قدمگاهی: بازارسازی، اصلی‌ترین برنامه مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان

در رویداد پذیرش هیات تجاری و فناوری قزاقستان مطرح شد؛ ضرورت توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و قزاقستان/ احداث مراکز فناوری از سوی ایران در بیش از 30 کشور دنیا

 

چهل‌وپنجمین رویداد «یک‌شنبه‌های صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع پذیرش هیات تجاری از کشور قزاقستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در روز سوم این رویداد، صندوق نوآوری و شکوفایی میزبان هیات تجاری قزاقستان بود تا این هیات با محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان ایرانی آشنا شوند.
در آغاز این نشست، دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با تشریح زیست‌بوم فناوری در ایران، گفت: اکوسیستم نوآوری هر کشور دربردارنده نهادهای مختلفی است که نو‌آوری را در همراهی همدیگر در کشورهای مختلف همراه می‌کنند. از دانشگاه‌ها، مراکز رشد و شتابدهنده‌ها گرفته تا شرکت‌های فناور و نوآور و شرکت‌های بزرگی که وارد بازار سهام می‌شوند.

شاوردی در ادامه صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و وزارت علوم را  سه نهاد دولتی عنوان کرد که در حال ارائه خدمات، راهبردها و حمایت‌های سیاستی در زیست‌بوم نوآوری ایران هستند و گفت: این نهادها در کنار همدیگر و با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقاء ایران در شاخص جهانی نوآوری را ممکن کرده‌اند.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این صندوق مهم‌ترین نهاد تامین مالی نوآوری در زیست‌بوم فناوری ایران است، گفت: در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بازیگران دیگری در زیست‌بوم نوآوری ایران فعالیت می‌کنند. امروز در کنار مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، بیش از 60 صندوق پژوهش و فناوری برای تامین مالی نوآوری فعالند.

وی با اشاره به طرح‌های فنلورانه مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: در سال 2022 بیش از 4 هزار طرح فناورانه در صندوق مصوب شده و بیش از 400 میلیون دلار منابع مالی برای تامین مالی این پروژه‌ها از سوی صندوق صرف شده است.
شاوردی در مورد تعداد شرکت‌های دانش بنیان در ایران نیز گفت: امروز تعداد این شرکت‌ها به 8 هزار و 470 شرکت رسیده است که در 9 حوزه متفاوت فناوری فعالیت دارند.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به اینکه نمایشگاه محصولات دائمی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در قزاقستان برپا شده و علاوه بر آن اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و جلسات B2B میان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و طرف قزاقستانی نیز در دستور کار است، تصریح کرد: علاوه بر این، صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف قزاقستان حمایت می‌کند.

بازارسازی، اصلی‌ترین برنامه مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری برای شرکت‌های دانش بنیان

در ادامه این نشست نیز سید مجتبی قدمگاهی، سرپرست دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، بیان کرد: ما در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان مرکز مستقلی در معاونت علمی داریم که از اهداف اصلی آن تقویت توان صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان است. شرکت‌های دانش‌بنیان غالبا نوپا هستند و نیاز به تقویت و حمایت دارند.  اصلی‌ترین برنامه ما برای این شرکت‌ها نیز بازارسازی است.

وی افزود: برای تمرکز بر این موضوع کارکردهای متفاوتی را در زمینه‌های توانمندی‌های بازرگانی و ارزیابی فنی استاندارد محصول و … تعریف کردیم.

قدمگاهی ادامه داد: از برنامه‌های دیگر ما مشاوره‌های منتورینگ، آموزش‌های بازرگانی، تهیه ابزارهای تبلیغاتی، تحقیقات بازار، اخذ گواهینامه، نشست‌های تجاری و … است.

سرپرست دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری خبر داد: ما برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، واسطه‌های صادراتی را در کشورهای هدف از جمله قزاقستان جایگذاری کرده و به کمک این واسطه‌ها به فرایند بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: قزاقستان یکی از اولویت‌های مهم ما در توسعه تجارت دانش‌بنیان است. این کشور با 20 میلیون جمعیت، دارای فرهنگ مشترک با ایران بوده و اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و معدن دارد، بر این اساس دو کشور ایران و قزاقستان می‌توانند همکاری‌های بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های صنعتی و فناورانه داشته باشند.

گسترش مبادلات ایران و قزاقستان در زمینه‌های مختلف فناوری و اقتصادی

همچنین در این برنامه محسن فغانی، سر کنسول ایران در آلماتی قزاقستان با اشاره به روند رو به رشد روابط سیاسی دو کشور گفت: در روند اقدامات سیاسی دو طرف الزام روادید 14 روزه برای مسافران لغو شده و امروز روند سفر شهروندان ایران به قزاقستان و بالعکس را به شدت راحت کرده است.

وی افزود: هر کدام از دو کشور زمینه‌های فعالیتی دارند که می‌توانند این فعالیت‌ها را به شکل فراسرزمینی و با همکاری هم توسعه بخشند. ایران در زمینه تکنولوژی و فناوری توانمندی قابل توجهی دارد و طرف قزاقستانی می‌تواند از امکانات فناورانه ایران در حوزه نیازمندی‌های خود استفاده کند.

فغانی خاطرنشان کرد: در قزاقستان پارک‌های علم و فناوری به صورت تخصصی کار می‌کنند. برای مثال اگر یک پارک علم و فناوری در ایران در همه حوزه‌‌های فناوری فعالیت دارد، در قزاقستان یک پارک تنها بر حوزه الکترونیک یا حوزه‌ای دیگر متمرکز است. به نظر می‌رسد توسعه همکاری‌ها در زمینه‌ پارک‌های علم و فناوری برای دوکشور نتایج بسیار خوبی داشته باشد.

سر کنسول ایران در آلماتی قزاقستان با اشاره به ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی دو کشور این نکته را هم افزود که همکاری طرفین در حوزه‌های کشاورزی و معدنی نیز ظرفیت بسیاری دارد.

فغانی ادامه داد: ما در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی رشد بسیار خوبی داشته‌ایم و از این جهت می‌توانیم امکانات خوبی را در اختیار قزاقستان قرار دهیم.

امکان استفاده از ظرفیت حمل و نقل دو کشور نیز بحث دیگری بود که سر کنسول ایران در آلماتی قزاقستان به آن اشاره کرد. وی در پایان اظهار کرد: با همکاری جمعی که امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته است، این امکان وجود دارد که مبادلات دو طرف را در زمینه‌های مختلف فناوری و اقتصادی گسترش دهیم.

ایران در حوزه فناوری یکی از پیشروترین کشورهای دنیا است

سید حمیدرضا وحید کیانی، رییس اداره تسهیل فناوری و توسعه اقتصاد وزارت امور خارجه نیز یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود. وی در ابتدای صحبت خود گفت: ایران یکی از اولین‌ کشورهایی بود که استقلال قزاقستان را پذیرفت و تاریخ روابط دو کشور نیز نشانگر آن است که ارتباط بسیار خوبی میان ایران و قزاقستان وجود دارد.

کیانی افزود: با خرسندی اعلام می‌کنم که ایران در حوزه فناوری یکی از پیشروترین کشورهای دنیا بوده است. از سوی دیگر با توجه به موقعیت قزاقستان و قرارگیری این کشور در مسیرهای استراتژیک تجاری، ظرفیت بسیار خوبی در اختیار ایران قرار دارد.

رییس اداره تسهیل فناوری و توسعه اقتصاد وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: امروز ایران در بیش از 30 کشور دنیا مرکز فناوری احداث کرده و این نکته نشانگر آن است که کشور ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در توسعه تکنولوژی دارد. در این زمینه ما آماده انتقال تکنولوژی به طرف قزاقستانی هستیم و در اینباره صندوق نوآوری و شکوفایی نیز امکان تامین اعتبار را دارد.

کیانی همچنین درباره برخی مسائل تجاری میان ایران و قزاقستان، صحبت به میان آورد و و خبر داد: در سال 2022 بازرگانی ایران و قزاقستان رشد بسیار خوبی داشته است.

دعوت دولت قزاقستان از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای بازدید از ظرفیت‌های صنعتی این کشور

ماراد بوپازوف، معاون سازمان سرمایه‌گذاری خارجی قزاقستان نیز که به همراه یک هیئت تجاری قزاقستانی در این رویداد حضور داشت، ضمن ابراز خرسندی از جلسه مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی عنوان کرد: بازدید ما طی چهار روز گذشته از بخش‌های مختلف صنعتی ایران، باعث خوشحالی بسیار بود. در جریان این بازدیدها ما از ظرفیت‌های صنعتی در ایران بازدید کردیم که علاوه بر بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای کشور قزاقستان به ارمغان می‌آورند.

وی خبر داد: ما با معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران پیش از این در زمینه همکاری‌‎های اقتصادی، جلساتی داشتیم و به نتایج بسیار خوبی هم رسیدیم اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا این همکاری‌ها کمرنگ شد و امروز با برگزاری این جلسه همکاری‌ها از سر گرفته خواهد شد.

معاون سازمان سرمایه‌گذاری خارجی قزاقستان از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی دعوت کرد که برای بازدید از ظرفیت‌های صنعتی قزاقستان در مراکز مختلف و نمایشگاه‌های این کشور حضور یابند.

وی در پایان گفت: ما در این سفر 4 روزه از ظرفیت‌های بسیار خوب صنعتی و فناوری ایران بازدید کرده و خواستار توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران هستیم.

تعاملات فناورانه و اقتصادی 20 شرکت قزاقستان با 100 شرکت دانش‌بنیان ایرانی در 6 ماه گذشته

بختیار سادابابوف نماینده سازمان تجارت قزاقستان نیز در این رویداد اعلام کرد: در سال 2022 بازرگانی ایران و قزاقستان 20 درصد رشد را تجربه کرد. واردات ما از ایران نیز 15 درصد افزایش پیدا کرده و بیشتر شامل گندم و بذرهای دامی بوده است.

سادابابوف خبر داد: در 6 ماه گذشته 20 شرکت قزاقستان با 100 شرکت دانش‌بنیان ایرانی وارد همکاری‌ها و تعاملات فناورانه و اقتصادی شده‌اند. در تمام این مدت به میزان 60 میلیون قرارداد میان طرفین امضا شده است.

نماینده سازمان تجارت قزاقستان با اشاره به سفر نخست وزیر این کشور به ایران ادامه داد: نخست وزیر در جریان سفر خود بر این نکته تاکید کردند که حجم مبادلات طرفین باید در بلند مدت به صورت گسترده‌ای افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا