کشف منابع آب قابل استخراج در ماه توسط کاوشگر چینی

محققان چینی با مطالعه‌ی نمونه خاکی که کاوشگر چانگ‌-۵ از ماه به زمین آورده بود، دریافتند که دانه‌های خاک ماه در عرض جغرافیایی میانی آب بیشتری در خود نگه می‌دارند.

همچنین، با توجه به این کشف، گمان می‌رود که منابع آب بسیاری برای استفاده در عرض جغرافیایی فوقانی ماه در دسترس باشد. شایان ذکر است که آب مدنظر در ماه به شکل آب معمولی نیست، بلکه ساختار آب در خاک ماه یافت می‌شود.

محققان در آکادمی علوم چین (CAS) با استفاده از روش‌های نوین طیف‌سنجی جرمی یون‌ ثانویه در مقیاس نانو، آزمایش‌هایی روی بافت هیدروژن و ایزوتوپ‌های آن انجام دادند. طبق آزمایش‌ها، میانگین درصد آب در نمونه گرفته شده از خاک ماه در مقایسه با مواد معدنی ۰/۷ درصد وزن است.

محققان در ادامه تحقیقات دریافتند که آب روی سطح ماه تنها از طریق بادهای خورشیدی حاصل می‌شود. یون‌های هیدروژنی ساطع شده از خورشید با سرعت متوسط ۴۵۰ کیلومتر بر ثانیه به سطح ماه برخورد می‌کنند.

آب ماحصل از بادهای خورشیدی همچنان در دماهای مختلف خاک عرض‌های جغرافیایی میانی و فوقانی ماه حفظ می‌شوند. این کشفیات اهمیت بسیاری برای استفاده از منابع آب ماه در آینده دارد. چشم‌انداز چین تأسیس یک پایگاه تحقیقاتی در قطب جنوب ماه است، زیرا در این منطقه آب یافت می‌شود و بهره‌برداری و استفاده از آب این منطقه آسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا