اصلاح نظام سنجش تحقیقات در اروپا

صندوق علوم اتریش در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام نمود که به ابتکار جدید کمیسیون اروپا برای بهبود و اصلاح نظام سنجش تحقیقات در «منطقه تحقیقات اروپا» موسوم به ERA و سراسر جهان پیوسته است.

این ائتلاف تحت عنوان کوارا (CoARA) یا «ائتلاف توسعه سنجش تحقیقات» با هدف تهیه دستور‌العمل‌های جدیدی برای سنجش تحقیقات در سطح قاره اروپا ایجاد شده است. در این ابتکار تلاش می‌شود با حرکت به سوی جنبه‌های کیفی، رویکردها و روش‌های علمی بیشتر و متنوع‌تری در سنجش تحقیقات لحاظ گردد.

تاکنون بیش از ۵۰ نهاد و سازمان علمی از سراسر دنیا به این ائتلاف پیوسته‌اند که نویدبخش عصری جدید در ارزیابی پروژه‌های تحقیقاتی است. در موافقت‌نامه‌ای که به امضای اعضا می‌رسد بر اصولی مانند علم باز، همه‌شمولی و تنوع علوم در ارزیابی پروپوزال‌های علمی تاکید می‌شود.

صندوق علوم اتریش که پیش از این بسیاری از اصول مورد تاکید این ائتلاف را به کار بسته است، با پیوستن به کوارا امیدوار است اصلاحات بیشتر و موثرتری در مقررات سنجش تحقیقات خود ایجاد نماید که منجر به شمول محققان و موضوعات پژوهشی متنوع‌تر و گسترده‌تری در ابتکارهای تامین مالی آن گردد و در نهایت حرکت به سمت عدالت در توزیع منابع و توسعه همه‌جانبه علوم شتاب بیشتری یابد.

عضویت در این ائتلاف برای نهادهای علمی از سراسر جهان باز است و موسسات با امضای توافق‌نامه متعهد به اجرای دستورالعمل‌ها طی زمانبندی مورد توافق جهت بهبود نظام ارزیابی و سنجش تحقیقات خود می‌شوند. اطلاعات بیشتر درباره این ائتلاف و نحوه پیوستن به آن را می‌توان در وبسایت کوارا (https://coara.eu/) مشاهده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا