صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری کالا از مرزهای آستارا؛ فرصتی برای توسعه بازارهای بین‌المللی

مدیرکل گمرک آستارا با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری صادرات غیرنفتی به ارزش ۳۶۰ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۴۶۷ دلار از مرزهای سه گانه زمینی، دریایی و ریلی آستارا انجام شده است، گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث کالا به ارزش، این نوع صادرات پنج درصد رشد داشته است.

علی حسین ذوالقدری در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا، کالاهای صادراتی از گمرکات مرزی شهرستان آستارا در شمال غربی استان گیلان و مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل محصولات کشاورزی و باغی (انواع کلم و کاهو، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز،هویج، بادمجان، فلفل دلمه، خرما، پرتقال، کیوی، کشمش، هندوانه و سیب درختی)، محصولات پتروشیمی، معدنی، مصنوعات پلاستیکی، کاشی، سرامیک، انواع سنگ های ساختمانی، لبنیات، انواع آبزیان و مصنوعات پلاستیکی اعلام کرد و افزود: مقصد بیشتر صادرات از ایران به کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان بوده است.

مدیرکل گمرک آستارا با بیان اینکه از تاریخ ۱۶ الی ۲۵ دی ماه سال جاری ۲ هزار و ۴۴۲ دستگاه کامیون از داخل شهر به محوطه گمرک مرزی آستارا جهت انجام تشریفات گمرکی وارد شده اند، اظهار کرد: در همین مدت ۳ هزار و ۹۱۲ دستگاه کامیون از طریق مرز زمینی آستارای جمهوری اسلامی ایران به کشور جمهوری آذربایجان ورود و خروج داشته اند.

پیشنهاد مرکز تعاملات به شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا:
با توجه به ظرفیت بالای صادرات از مرز آستارا، تسهیل در تردد مرزی و ارتقاء تعاملات گمرکی؛ پیشنهاد می‌گردد شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا نیز که در زمینه تولید محصولات یا تجهیزات مورد نیاز در حوزه‌های مذکور، داری ظرفیت می‌باشند اقدام به تهیه برنامه بازاریابی و فروش متانسب با بازار کشورهای روسیه و آذربایجان، نمایند. در خصوص انجام این نوع برنامه‌ها و گرفتن مشاوره می‌توانید با کارشناسان واحد توسعه کسب و کار بین‌الملل مرکز تعاملات تماس حاصل نمایید.

پیشرفت ۷۵ درصدی نصب ایکس ری در لاین خروج محوطه گمرک آستارا 

وی به پیشرفت پروژه نصب دستگاه ایکس ری کامیونی در محوطه گمرک آستارا اشاره کرد و گفت: نصب دستگاه ایکس ری در لاین خروج محوطه گمرک آستارا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نصب این دستگاه به روان سازی ترافیک در محوطه گمرک کمک شایانی خواهد کرد.

ذوالقدری، ادامه داد: فاز اول محوطه سازی گمرک آستارا در حال انجام است و فاز های دوم و سوم در آینده و با هماهنگی و موافقت گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به دیدار اخیر خود با مدیرکل گمرک آستارای جمهوری آذربایجان در راستای روان سازی ترافیک در محوطه گمرک آستارا و همچنین سرعت عمل در ارسال محصولات کشاورزی صادراتی و میوه و تره بار، اظهار کرد: در این دیدار بر ضرورت افزایش پذیرش کامیون های ترانزیتی توسط گمرک آستارای جمهوری آذربایجان و روان سازی مسیر خروج کامیون های صادراتی از مرز آستارا تاکید شد.

نشست مدیران کل گمرک آستارای ایران و جمهوری آذربایجان

وی تسهیل در تردد مرزی و ارتقاء تعاملات گمرکی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در نشست اخیر با مدیرکل گمرک آستارای جمهوری آذربایجان، طرف آذری بر بهبود وضعیت موجود و رفع مشکلات به وجود آمده در تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی در مرز آستارا تاکید و اعلام آمادگی کرد.

ذوالقدری، افزود: در نشست فوق مقرر شد دیدارهای مستمر برای رفع مشکلات گمرکی فیمابین به صورت ماهانه برگزار شود.

وی با تقدیر از هماهنگی و تعاملات بین سازمان های همجوار از جمله پایانه مرزی، انبارهای عمومی و اداره راه در راستای روان سازی ترافیک کامیون های ترانزیتی و صادراتی و رفع مشکلات موجود ترافیکی در سطح شهر آستارا و محوطه گمرک، اظهار کرد: ترافیک هفته‌های گذشته در سطح شهر و گمرک آستارا به دلیل  پذیرش کم کامیون های صادراتی و ترانزیتی توسط گمرک جمهوری آذربایجان بود که در این رابطه با تلاش و سعی دستگاه های اجرایی از جمله پایانه مرزی، انبارهای عمومی، اداره راه و همچنین فرمانداری آستارا ترافیک به وجود آمده در بیرون از محوطه گمرک و همچنین در داخل محوطه گمرک کاهش یافته است.

اولویت خروج از کشور با کامیون های صادراتی محصولات کشاورزی و میوه و تره بار

مدیرکل گمرک آستارا با بیان اینکه با توجه به بی نظمی هایی که در سالیان گذشته در ورود کامیون های صادراتی از سمت شهر به محوطه گمرک آستارا داشتیم، افزود: امسال در شورای ترافیک شهرستان  مرزی آستارا و با هماهنگی فرماندار شهرستان بحث ساماندهی خروج کامیون های صادراتی از شهر مورد بحث و بررسی کامل قرار گرفت و مقرر شد کلیه کامیون های صادراتی و همچنین غیر صادراتی در محل پایانه بار با اخذ نوبت و با اولویت محصولات کشاورزی و میوه و تره بار از کشور خارج شوند و در همین رابطه با تعامل بسیار خوب ادارات پایانه مرزی و راه و بر اساس مصوبه فرمانداری آستارا و شورای ترافیک کامیون های صادراتی بر اساس نوبت وارد محوطه گمرک آستارا جهت خروج از مرز می شوند.

ذوالقدری از افزایش پذیرش کامیون های صادراتی و ترانزیتی و سرعت عمل توسط گمرک آستارای جمهوری آذربایجان پس از نشست مشترک مرزی با مدیرکل گمرک آستارای آذربایجان خبر داد و  افزود: از همکاری، تعامل و حسن نیت تجار و صادرکنندگان که همواره در کنار ما بوده و از ما جدا نبودند سپاسگزارم و با کمک هم و مجموعه دستگاه های اجرایی مرتبط با امور مرز و صادرات توانستیم مشکلات ترافیکی موجود را ساماندهی کنیم.

مدیرکل گمرک آستارا، اظهار کرد: به دلیل تسریع و تسهیل تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی و عدم دوباره‌کاری همزمان با عملیات ترانشیپ، واحد سگ مواد یاب محموله‌های صادراتی را با استقرار در پایانه صادراتی آستارا همزمان با عملیات ترانشیپ کنترل می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا