۳ روند کلیدی که نشان می‌دهد چگونه فناوری کوچک‌تر و هوشمندتر می‌شود

نمایشگاه فناوری CES ۲۰۲۳ که بین پنجم تا هشتم ژانویه در مرکز همایش‌های لاس‌وگاس برگزار شد برخی از جدیدترین محصولات غول‌های فناوری به نمایش گذاشته شدند.

در این خبر به نحوه تغییر کردن فناوری‌های ظاهر شده در این نمایشگاه طی سال‌های اخیر و اینکه چگونه فناوری‌ها روز به روز هوشمندتر و کوچک می‌شوند پرداخته‌ایم و گفته‌ایم این تغییر چگونه رخ داده است.

نمایشگاه سالانه CES که این هفته در لاس وگاس برگزار شد، برخی از بزرگترین پیشرفت‌ها را در فناوری نشان داد. در حالی که تماشاگران ممکن است تحت تأثیر کتری‌های بیسیم و موتور سیکلت‌های تاشو قرار گرفته باشند، نمایشگاه امسال تصویری جدید از یک صنعت در حال حرکت در مسیر جدید را ترسیم کرد.

از آنجایی که جهان به دنبال راه‌حل‌هایی برای پایداری است، فناوری‌های مبتنی بر باتری‌ها در نمایشگاه بیشتر به چشم می‌خوردند. استانداردها نیز به دلیل آنکه به پاکسازی فناوری‌های امروزی کمک می‌کنند نقش مهمی داشتند. فناوری‌های فضایی نیز به آینده این حوزه اشاره داشتند.

در اینجا سه مورد از اصلی‌ترین روندهایی که در این نمایشگاه به چشم می‌خورد را معرفی کرده‌ایم.

۱. نقش باتری‌ها در آینده فناوری

چه در خودروهای الکتریکی و چه فناوری‌های الکتریکی قابل حمل، به نظر می‌رسد باتری‌ها نقش گسترده‌ای در زندگی روزمره ما دارند. انبوهی از برندهای خودروهای الکتریکی برای تسلط بر فضای رو به رشد در این حوزه بسیار عجله دارند.

شرکت ویتنامی خودروهای الکتریکی “وینفست”(VinFast)، و شرکت خودروسازی الکتریکی ترکیه‌ای “توگ”(Togg) از جمله شرکت‌هایی هستند که نشان دهنده حضور کشورهای نوظهور در این رقابت هستند و کانسپت‌های ایتال دیزاین و پژو نشان دادند که خیال پردازی در این حوزه هنوز نمرده است. خودروی خورشیدی استارت‌آپ هلندی لایت یر(Lightyear) نیز نشان داد که چگونه فضا برای نوآوری بیشتر مهیا و آماده است. وینفست(VinFast) ۲۵ نوامبر اعلام کرد که اولین گروه از ۹۹۹ خودرو خود را به ایالات‌متحده ارسال کرده است.

لایت یر قصد دارد حدود ۱۰۰۰ دستگاه از اولین مدل خودرو خود به نام، لایت زیرو(Lightyear ۰)، را در کارخانه Valmet Automotive Oyj در فنلاند، با نرخ شروع یک خودرو در هفته، تولید کند.  اولین مدل این خودرو، لایت زیرو(Lightyear ۰)، با قیمت ۲۵۰ هزار یورو عرضه می‌شود و تا چندی پیش حدود ۱۵۰ پیش سفارش داشته است.

در قسمت شارژ، شارژرهای دوطرفه نشان دادند که سازندگان چگونه به دنبال استفاده از این باتری‌های بزرگ هستند. ما محصولاتی مانند Blink’s EQ ۲۰۰ را در نمایشگاه امسال دیدیم که نشان می‌دهد چرا خودرو به شبکه و شارژ خانگی می‌تواند برای کاربران مفید باشد. خودرو به شبکه( Vehicle-to-grid) بیانگر سیستمی است که در آن خودروهای برقی قابل شارژ توانایی انتقال اطلاعات با شبکه برق را در راستای ارائه توان الکتریکی(دشارژ)، یا تنظیم میزان شارژ خودرو دارند.

۲. استانداردها ساده‌تر می‌شوند

استانداردسازی یکی از سخنان رایج رهبران صنعت و نمایندگان شرکت‌ها بود. شاید این نشانه آن باشد که برخی از بزرگترین نقاط ضعف فناوری‌ها برای مصرف کنندگان اکوسیستم‌ نامناسب و ناسازگار بوده است.

به عنوان مثال کنسرسیوم برق بیسیم را در نظر بگیرید که اپل را جزو اعضای خود می‌داند. استاندارد Qi۲ آن یک طراحی مشترک شبیه MagSafe را به استاندارد شارژ بی‌سیم موجود می‌آورد و نوآوری آهنربایی آیفون را به دستگاه‌های بیشتری می‌آورد و مصرف کنندگان می‌توانند از آهنرباها برای شارژ(تا ۱۵ وات) دستگاه‌ها استفاده کنند. در جای دیگری این نمایشگاه، کنسرسیوم برق بی‌سیم استاندارد شارژ بیسیم Ki را به نمایش گذاشت. این فناوری به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا لوازم خانگی را روی پدهای تعیین‌شده قرار دهند تا حداکثر ۲۲۰۰ وات برق را به دستگاه‌های پرقدرت مانند کتری تحویل دهند. خودروهای الکتریکی نیز به تدریج به سمت یک استاندارد شارژر مشترک همگرا شده‌اند، اما کارشناسان این صنعت ادعا می‌کنند که باید در مورد شارژ عمومی و برقراری ارتباط بین نهادها، کارهای بیشتری انجام شود. قوانین و استانداردهای واضح و مشترک می‌توانند به این حوزه کمک کنند تا به‌طور مؤثرتری پیشرفت کند.

۳. نقش فناوری فضایی پررنگ تر می‌شود

طبق برآوردها، پیش بینی می‌شود که فضا تا سال ۲۰۴۰ به یک صنعت با ارزش یک تریلیون دلاری تبدیل شود و نشانه‌هایی از این امر نیز در نمایشگاه وجود داشت. شرکت فناوری اطلاعات و مخابرات آمریکایی کوالکاکوالکام(Qualcomm) ماهواره اسنپدراگون خود را با هدف ارائه ارتباطات ماهواره‌ای برای گوشی‌های اندرویدی مشابه آیفون به نمایش گذاشت. این فناوری جدید است اما با افزایش دسترسی به فضا و حضور شرکت‌های بیشتری در این حوزه می‌توان شاهد طیف وسیع‌تری از ایده‌ها در این حوزه بود.

منبع: ایسنا

منبع اصلی خبر: CES 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا