضعیت بازار ارزهای دیجیتال گفت: برای بیت کوین روند صعودی پیش‌بینی می‌شود. اگر چه امروز این رمز ارز ۲۰ تا۳۰ درصد ریزش داشته اما در دو سال گذشته سود خوبی خواهد داشت. آنچه ميتواند منجربه افزايش سرمايه‌گذاري شود تنظيم‌گري رگولاتورو البته تدوين سند است. هرچند تنظیم سند در حوزه رمز ارز و ماینینگ‌ها مانند تنظيم بازار شير، ماست و … نيست. بنابراین با صبوری و استفاده از فعالان بخش‌خصوصی باید سند جامعی نوشت.

راه اندازی سامانه جامع کریپتو

در این میان احمد صالحی، مشاور سازمان توسعه تجارت از راه‌اندازی سامانه جامع کریپتو تا پایان خرداد خبر داد. او گفت: بعد از اینکه فرایند قانون‌گذاری سامانه جامع طی شد بزودی قرار است فرایند اجرا شروع شود. در ماه‌های آینده احتمالا سامانه نیما کریپتو قرار است راه‌اندازی شود البته این نامی است که فعالان این حوزه بر روی آن نام‌گذاری کردند. با پیشرفت فیزیکی که داشته به نظر می‌رسد تا پایان خرداد سامانه کریپتو تاسیس ‌شود.

او بیان کرد: برای این سند در دوره محسن رضایی، مشاور اقتصادی سابق اقتصادی فرایند پر چالشی طی شد. بخش خارجی به بانک مرکزی و صمت محول شده است. صالحی افزود: رمز ارز باید با این سند قانونی شود. چنانچه سند رمز ارز تدوین شود ماینینگ برگشت ارز را به همراه دارد و برای چرخه تجاری کشور استفاده می‌شود. نباید بگذاریم ممنوعیت یا محدودیت برای استفاده از رمز ارزها ایجاد شود. در عین حال، امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین کفت: از سال ۲۰۱۹ روند صعودی در کریپتوکارنسی می‌بینید. هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

در مارکتی مثل اتریوم و بیت کوین میزان ابهام هم کم است و در بلند مدت روند صعودی دارند

همچنین مجتبی توانگر، رئیس کمیته دیجیتال درباره بازار رمز ارز گفت: برخی همکاران می‌گویند رمز ارز بخریم یا خیر؟بنده فقط یک توصیه کلی می‌کنیم که چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها را دارید به طور کلی از میزان سرمایه‌هایتان پنج درصد بیشتر سرمایه‌گذاری نکنید. او افزود: ابتدا در کمیسیون اقتصادی مجلس نشیتی درباره ساماندهی استخراج رمز ارزها داشتیم اما وقتی با دوستان صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که باید به عرصه‌های مهمتر کاربرد رمز ارز توجه کنیم.

به عنوان مثال برای قانون‌مند کردن ارزهای دیجیتال باید یک اجماعی شکل دهیم و برخی نهادهای خاص ایرادهایی را در زمینه رمز ارزها مطرح کردند که باید صحبت‌های این افراد را نیز شنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا