گسترش پروژه‌های مشترک علمی،‌فناوری ایران و تاجیکستان

در دیدار رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با رئیس آکادمی علوم تاجیکستان بر تعریف و گسترش پروژه‌های مشترک علمی، فناوری به‌ویژه همکاری متخصصان و پژوهشگران دو کشور تاکید و اعلام شد: تفاهم‌نامه‌ای رسمی با آکادمی علوم تاجیکستان به‌زودی امضا می‌شود.

 

صبح روز سه‌شنبه 27 دی 1401، آقای دکتر فرهاد؛ رئیس آکادمی علوم تاجیکستان به همراه هیاتی متشکل از سفیر تاجیکستان در ایران، مدیر امور بین‌الملل آکادمی علوم تاجیکستان و کارشناسان حوزه علم، فناوری این کشور ضمن بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران در تهران (iHiT) طی نشستی با آقای دکتر میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به گفت‌و‌گو پرداختند.

mirabadi00 scaled

دکتر میرآبادی در این دیدار فرهنگ و زبان مشترک را از عواملی دانست که می‌تواند در شکل‌گیری همکاری‌های علمی دو کشور ایران و تاجکیستان مؤثر باشد. رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری از رئیس آکادمی علوم تاجیکستان خواست تا اولویت‌های این کشور برای همکاری‌های علمی، فناوری با ایران را به صورت رسمی به طرف ایرانی اعلام کند تا برای تعریف پروژه‌های مشترک علمی، فناوری نظام‌مند میان دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به وجود ارتباطات رسمی ایران با آکادمی علوم کشور‌های مختلف، پیشنهاد می‌گردد تفاهم‌نامه‌ای رسمی با آکادمی علوم تاجیکستان نیز شکل گیرد و پروژه‌هایی برای همکاری مشترک در زمینه آموزش، انتقال دانش مدیریت فناوری و دیگر حوزه‌های مشترک دو طرف تعریف و اجرایی گردد.

farhad0 scaled

دکتر فرهاد رحیم، رئیس آکادمی علوم تاجیکستان نیز در این دیدار با اشاره به پیشرفت چشم‌گیر ایران در حوزه محصولات فناورانه به علاقه‌مندی این کشور برای شکل‌گیری ارتباط رسمی آکادمی علوم تاجیکستان با ایران ابراز علاقه کرد و گفت: با وجود ظرفیت بالای منابع موجود در تاجیکستان، رشد اقتصادی در تاجیکستان در دو سال اخیر کم بوده است و این نشان می‌دهد نیاز به یادگیری مدل‌های پیشرفت ایران در حوزه توسعه محصولات فناورانه و دانش مدیریت فناوری داریم.  

رئیس آکادمی علوم تاجیکستان با استقبال از تاکید رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری برای تعریف پروژه‌های مشترک علمی، فناوری دو کشور خواستار ایجاد خانه نوآوری و فناوری ایران در تاجیکستان و نمایش دائمی محصولات شرکت‌های فناور ایرانی در این خانه شد و گفت: اکنون محصولات فناور ایرانی در بازارهای ما خیلی زیاد می‌باشند اما با این وجود، در حوزه‌های مصالح ساختمانی، محصولات و تجهیزات کشاورزی، محصولات و تجهیزات دامپروی و همینطور پزشکی و سلامت با اولویت نسبت به حوزه‌های دیگر نیاز به محصولات و دانش فناوری ایران داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا