آلایندگی فاضلاب‌های صنعتی و خانگی کاهش یافت

دستگاه تصفیه پساب مبتنی بر هم‌افزایی فناوری پلاسما و کویتاسیون با هدف تصفیه انواع پساب‌ها و بازچرخانی آنها برای استفاده مجدد توسط شرکتی دانش‌بنیان طراحی و ساخته شد.

به گزارش معاونت علمی، دستگاهی که در «تخریب و خنثی‌سازی آلاینده‌های آلی حاصل از فاضلاب‌های صنعتی، معادن، خانگی و غیره»، «تصفیه پساب‌های بیمارستانی حاوی ترکیبات خطرناک» و «تصفیه آب‌های آلوده و سمی به فلزات سنگین و میکروارگانیزم‌ها» کاربردی است.

«دستگاه تصفیه پساب مبتنی بر هم‌افزایی فناوری پلاسما و کویتاسیون» که توسط شرکت پیشرو فناور نانو تاو آسیا و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تولید شده است باعث تخریب میکروارگانیزم‌ها، ترکیبات آلی آلاینده و ترسیب فلزات سنگین موجود در آب می‌شود.

از مزایای این دستگاه می‌توان به «توانایی تخریب مواد بسیار پایدار»، «حجم کم فضای اشغالی فرآیند تصفیه»، «عدم استفاده از مواد شیمیایی»، «کاهش هزینه در مقایسه با روش‌های مشابه»، «حذف فلزات سنگین» و «کاهش تولید لجن حجمی» اشاره کرد.

در این دستگاه از ترکیب دو فناوری پلاسما و کویتاسیون برای تصفیه استفاده می‌شود. فناوری پلاسما در واقع بهره‌گیری از تخلیه الکتریکی ولتاژ بالا با ایجاد نقاط پرانرژی درون آب با استفاده از رژیم‌های پلاسمایی همچون تخلیه آرک، تخلیه تابان و تخلیه تاریک به صورت پالسی بدون افزایش دمای توده سیال نسبت به حالت‌های معمول است که کاهش مصرف انرژی و افزایش توان تخلیه در زمان کوتاه را در پی خواهد داشت. فناوری کویتاسیون با استفاده از ماژول‌های ایجاد کویتاسیون (اریفیس پلت، ونتوری، روتاری و گردابی) و ایجاد اختلاف فشار، باعث ایجاد حفرات ماکرو/ میکرو شده و با انفجار آنها نقاط پرانرژی تولید می‌شود.

در این دستگاه بخش پلاسمای پالسی با ایجاد تخلیه‌ الکتریکی درون آب، محیطی مستعد برای تخریب آلاینده‌ها را فراهم می‌کند. با هم افزایی پلاسما و کویتاسیون و کنترل شرایط و هندسه ترکیبی، بهره‌وری افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا