مطالعات نشان داده ورزش مستمر تأثیرات شگفت‌انگیزی بر سلامت روان دارد

یک تحقیق جدید با استفاده از جمع‌آوری داده‌های 12 ماهه‌ی افرادی که از Fitbit استفاده می‌کردند، به بینش‌های جالبی در مورد سلامت روان بیش از 100 نفر از این افراد رسیده است.


Fitbit چیست؟ کیست؟ کارش چیست؟
این شرکت محصولاتی مرتبط با شناسایی و پردازش فعالیت‌های فیزیکی کاربران از جمله ساعت‌ها، دستگاه‌های مچی هوشمند تولید می‌کند. این محصولات قادرند تعداد قدم‌های برداشته شده در روز، ضربان قلب، کیفیت خواب، تعداد پله‌های بالا و پایین رفته و بسیاری دیگر از فعالیت‌های فیزیک کاربران را شناسایی و پردازش کنند. اما مهم‌تر از همه این شرکت برای اندازه‌گیری، ذخیره و تحلیل این داده‌ها یک اپلیکیشن طراحی کرده است که نه تنها با مچ‌بندهای هوشمند خود این شرکت سازگار است بلکه با ساعت‌های هوشمند کمپانی اپل و تمامی مچ‌بندهای هوشمند اندرویدی موجود در بازار هم سازگار است؛ این موضوع باعث شده تا تعداد کاربران اپلیکیشن Fitbit تعداد قابل توجهی را دربرگیرد.


ما تابه‌حال مطالعاتی را مشاهده کرده‌ایم که بینش‌های ارزشمندی را در مورد علل مختلف مفید بودن ورزش برای سلامت مغز؛ اعم‌از مبارزه با افسردگی، مبارزه با زوال عقل و تقویت حافظه را ارائه می‌دهند. تحقیق جدیدی به این موضوع با دیدی بلندمدت پرداخته است و از داده‌های Fitbit یک ساله افراد(113 نفر) برای سنجش تأثیرات انواع مختلف فعالیت‌بدنی استفاده کرده و نتایج جالبی را ارائه کرده است. این مطالعه نتیجه زحمات دانشمندان کالج دارتموث(Dartmouth) است که به بررسی تفاوت‌های ظریف تأثیرات ورزش بر عملکرد مغز و سلامت روان پرداخته است.

در طول آن سال، این کاربران همچنین مجبور شدند به سؤالاتی در مورد سلامت روان خود پاسخ دهند و تست‌های حافظه متفاوتی را انجام دهند. داده‌های تناسب اندام استفاده شده شامل: تعداد گام‌های روزانه، میانگین ضربان قلب و مدت زمان صرف شده برای ورزش در بازه‌های مختلف ضربان قلب می‌باشد. در همین حال، تعدادی تست حافظه برای آزمایش کردن توانایی به خاطر سپردن رویدادهای زندگی‌ هر فرد، مکان‌ها و ارتباط بین مفاهیم و دیگر خاطرات طراحی شدند. نتایج نشان داد که رابطه بین ورزش و سلامت مغز چقدر پیچیده است. در حالی که محققان انتظار داشتند که یک روند مثبت کلی بین فعالیت بدنی بالاتر و حافظه و سلامت روان پیدا کنند؛ اما قضییه به این سادگی هم نبود. ورزش با شدت کم باعث بهبود کارهای حافظه در یکسری موارد میشد، در حالی که ورزش با شدت بالا هم بهبودهایی را در موارد دیگری نشان میداد.

شگفت آورتر، این است که افرادی که ورزش‌های شدیدتر انجام می‌دادند، سطوح استرس بالاتری را گزارش کردند و در تایید همین مطلب، کسانی که ورزش با شدت کمتری انجام می‌دادند، میزان کمتری از اضطراب و افسردگی را گزارش کردند. {شاید به همین دلیل است که تعدادی از ورزشکاران حرفه‌ای با وجود درآمدهای بالا و امکان ورزش کردن دائمی دچار پیری زودرس پوست و مو می‌شوند؛ هرچند این متغییرها در هرفرد متناسب با ژنتیک محل جغرافیایی زندگی و …متفاوت است اما تحقیقات نشان داده است پیری زودرس پوست و مو از اصلی‌ترین دلایلش استرس‌های زیاد است.}
bilqis abdul qaadir 1

نویسنده اصلی این تحقیق جرمی منینگ میگوید: “سلامت روان و حافظه برای تقریباً هر کاری که ما در زندگی روزمره انجام می دهیم، بنیادین هستند.” و در ادامه میگوید: “مطالعه ما در تلاش است تا پایه‌ای برای درک اینکه چگونه شدت‌های مختلف تمرینات بدنی بر جنبه‌های مختلف سلامت روانی و شناختی تاثیر می‌گذارد، ایجاد کند.”

منینگ میگوید: وقتی صحبت از فعالیت بدنی، حافظه و سلامت روانی به میان می‌آید، رابطه درهم‌تنیده واقعاً پیچیده‌ای در بازی وجود دارد که نمی‌توان آن را در جملاتی مانند «پیاده‌روی حافظه‌تان را بهبود می‌بخشد» یا «استرس به حافظه‌تان آسیب می‌زند» خلاصه کرد. اما در عوض می‌توان اینطور گفت: “به نظر می‌رسد اشکال خاصی از فعالیت بدنی و همین‌طور جنبه‌های خاصی از سلامت روان می‌تواند بر هر قسمت خاص از حافظه تأثیر متفاوتی بگذارد.»

📰چاپ شده در مجله: Scientific Reports.

📚منبع اصلی مقاله: Dartmouth College از طریق MedicalXpress

ترجمه و تدوین شده توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا