گشایش نمایشگاه آثار فاخر هنر ایرانی-اسلامی در کازان روسیه

همزمان با یکهزار و صدمین سال پذیرش اسلام در تاتارستان روسیه، روز‌های فرهنگ و هنر ایران در شهر کازان، با برپایی نمایشگاه آثار فاخر هنر ایرانی-اسلامی در شهر کازان گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کازان، همزمان با یکهزار و صدمین سال پذیرش اسلام در تاتارستان روسیه، روز‌های فرهنگ و هنر ایران در شهر کازان، با برپایی نمایشگاه آثار فاخر هنر ایرانی-اسلامی در شهر کازان گشایش یافت.

روز‌های فرهنگ و هنر ایران که با حضور سفیر ایران، هیات پارلمانی کشورمان، وزیر فرهنگ و جمعی از نمایندگان پارلمان تاتارستان گشایش یافت، به مدت دو ماه در تالار مانیژ کرملین کازان در جمهوری تاتارستان پذیرای علاقمندان به تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی-اسلامی خواهد بود.

در این نمایشگاه بیش از ۴۰ قطعه از تابلو‌های مربوط به آثار ثبت شده ایران در یونسکو و نیز صنایع دستی ایرانی، از جمله میناکاری، فلزکاری، خاتم‌کاری، معرق و فرش‌های نفیس با طرح‌های ایرانی به نمایش درآمده است.

در این نمایشگاه همچنین چند تخته فرش ابریشم قرآنی، که نخستین نمایش عمومی آن در خارج از ایران است، به نمایش درآمده است. در این فرش ابریشمی نفیس که هنرمندان دانشگاه هنر اسلامی تبریز آنرا بافته‌اند، آیات کلام الله مجید بصورت پشت و رو روی آن بافته شده است.

خانم یکاترینا سلطانوف، وزیر فرهنگ جمهوری تاتارستان در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت: فرهنگ و تمدن ایران با قدمتی هزاران ساله، پایه و اساس تمدن بشری است و فرهنگ اسلامی، این تمدن تاریخی را اعتلا بخشید.

وی افزود: برپایی این نمایشگاه همزمان با هزار و صدمین سال پذیرش اسلام در تاتارستان، فرصتی برای تقویت بنیان‌های فرهنگی، مبتنی بر اسلام، بعنوان فصل مشترک همکاری دو ملت است.

کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه نیز با تبریک یکهزار و صدمین سالگرد پذیرش اسلام از سوی مردمان جمهوری تاتارستان، توسعه بیش از پیش مناسبات فرهنگی و اقتصادی بین ایران و روسیه را خواستار شد. وی با اشاره به اشتراکات و ظرفیت‌های بزرگ تاریخی، فرهنگی و مذهبی بین ایران با جمهوری‌های مسلمان نشین روسیه گفت: تقویت همکاری فرهنگی، پیشران توسعه روابط در دیگر عرصه‌های روابط، از جمله همکاری‌های اقتصادی است.

مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه نیز با اشاره به اینکه روز‌های فرهنگ و هنر ایران، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و نهاد ریاست ریاست جمهوری تاتارستان و به مدت ۶۰ روز برگزار خواهد بود، گفت: برپایی نمایشگاه آثار تاریخی، تمدنی، فرهنگی و هنری، سخنرانی‌های تخصصی، کارگاه‌های مختلف درباره ادبیات، هنر و فرهنگ ایران از جمله برنامه‌های روز‌های فرهنگ و هنر ایران است.

احمدوند گفت: فیلم‌های ایرانی مانند بادیگارد، کفشهایم کو؟، از صفر تا سکو و رخ دیوانه در سالن سینمایی میر این شهر برای علاقه‌مندان به نمایش در می‌آید.

رایزن فرهنگی ایران افزود: به مناسبت هزاروصدمین سالگرد پذیرش اسلام توسط اهالی بلغار ولگا، مجموعه‌ای از آثار هنری اسلامی مانند فرش قرآنی و تابلو‌های معرق و قلمزنی منقوش به آیات مبارک قرآن با مساعدت دانشگاه هنر اسلامی تبریز در روز‌های فرهنگ و هنر ایران برای علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا